A gyerekek ismerjék meg, hogy a Föld a világegyetem része, a Naprendszer bolygóiról és a csillagokról is legyenek ismereteik.
Téma:
A Nap és a bolygók bemutatása.
Előzetes tapasztalat:
Napszakok váltakozása, csillagos égbolt.
Időtartam:
60 perc
Cél: A gyerekek ismerjék meg, hogy a Föld a világegyetem része, a Naprendszer bolygóiról és a csillagokról is legyenek ismereteik.
Téma: A Nap és a bolygók bemutatása.
Előzetes tapasztalat: Napszakok váltakozása, csillagos égbolt.
Kompetenciák:
Önismereti: érzelmek tudatossága, önkifejező képesség, önfejlesztő képesség
Szociális: információkezelés és rendezés, szabályalkotás, szabálykövetés, problémamegoldás, kreativitás
Társas: együttműködés, empátia, kommunikációs készségek, véleményalkotás, kapcsolat- és csoportkezelő képesség
Módszertani ajánlás: Tovább bővítjük ismereteinket, melyben felfedezhetjük tágabb világunkat. Megbeszéljük, hogy élet valószínűleg csak a Földön van a Naprendszerben. A világűrben járt űrhajók és megfigyelő eszközök (űrszondák) képeit megtekinthetjük. A földi nap és az évszakok váltakozása a bolygónk mozgásával kapcsolatos.
Támogató rendszer:
Körben ülünk, csendesen.
Donászy Magda: Csillag – a vers meghallgatása
Miről szól a vers? Ki a szereplője?
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
bemutatás, beszélgetés
Eszközök:
1. melléklet: Vers
Fejlesztés:
figyelem, gondolkodás
Az égbolton is találunk óriásokat és törpéket a csillagok, bolygók között.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
gyakorlás
Eszközök:
2. melléklet: Játékleírás
Fejlesztés:
figyelem; koncentráció; mozgásfejlesztés
Naprendszeren értjük a Napot a körülötte keringő kisebb-nagyobb égitestek összességével együtt. A Nap körül 8 bolygó kering. A bolygóknak nincs saját fényük. – a nap fényét tükrözik. A 8 bolygó közül hétnek vannak holdjaik – a holdak a bolygók körül keringenek.
A Földön az évszakok és a napszakok változását a bolygók mozgása okozza.
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
magyarázat
Eszközök:
3. melléklet: Bolygók
Fejlesztés:
figyelem; ismeretbővítés; ismeretek rendszerezése
Keresd meg a bolygók párjait!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
interaktív tananyag-feldolgozás
Eszközök:
IKT tábla, számítógép, projektor
Fejlesztés:
figyelem; memória
Lásd: melléklet
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
gyakorlás
Eszközök:
4. melléklet: Napszakok játékleírás
Fejlesztés:
figyelem; koncentráció; mozgásfejlesztés
Jancsik Pál: A Göncöl szekerén c. vers meghallgatása után csillagképet készítünk.
Az elkészült képek kiállítása – fotózás
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
barkácsolás
Eszközök:
5. melléklet: Vers, játékleírás
papír, színes papírok, ragasztó, olló
Fejlesztés:
kézügyesség; kreativitás; gondolkodás
Lásd: Melléklet
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
gyakorlás
Eszközök:
6. melléklet: Megy a repülő
Fejlesztés:
figyelem; emlékezet
Lásd: Melléklet
Ajánlott időkeret:
5 perc
Tevékenység tartalma:
Nekem a legjobban…
Akkor éreztem a legjobban magam…
Módszerek:
beszélgetés
Fejlesztés:
önismeret, véleményalkotás