Bővüljenek ismereteik a tanyán élő állatokról; kiemelten a kutya, macska, tyúk, kakas és disznó életéről, hasznosságáról, gondozásáról. Környezettudatos magatartás kialakítása, a környezet és az állatok védelmét szolgáló képességek kialakítása és fejlesztése.
Téma:
Kutya, macska, tyúk, kakas, disznó élete, hasznosságuk, gondozásuk. A felsorolt állatok jellemző tulajdonságainak megismerése. A gyerekek tudják megfogalmazni a beszélgetés során, miért fontos az állatok védelme, és melyik állat hol él, mi a jellemző rá.
Előzetes tapasztalat:
Látogatás egy tanyán, az ott élő állatok megfigyelése.
Cél:
Bővüljenek ismereteik a tanyán élő állatokról; kiemelten a kutya, macska, tyúk, kakas és disznó életéről, hasznosságáról, gondozásáról.
Környezettudatos magatartás kialakítása, a környezet és az állatok védelmét szolgáló képességek kialakítása és fejlesztése.
Téma:
Kutya, macska, tyúk, kakas, disznó élete, hasznosságuk, gondozásuk. A felsorolt állatok jellemző tulajdonságainak megismerése. A gyerekek tudják megfogalmazni a beszélgetés során, miért fontos az állatok védelme, és melyik állat hol él, mi a jellemző rá.
Előzetes tapasztalat:
Látogatás egy tanyán, az ott élő állatok megfigyelése.
Kompetenciák:
Kognitív kompetencia - információfeldolgozás
Szociális kompetencia – szabálykövetés, problémamegoldás, együttműködési készség.
Speciális kompetencia - munkamegosztás
Önismerettel összefüggő kompetenciák – önreflexió
Értelmi képességek fejlesztése – gondolkodás, összehasonlítás, ítéletalkotás, szándékos koncentrált figyelem, vizuális-akusztikus figyelem.
Motoros képességek fejlesztése – finommozgások.
Érzékelés, észlelés fejlesztése – keresztcsatornák.
Módszertani ajánlás:
Tanyán tett látogatás alkalmával a gyermekek közvetlen kapcsolatba léphetnek az ott élő állatokkal. Az ott megszerzett tapasztalatokat, ismereteket játékos formában, több oldalról is megközelítjük.
Támogató rendszer
Állatok a tanyán - Matricás foglalkoztatókönyv, Móra kiadó, 2016.
Rene Cloke – Első könyvem a háziállatokról, Alexandra Könyvkiadó, 1981.
Pánáit Beatrix – Az én kisenciklopédiám, Patricia Könyvek, 2010.
Géczi Zoltán – Kutyakönyv, Pannon-Literatúra Kft., 2006.
„Hallgassátok meg Szabó Lőrinc: Falusi hangverseny című versét!”
„Milyen állatokat ismertek fel? Beszélgessünk róluk! Te melyik szeretnél lenni? Miért?”
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
bemutatás, megbeszélés, beszélgetőkör
Eszközök:
1. melléklet /Szabó Lőrinc – Falusi hangverseny/
Fejlesztés
kapcsolatteremtés, együttműködés, gondolkodás, beszédkészség, szókincsfejlesztés
A mellékletben található képeket nézegetve a pedagógus bemutatja az állatokat. Beszélgetés jellemzőikről, életükről, gondozásukról, hasznosságukról.
A beszélgetés végén: „Tedd a fejedre azt a fejdíszt, amelyik állat neked a legjobban tetszett, és csinálj úgy, mint az az állat!”
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
beszélgetés
Eszközök:
2. melléklet
Képek , Kutya-, macska-, tyúk-, kakas-, disznó fejdísz vagy bábfigurák!
Fejlesztés
szókincs, emlékezet, fogalomismeret, gondolkodás
Puzzle darab megfelelő helyének megtalálása.
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
tapasztalatszerzés
Eszközök:
3. melléklet
Játékleírás, Foglalkozáshoz szükséges képek
Fejlesztés
együttműködés, megfigyelés
„Készítsd el az állat élőhelyét!” - Makett készítés
(Csoportalakítás szerinti állat).
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
barkácsolás
Eszközök:
4. melléklet
kisebb, nagyobb méretű dobozok, ollók, ragasztók, krepp papírok, szalma, spatula, kisállatok, kétoldalú ragasztó, gurigák.
Fejlesztés
kézügyesség, finommotorika, kreativitás
„Keresd meg a párját!”
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
bemutatás, magyarázat
Eszközök:
5. melléklet
Foglalkozáshoz szükséges képek
Fejlesztés
emlékezet, megfigyelő képesség, figyelem
„Hogy éreztétek magatokat? Miért?”
„Melyik feladat tetszett a legjobban? Miért?”
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetés
Fejlesztés
véleményalkotás, önismeret, önértékelés
Módszerek:
bemutatás, magyarázat, gyakorlás
Eszközök:
6. melléklet, Játékleírás
Fejlesztés:
nagymozgás, mozgáskoordináció, társas kapcsolatok
Állatok hangjainak utánzása.
„Melyik NEM háziállat?”
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
bemutatás
Eszközök:
7. melléklet
Játékleírás
Fejlesztés
figyelem, emlékezet, koncentráció