Tapasztalatok gyűjtése évszakokról, időjárásról. Évszakok és hónapok megismerése, rendszerezése.
Téma:
Évszakok, hónapok.
Előzetes tapasztalat:
Ünnepek, naptári évfordulók.
Időtartam:
60 perc
Cél: Tapasztalatok gyűjtése évszakokról, időjárásról. Évszakok és hónapok megismerése, rendszerezése.
Téma: Évszakok, hónapok.
Előzetes tapasztalat: Ünnepek, naptári évfordulók.
Kompetenciák:
Szociális: információkezelés és rendezés, problémamegoldás, kreativitás
Társas: együttműködés, empátia, kommunikációs készségek, véleményalkotás, kapcsolat- és csoportkezelő képesség
Módszertani ajánlás: tovább bővítjük ismereteinket, melyben felfedezhetjük az élő természet sokszínűségét.
Támogató rendszer:
1.Szeydl Kinga, Mojzes Krisztina, Kali Nóra: Környezetünk 1. – Évszakok. Babilon Kiadó, 2007.
2.Az évszakok – Ravensburger –Mit? Miért? Hogyan? – Scolar Mini 8. Scolar Kiadó, 2014.
3.Alexay Zoltán: Évszakok. B.K.L Kiadó, 2005.
4.Fedezd fel az ünnepek, a hónapok és évszakok világát! Ventus Libro Kiadó, 2014.
5.Friderike Rave: Kis tudósok szókincstára – Évszakok. Manó Könyvek, 2012.
Lásd: Melléklet
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
jobb-bal tanulás
Eszközök:
1. melléklet: Játékleírás
Fejlesztés:
együttműködés; téri orientáció; irányok
Képek a földön, a gyerekek nézegethetik. Az óvónő versrészleteket olvas fel, ki kell választaniuk a vershez illő képeket.
Ha megvan, csoportosítsuk őket és beszélgessünk az évszakokról.
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
tapasztalatszerzés, beszélgetőkör
Eszközök:
2. melléklet: Évszakokat ábrázoló képek
3 melléklet: Versrészletek
Fejlesztés:
figyelem; összehasonlítás; megfigyelés; ismeretek előhívása; kifejezőkészség; szókincsfejlesztés; rendszerezés
Mondóka mondása, váltott tenyérrel dobolás a földön.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
gyakorlás
Eszközök:
4. melléklet: Mondóka
Fejlesztés:
ritmusfejlesztés
Húzd az évszakokra jellemző képeket az évszakokhoz!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
interaktív tananyag-feldolgozás
Eszközök:
IKT tábla, számítógép, projektor
Fejlesztés:
emlékezet; figyelem; rendszerezés
Hónapsoroló mondóka. Hónapok besorolása az ÉVSZAKOK családjába.
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
indirekt irányítás
Eszközök:
5. melléklet: Hónapsoroló
Fejlesztés:
memória; csoportosítás; figyelem
Ajánlott időkeret:
15 perc
Tevékenység tartalma:
4 csoportot alakítunk, minden csoport egy-egy évszakra jellemző képet készít krepp papír golyócskákból.
Kiállítás, fotó.
Módszerek:
barkácsolás
Eszközök:
6. melléklet: Kézműves tevékenység
krepp papír, olló, ragasztó, rajzlap, rajzeszközök, fényképezőgép
Fejlesztés:
belső kép alkotása; kreativitás; szintetizáló képesség; finommotorika
A gyerekek elmesélik, milyen új ismeretet szereztek.
Játék: séta a térben. Séta közben érintsd meg annak a társadnak a vállát, akitől ma sokat tanultál!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetőkör
Fejlesztés:
önismeret; társismeret; gondolkodás; lényegkiemelés
Add tovább a mozdulatot!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
megfigyelés
Eszközök:
7. melléklet: Mozdulat - Játékleírás
Fejlesztés:
megfigyelés; mozgásutánzás
Mozgásos játék - bárányfogó
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
bemutatás
Eszközök:
8. melléklet: Bárányfogó
Fejlesztés:
mozgásfejlesztés