Lakóhelyünk megismerése, környezettudatos magatartás fejlesztése.
Téma:
A gyermekek környezettudatos magatartásának alakítása, fejlesztése. Alapvető környezeti- és természetvédelmi szabályokkal való ismerkedés. A Föld, a természetes vizek védelméhez való pozitív hozzáállásának, felelősségérzetének alakítása.
Előzetes tapasztalat:
A földről alkotott elképzelések.
Időtartam:
60 perc
Cél: Lakóhelyünk megismerése, környezettudatos magatartás fejlesztése.
Téma: A gyermekek környezettudatos magatartásának alakítása, fejlesztése. Alapvető környezeti- és természetvédelmi szabályokkal való ismerkedés. A Föld, a természetes vizek védelméhez való pozitív hozzáállásának, felelősségérzetének alakítása.
Előzetes tapasztalat: A földről alkotott elképzelések.
Kompetenciák:
Önismereti: érzelmek tudatossága, önkifejező képesség, önfejlesztő képesség
Szociális: információkezelés és rendezés, szabályalkotás, szabálykövetés, problémamegoldás, kreativitás
Társas: együttműködés, empátia, kommunikációs készségek, véleményalkotás, kapcsolatteremtő képesség
Módszertani ajánlás: A projekt megvalósítása során a gyermekek környezettudatos beállítódása fejlődik; a megtapasztalt környezetvédelemmel-természetvédelemmel kapcsolatos szokások, tevékenységek jól hasznosíthatók az óvodai környezeti nevelésben és a gyermekek mindennapi életében is.
Teremtsük meg annak a lehetőségét, hogy a gyermek a játékon, a meséken, a zenén, az alkotómunkán, saját tevékenységén keresztül szerezhesse meg azokat az élményeket, amelyek megnyitják, és ébren tartják benne a vágyat a környező világ, a KÉK BOLYGÓ, a közvetlen környezetünk természeti értékeinek megismerésére és megóvására.
Támogató rendszer:
http://www.energiakaland.hu/energiakucko/parkereso/ - párkereső
Képek nézegetése a Földről –beszélgetés: kinek mit jelent: Föld, föld, anyaföld, szülőföld
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
megfigyelés
Eszközök:
1. melléklet: Képek a Földről
Fejlesztés:
megfigyelés; szókincsfejlesztés; érzelmek
Lásd melléklet
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
gyakorlás
Eszközök:
2. melléklet: Játékleírás
újságpapír, zene lejátszó, hangfal Zenei CD
Fejlesztés:
koncentráció; figyelem; ügyesség; segítőkészség
Kik élnek a Földön? Népesítsük be a földet! Mindenki kirakja a saját képét és elhelyezi a táblán.
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
bemutatás, puzzle
Eszközök:
3. melléklet: Puzzle
Fejlesztés:
koncentráció; finommotorika; logika
A Föld üzenete
Mitől kell óvni?
(energiatakarékosság, szelektív hulladékgyűjtés, zöldítés…
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
tapasztalatszerzés
Eszközök:
4. melléklet: A Föld üzenete
Fejlesztés:
rendszerezés; kreativitás; empátia
Keresd meg és tüntesd el a kertbe nem illő elemeket!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
interaktív tananyagfeldolgozás
Eszközök:
IKT tábla, számítógép, projektor
Fejlesztés:
rendszerezés; emlékezet
Ébredő természet: virágzó fa készítése dugónyomdával.
Képek kiállítása, fotózás
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
barkácsolás
Eszközök:
5. melléklet: Dugónyomda
rajzlap, parafa dugó, festék
Fejlesztés:
kreativitás; ügyesség
A "virágok" –gyerekek-körben leguggolnak.Egy eladó és egy vásárló a kör külső részénellentétesen körbejár. Egy választott virágnálmegállnak, ott alkudoznak. A "versenyfutás az ára..."sor után elkezdenek körbefutni ellentétesen.Aki elsőként ér a választott virághoz,azé lesza virág.
Lásd: melléklet
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
ügyesség, figyelem
Eszközök:
6. melléklet: Játékleírás
Fejlesztés:
gyakorlás
Mi tetszett? Hogy érezted magad?
Mi volt érdekes? Mi tetszett legjobban?
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetés
Fejlesztés:
önismeret; véleményalkotás