Tapasztalatok gyűjtése évszakokról, időjárásról. Évszakok és hónapok megismerése, rendszerezése.
Téma:
Évszakok, hónapok.
Előzetes tapasztalat:
Ünnepek, naptári évfordulók.
Időtartam:
60 perc
Cél: A téli időjárással kapcsolatos ismeretek bővítése. Tapasztalatszerzés megfigyelésekkel.
Téma: A téli időjárás megfigyelése. A csapadék különböző megjelenési formáinak megtapasztalása.
Előzetes tapasztalat: Óvodában, otthon szerzett ismeretek.
Kompetenciák:
Önismereti: érzelmek, empátia
Szociális: önismeret, kreativitás
Társas: együttműködés, kommunikáció
Módszertani ajánlás:
A gyerekek megismertetése a körülöttünk levő világgal. Próbáljuk megkeresni a jelenségek okait! Tanuljuk meg a víz megjelenési formáinak nevét! Lássuk meg a tél szépségeit, örökítsük meg rajzzal, fotóval! Játsszunk a képekkel, szavakkal!
Támogató rendszer:
1. Lukács Józsefné, Ferencz Éva: Megjött a tél, hujja-hó, nagy pelyhekben hull a hó. - Flaccus Kiadó, 2010.
2. Lukács Józsefné, Ferencz Éva: Kerek egy esztendő – Tél – Komplex tevékenységek – Az óvodai környezeti nevelés. – Flaccus Kiadó, 2013.
3. Lukács Józsefné, Ferencz Éva: Esik a hó, fúj a szél, varjú károg, itt a tél. – Óvodai játékos csoportos fejlesztések ötlettára. – Flaccus Kiadó, 2011.
4. A Tél dala, előadó: Nox
http://www.youtube.com/watch?v=T99pBx8cvOM
5. Felhasznált hangok:
John Harrison – Tél, Largo (Antonio Vivaldi – 4 évszak)
https://en.wikipedia.org/wiki/File:11_-_Vivaldi_Winter_mvt_2_Largo_-_John_Harrison_violin.ogg
Mesehallgatás
Milyen téllel kapcsolatos szavakat hallottatok?
(tél, hó, hópehely, jégvirág, január)
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
páros munka
Eszközök:
1. melléklet: Mese
Fejlesztés:
figyelem; érzelmek; szókincsbővítés; korábbi ismeretek felidézése
A téli csapadék sokféle formában jelenhet meg: csodálatos, változatos képződményekkel találkozhatunk.
Körben ülünk, minden kisgyerek kap 1-1 kártyát.
Nevezd meg a képeken látható csapadékot! Mutasd meg a szomszédodnak, majd a másik szomszédodnak! Utána mindenki mondja el a sajátját!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
egyéni és páros munka
Eszközök:
2. melléklet: A téli csapadék - kinyomtatott képek
Fejlesztés:
megfigyelés; szókincsbővítés; koncentráció; emlékezet
Körben ülünk, minden kisgyerek kap 1-1 kártyát.
Mondd ki, mit látsz a képeken! Mindegyik szóban szerepel a víz egy téli megjelenési formája. Mutasd meg a szomszédodnak, majd a másik szomszédodnak! Utána mindenki mondja el a
sajátját!
Aszerint találjátok meg a két csoportba tartozó társaitokat, hogy a HÓ vagy a JÉG kártyát húztátok!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
csoportosítás, szóalkotás
Eszközök:
3. melléklet: Képek
Fejlesztés:
szókincs; emlékezet
Eddigi ismereteink alapján készítsünk természetnaptárt!
Figyeljük meg, milyen állatokat, növényeket láthatunk télen? Hogyan öltözködünk? Milyen az időjárás?
Fényképezzük le a munkánkat!
Közben zenehallgatás: Vivaldi: 4 évszak – Tél
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
indirekt irányítás
Eszközök:
4. melléklet: Naptár
képek, időjárás piktogramok, olló, ragasztó, színes ceruza, zsírkréta, fényképezőgép
Fejlesztés:
megfigyelés, kreativitás, szókincs, finommotorika
Egészítsd ki a hópelyheket! Keresd meg a bal alsó sarokban megjelenő hópehely másik felét!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
interaktív tananyag-feldolgozás, megfigyelés
Eszközök:
IKT tábla, számítógép, internet
Fejlesztés:
megfigyelés; kézügyesség; együttműködés
Körben ülünk. Először a jobb oldali szomszédoddal beszéld meg, majd a bal oldali szomszédoddal:
A mai napon a legjobban a …
Legközelebb is szeretnék…
Utána mindenki újra elmondja a többieknek
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetés
Fejlesztés:
önismeret; szókincsbővítés; kifejezőkészség; véleményalkotás