Tapasztalatszerzés kísérletekkel, alkotó tevékenységgel. Érdekes fényjelenségek a természetben. Gyógyítás fényterápiával. Egymástól tanulás.
Téma:
érdekes fényjelenségek a természetben (fluoreszkáló halak, szentjánosbogarak, medúzák, stb.)
gyógyítás fényterápiával
Előzetes tapasztalat:
A természetben előforduló fényjelenségekről előzetes tapasztalatok.
Ajánlott korosztály/létszám: 8-12 év: 6-18 fő
Ajánlott időkeret: 2×45 perc
A foglalkozás közvetlen célja: Tapasztalatszerzés kísérletekkel, alkotó tevékenységgel. Érdekes fényjelenségek a természetben.
Gyógyítás fényterápiával. Egymástól tanulás.
A foglalkozás tartalma: Érdekes fényjelenségek a természetben (fluoreszkáló halak, szentjánosbogarak, medúzák, stb.) gyógyítás fényterápiával
A kompetenciafejlesztés fókuszai:
Kapcsolódási pontok: A modul többi elemével, illetve a Világűr és a Levegő modul kapcsolódó foglalkozásblokkjaival. Szövegértés, lényegkiemelés, fegyelmezett kísérletezés.
Szükséges előzetes ismeretek: A természetben előforduló fényjelenségekről előzetes tapasztalatok.
Produktum: Fényképek a kísérletekről.
Tudtok-e olyan érdekes, különleges fényjelenségekről, amelyek a természetben, környezetünkben tapasztalhatóak? Melyek ezek?
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
szóforgó
Eszköz:
1.melléklet: Szóforgó, székek, asztalok
Munkaforma:
kooperatív kis csoportos
Figyeljétek meg a PowerPoint-os bemutatót, a rövid filmbejátszást a fluoreszkáló medúzáról!
Ezt követően pedig tekintsétek meg a következő lézerszínházi bemutatót a linkről lejátszva:
https://youtu.be/W11ng4Jz7DY
Milyen érdekességeket tudtatok meg?
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
PowerPoint-os bemutató, rövid filmbejátszások
Eszköz:
2.melléklet: Világító élőlények, rövid filmek, számítógép, projektor, vetítővászon
Munkaforma:
frontális
Végezzétek el a kísérleteket a leírások alapján!
Ajánlott időkeret:
25 perc
Módszerek:
kísérlet, tapasztalatok megbeszélése
Eszköz:
3. melléklet: Kísérletek, a kísérletek leírásában szereplő eszközök
Munkaforma:
kis csoportos
Kis csoportokban olvassátok el az általatok kihúzott információs kártyát!
Beszéljétek meg, és mondjátok el a másik csoportnak az általatok megszerzett új ismereteket!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
Add tovább a tudásodat!
Eszköz:
4.melléklet: Információs kártyák
Munkaforma:
kis csoportos - kooperatív
Válaszd ki a jó megoldást! Ha jól dolgoztál, a helyes válaszok előtti betűkből összerakhatsz egy értelmes szót, ami szintén a fénnyel kapcsolatos!
Ezután illeszd a helyére a kirakósjáték darabjait!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
interaktív feladatfeldolgozás
Eszköz:
számítógép, IKT tábla
Munkaforma:
kiscsoportos
Végezzétek el a kísérletet egyénileg a leírás alapján.
Keressétek meg a tárgyak, „mélységét” is a képeken!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
kísérlet, beszélgetés, 3D-s képek nézegetése
Eszköz:
5. melléklet: 3D képek,
fehér lap, fekete filctoll, számítógép, projektor, vetítővászon
Munkaforma:
egyéni – frontális
K1 Idézz fel magadban és fogalmazz meg egy ebben a blokkban megismert és számodra fontos gondolatot!
K2 Fogalmazz meg egy kérdést a témához kapcsolódóan?
K3 Mire lennél még kíváncsi?
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
kilépőkártya
Eszköz:
6. melléklet: Kilépőkártya, kis üres kártyalapok
Munkaforma:
kiscsoportos, kooperatív
Csoportok önértékelése: Hogyan sikerült a közös munkájuk. Melyik feladat tetszett a legjobban? Hogy érezték magukat?
Foglalkozásvezető értékeli a csoportok munkáját?
Együttműködést, figyelmet, aktivitást.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetőkör
Eszköz:
szőnyeg, párnák vagy székek körben
Munkaforma:
frontális