Természeti megfigyelések. Az őszhöz kapcsolódó természeti jelenségek megismerése.
Téma:
Az évszakokról tanultak felelevenítése. Élőlények tulajdonságainak megfigyelése. Őszi színek, illatok, gyógynövények.
Előzetes tapasztalat:
Az őszi természetről tanultak, személyes élmények.
Időtartam:
60 perc
Cél: Természeti megfigyelések. Az őszhöz kapcsolódó természeti jelenségek megismerése.
Téma: Az évszakokról tanultak felelevenítése. Élőlények tulajdonságainak megfigyelése. Őszi színek, illatok, gyógynövények.
Előzetes tapasztalat: Az őszi természetről tanultak, személyes élmények.
Kompetenciák:
Szociális: információgyűjtés, rendezés, szabálykövetés
Társas: empátia, együttműködés, kommunikációs készség
Módszertani ajánlás:
Szeretnénk elérni, hogy a valósághoz hű kép alakuljon ki bennük az őszről. Ismerjék meg az ősz szépségét. Az elmúlás nem mindig jár szomorúsággal. Őszi munkálatok megismerése. Az ismeretfeldolgozás mellett együttműködő készségük is fejlődik a játék során.
Támogató rendszer:
John Harrison – Ősz, Allegro (Antonio Vivaldi – 4 évszak)
Csukjátok be a szemeteket és figyeljetek!
Megérkeztünk, nyissátok ki a szemeteket! Merre jártunk?
Fejezzük be a történetet! Hogy végződik?
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
egyéni élmények megbeszélése
Eszközök:
1. melléklet: Vizuális fantáziajáték
Fejlesztés:
figyelem; emlékezet; szókincsbővítés
Melyik évszakot idéztük meg? – mi jut eszedbe róla?
Milyen tevékenységeket, munkákat végeznek az emberek ősszel? Milyen az idő ősszel?
ilyen őszi gyümölcsöket ismersz?
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
Bemutatás
Eszközök:
2. melléklet: Vivaldi- 4 évszak Ősz
számítógép, hangszóró
Fejlesztés:
Megfigyelés; emlékezés, korábbi ismeret felelevenítése
Vannak olyan állatok, amelyek ősszel elköltöznek. Találós kérdéseket hoztam, próbáljátok meg kitalálni!
Villanydróton csivitelnek, gyülekeznek, útra kelnek (fecskék)
Háztetők kéményén raknak fészket, vidáman kelepelnek (gólyák)
Hatalmas csapatban repülnek, szeretik a szőlőt, de elpusztítják a kártevőket (seregélyek)
Telelő – költöző állatok megkülönböztetése
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
bemutatás
Fejlesztés:
megfigyelés; ismeretszerzés; asszociáció; szabályalkotás
Lásd: Melléklet
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
interaktív tananyag-feldolgozás
Eszközök:
IKT tábla, számítógép, projektor
Fejlesztés:
emlékezet; ismeretszerzés
Őszi képek vetítése – képelemzés
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
magyarázat
Eszközök:
3. melléklet: Őszi képek
kivetítő
Fejlesztés:
emlékezés; rendszerzés
Termésekből, levelekből, növényekből képalkotás.
Kiállítás, fotózás
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
egyéni
Eszközök:
termések, levelek, rajzlap, ragasztó, fényképezőgép
Fejlesztés:
finom mozgás; kreativitás; önkifejezés
Ősszel nagyon sokan járják az erdőt. Különböző növényeket, terméseket gyűjtenek, amiket eltesznek télire.
Nézzétek meg az információs kártyákat!
Ovisok: 1-1 gyógynövényről: illata, kinézete, mit gyógyít?
Olvasni tudó gyerekeknek: Kiscsoportos kooperatív munka: a kártyák alapján a gyógynövények hatásainak bemutatása
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
kooperatív, tapasztalatszerzés
Eszközök:
4. melléklet: Gyógynövények
vagy lehetőség szerint gyűjtött gyógynövények
Fejlesztés:
információszerzés, együttműködés, differenciálás, ismeretek rögzítése, szókincsbővítés
Nyitott mondatok befejezésével:
Akkor éreztem jól magam…
Veled szívesen dolgoznék máskor is, mert…
Záró játék: Ölelő fogó
Ajánlott időkeret:
5 perc
Eszközök:
5. melléklet: Játékleírás
Fejlesztés:
önértékelés; véleményalkotás; kapcsolatteremtés
Találd meg a párod! - Tükörjáték
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
szerepjáték
Eszközök:
6. melléklet: Játékleírás
Fejlesztés:
kreativitás