A légmozgással, meteorológiai ismeretekkel kapcsolatos meglévő ismeretek kiegészítése, további érdeklődés felkeltése. A meteorológusok munkájának, meteorológiai eszközöknek a megismerése közvetlen tapasztalat alapján. Természettudományos témák iránti érzékenyítés. Közvetlen tapasztalatok szerzése játékkal.
Témakör:
Előzetes tapasztalat:
A meteorológiai megfigyelésekről, műszerekről meglévő tapasztalatok, ismeretek.
Ajánlott korosztály/létszám: 8-12 év/6-15 fő
Ajánlott időkeret: 2×45 perc
A foglalkozás közvetlen célja: A légmozgással, meteorológiai ismeretekkel kapcsolatos meglévő ismeretek kiegészítése, további érdeklődés felkeltése.
A meteorológusok munkájának, meteorológiai eszközöknek a megismerése közvetlen tapasztalat alapján.
Természettudományos témák iránti érzékenyítés. Közvetlen tapasztalatok szerzése játékkal.
A foglalkozás tartalma:
A légmozgással, meteorológiai ismeretekkel kapcsolatos meglévő ismeretek kiegészítése amatőr meteorológus meghívásával.
Munkájának, megfigyelések során használt eszközeinek megismerése bemutatással.
Papírsárkány-eregetés
A kompetenciafejlesztés fókuszai:
- személyiségfejlesztés
- kommunikációs és együttműködési készség fejlesztése - szociális kompetencia (egymásra való figyelés képességének fejlesztése)
- kognitív kompetencia: megismerő-képesség, rendszerező-képesség, kombinatív képesség fejlesztése
- kreativitás fejlesztése
-tanulást segítő képességek: figyelem, emlékezet, gondolkodás, szókincsfejlesztés
- Kísérletek alapján, tapasztalati úton következtetések levonása
Kapcsolódási pontok: A modul többi elemével, illetve a világűr modul kapcsolódó foglalkozásblokkjaival.
Szükséges előzetes ismeretek: A meteorológiai megfigyelésekről, műszerekről meglévő tapasztalatok, ismeretek.
Produktum: kérdésháló, papírsárkány.
Fogalmazzatok meg kérdéseket a meteorológiai megfigyelésekkel kapcsolatosan! A megbeszélteket írásban rögzítsétek!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
ötletroham
Eszköz:
papírcsíkok, filctollak, ragasztó
Munkaforma:
kooperatív, kis csoportos
Ismerkedjetek meg előadás formájában a meteorológia alapfogalmaival!
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
tapasztalati megismerés, megfigyelés, beszélgetés
Eszköz:
1. melléklet: meteorológia.ppt
számítógép, meteorológiai eszközök, internet
Munkaforma:
frontális
Készítsetek villámkártyákat a levegő témakörével kapcsolatosan! Cseréljétek ki egymással!
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
villámkártyák
Eszköz:
2. melléklet: villámkártyák módszertan
kis kartonlapok, filctollak, előző foglalkozások fogalomkártyái
Munkaforma:
páros vagy kis csoportos kooperatív
Kattints a „Légtüneménytanra”!
Ajánlott időkeret:
1 perc
Módszerek:
interaktív tananyag-feldolgozás
Eszköz:
számítógép, projektor, IKT tábla
Munkaforma:
páros vagy kis csoportos kooperatív, egyéni
Húzd a kifejezéshez a megfelelő ábrát!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
interaktív tananyag-feldolgozás
Eszköz:
számítógép, projektor, IKT tábla
Munkaforma:
páros vagy kis csoportos kooperatív, egyéni
Kattints a megfelelő képrészletre!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
interaktív tananyag-feldolgozás
Eszköz:
számítógép, projektor, IKT tábla
Munkaforma:
páros vagy kis csoportos kooperatív, egyéni
Találd ki az összetett szavakat a meghatározások alapján! Az első szó utótagja a következő szó előtagja lesz.
Ajánlott időkeret:
9 perc
Módszerek:
interaktív tananyag-feldolgozás
Eszköz:
számítógép, projektor, IKT tábla
Munkaforma:
páros vagy kis csoportos kooperatív, egyéni
Készítsetek papírsárkányt! Ha tehetitek, menjetek ki az udvarra és figyeljétek meg a szélirányt és a szélsebességét!
Ajánlott időkeret:
30 perc
Módszerek:
kísérlet, tapasztalatszerzés
Eszköz:
3. melléklet: játékleírás, a játék leírásánál található eszközök
Munkaforma:
egyéni vagy páros
Fejezzétek be a nyitott mondatokat!
A mai foglalkozáson az tudtam meg, hogy…
A mai foglalkozáson legjobban azt élveztem, amikor…
Kíváncsi lennék még arra, hogy…
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetőkör
Eszköz:
székek körben, vagy kis párnák
Munkaforma:
kooperatív