A nyár színeinek, gyümölcseinek, virágainak és időjárásának megismertetése.
Téma:
Az évszakokról tanultak felelevenítése. A nyár kincsei, örömei.
Előzetes tapasztalat:
A nyári természetről alkotott elképzelések.
Időtartam:
60 perc
Cél: A nyár színeinek, gyümölcseinek, virágainak és időjárásának megismertetése.
Téma: Az évszakokról tanultak felelevenítése. A nyár kincsei, örömei.
Előzetes tapasztalat: A nyári természetről alkotott elképzelések.
Kompetenciák:
Önismereti: érzelmek tudatossága, önkifejező képesség, önfejlesztő képesség
Szociális: információkezelés és rendezés, szabályalkotás, szabálykövetés, problémamegoldás, kreativitás
Társas: együttműködés, empátia, kommunikációs készségek, véleményalkotás, kapcsolat- és csoportkezelő képesség
Módszertani ajánlás: tovább bővítjük ismereteinket, melyben felfedezhetjük az élő természet sokszínűségét. Személyes tapasztalataikat alkalmazzák a játék során. Az évszakok változásának megfigyelését, értékelését végezzük el. Ismerkedünk a nyári mező növényeivel. Környezetvédelmi tanácsokat fogalmazunk meg.
Támogató rendszer:
John Harrison – Nyár, Presto (Antonio Vivaldi – 4 évszak)
https://en.wikipedia.org/wiki/File:06_-_Vivaldi_Summer_mvt_3_Presto_-_John_Harrison_violin.ogg
Hallgassátok meg Kányádi Sándor: Nyári zápor című versét!
Utánozzátok a hangokat és az állatok mozgását a vers alapján! (még egyszer olvassuk fel a verset)
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgető kör
Eszközök:
1. melléklet: Nyári zápor
Fejlesztés:
érzelmek tudatosítása, szövegalkotás, szövegértés
Tavasszal már jártunk erre. Ma ismét elmegyünk az erdőbe, mert a madarak királya levelet küldött. Milyen volt a tavaszi erdő? – levél felolvasása
Ki lehet a madarak királya? (sas)
Vigyünk neki ajándékot!
Mit szeret enni? – képválogatás (A sas egeret, ürgét, dögöket eszik.)
Megérkeztünk az erdőbe!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
tapasztalatszerzés, megfigyelés, frontális
Eszközök:
Fejlesztés:
figyelem; emlékezet; gondolkodás; korábbi ismeretek; felidézése
Keresd meg a gyümölcsök párját!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
interaktív tananyag-feldolgozás
Eszközök:
IKT tábla, számítógép, projektor
Fejlesztés:
figyelem, emlékezet, memória
Állásba fel! A teremben sétálgatunk. Egyszer csak kiérünk a csodarétre. Hallgassátok meg, milyen ez a csodarét, próbáljátok meg elképzelni!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
Képzelőerő fejlesztése
Eszközök:
4. melléklet: Csodarét
Fejlesztés:
együttműködés; figyelem
Csodarét közös rajzolása a séta és az elképzelések alapján. Rajz megtekintése, megbeszélése, táblára felrakása.
A fontos szereplők megnevezése (fű, pitypang, százszorszép, patak, birkák, tehenek).
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
szövegértés, művészeti készségek fejlesztése
Eszközök:
nagy csomagolópapír, színesek
5. melléklet: Háttérzene: Vivaldi 4 évszak: Nyár
Fejlesztés:
figyelem; finommotorika; kreativitás; lényegkiemelés
Itt a réten sok minden megtalálható. Középen egy virágoskertet látok: milyen virágok élhetnek itt?
Melyek azok az állatok, akik szívesen látogatják a virágok kelyheit?
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetőkör
bemutatás
Eszközök:
6. melléklet: nyári virágok, növények képeinek vetítése
számítógép, projektor
Fejlesztés:
ismeretek felelevenítése; szókincsfejlesztés; emlékezet; képelemzés; együttműködés
Lásd melléklet
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
bemutatás
Eszközök:
7. melléklet: Játékleírás
Fejlesztés
együttműködés
Aki úgy gondolja jól dolgozott, vegyen el egy mosolyjelvényt. Ha van olyan társa, akit megdicsérne, adjon neki is egy jelvényt.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetés
Eszközök:
8. melléklet: Mosolyjelvények
Fejlesztés:
önismeret; társismeret; véleményalkotás