Az időjárás jellegzetességeinek megfigyelése. Figyelem a megfelelő öltözködésre.
Téma:
Az időjárás elemeinek, az évszakok jellemzőinek megismerése.
Előzetes tapasztalat:
Óvodai, otthoni ismeretek.
Időtartam:
60 perc
Cél: Az időjárás jellegzetességeinek megfigyelése. Figyelem a megfelelő öltözködésre.
Téma: Az időjárás elemeinek, az évszakok jellemzőinek megismerése.
Előzetes tapasztalat: Óvodai, otthoni ismeretek.
Kompetenciák:
Önismereti: önmegismerés, önfejlesztés, segítségnyújtás, törődés másokkal
Szociális: kreativitás, logikai készség, információgyűjtés
Társas: kommunikáció, empátia, türelem
Módszertani ajánlás: A környezettel kapcsolatos jelenségek, folyamatok, összefüggések megértését segítjük elő. A különböző jelenségek megismerésével foglalkozunk, a közben felmerülő problémákat értelmezzük és különböző megoldási módokat keresünk a játék során. Megfigyeléseket, kísérleteket végzünk.
Támogató rendszer:
Lukács Józsefné – Ferencz Éva: Mosolyog a napsugár, madár dalol, itt a nyár
Flaccus Kiadó, 2011.
Ma, mikor ide érkeztél, milyen volt kint az idő?
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetőkör
Fejlesztés:
ismeretek felelevenítése; szóbeli kifejezőkészség; tájékozódás
Játék: mozgásos mondóka
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
gyakorlás
Eszközök:
1. melléklet: Mozgásos mondóka
Fejlesztés:
figyelem; asszociáció
Két kiscsoportot alakítunk. Mindkét csoportnak kiosztjuk a piktogramokat.
Nézd meg a piktogramokat! Szerinted milyen az idő a különböző képeken? Az időjárás elemeinek megnevezése, megfigyelése. Kiscsoportban megbeszélik a válaszokat a gyerekek. 1 szóvivő elmondja, a pedagógus kiegészíti.
Hőmérséklet, csapadék, napsütés fogalmak magyarázata.
Ajánlott időkeret:
10 perc
Tevékenység tartalma:
Módszerek:
magyarázat, indirekt irányítás
Eszközök:
2. melléklet: Időjárási piktogramok
Fejlesztés:
szövegalkotás; előzetes tudás előhívása; feladattartás; pontosság
verőfényes, rügyfakasztó, zimankó, kánikula, izzasztó, napsütéses, farkasordító, szeles
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
frontális
Eszközök:
3. melléklet: Játékleírás
labdaszavak
Fejlesztés:
ismeretek felelevenítése; szókincsfejlesztés
Beléptünk a testvérek szobájába. Nézz ki az ablakon, nézd meg, milyen az idő, és segíts nekik felöltözni!
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
interaktív tananyag-feldolgozás
Eszközök:
IKT tábla, számítógép, projektor
Fejlesztés:
korábbi ismeretek felelevenítése; kreativitás; esztétikai érzék
Az adott évszakra jellemző kép készítése mozaik technikával.
kiállítás, fényképezés
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
barkácsolás
Eszközök:
4. melléklet: Kézműves
tevékenység, rajzlap, ragasztó,
Fejlesztés:
asszociáció; fantázia; finommotorika
A kiállítás alapján a foglalkozás értékelése
Levezető játék – mozgásos hullámjáték
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetés
Eszközök:
5. melléklet: Játékleírás
Fejlesztés:
szóbeli szövegalkotás; véleményalkotás; önismeret
Megállapítások: Mely évszakra jellemző?
Zenehallgatás: mely évszakra gondoltam?
Adott évszak jellemzőinek gyűjtése
Megállapítások: milyen ilyenkor a szokásos idő?
Rajz:
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
magyarázat, csoportmunka
Eszközök:
6. melléklet: Megállapítások
zenei évszakról (pl. Vivaldi), zenelejátszó, rajzlap, színesek, filctollak, csoportválasztás érdeklődés szerint
Fejlesztés:
emlékezet; előzetes tudás; együttműködés; összehasonlítás; kreativitás; problémamegoldás; ismeretek alkalmazása; fantázia