A környezetben végbemenő kölcsönhatások megfigyelése, kísérletezés a vízzel.
Téma:
Élettelen természet: halmazállapotok. Játékos megfigyelések. A víz előfordulása a természetben állapot szerint.
Előzetes tapasztalat:
víz körforgása a természetben.
Időtartam:
60 perc
Cél: A környezetben végbemenő kölcsönhatások megfigyelése, kísérletezés a vízzel.
Téma: Élettelen természet: halmazállapotok. Játékos megfigyelések. A víz előfordulása a természetben állapot szerint.
Előzetes tapasztalat: A víz körforgása a természetben.
Kompetenciák:
Önismereti: önmegismerés, önfejlesztés, segítségnyújtás, törődés másokkal
Szociális: kreativitás, logikai készség, információgyűjtés
Társas: kommunikáció, empátia, türelem
Módszertani ajánlás: A környezettel kapcsolatos jelenségek, folyamatok, összefüggések megértését segítjük elő. A különböző jelenségek megismerésével foglalkozunk, a közben felmerülő problémákat értelmezzük és különböző megoldási módokat keresünk a játék során. Megfigyeléseket, kísérleteket végzünk.
Támogató rendszer:
http://dia.osaarchivum.org/public/index.php?fs=29
Találós kérdéseket mondunk - válaszadás
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
ötletbörze
Eszközök:
1. melléklet: Találós kérdések
Fejlesztés:
ismeretek felidézése; szókincsfejlesztés
A mese alapján sorba rendezik a meséhez kapcsolódó képeket, felragasztják a rajzlapra, majd szövegrészek alkotásával a képről újra elmesélik a mesét
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
bemutatás, beszélgetés
Eszközök:
2. melléklet: Esőcseppecskék
képek, rajzlap, ragasztó
Fejlesztés:
rész – egész viszonya; szövegértés; információrendezés; emlékezet; logikai készség
A víznek milyen formájával találkoztatok a természetben?
Rajzolás: csomagolópapírra közösen. Közben beszélhetünk a lehetséges megoldásokról. Pl.: tó, folyó, pocsolya, felhő, hó, eső, jégcsap, jégvirág, gőz, pára, stb.
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
megfigyelés
Eszközök:
csomagolópapír; rajzeszközök
Fejlesztés:
ismeretek alkalmazása; kreativitás; ábrázolás; együttműködés
Húzd a képdarabokat a hiányzó részekre! Nevezd meg, hogy itt milyen halmazállapotú a víz!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
interaktív tananyag-feldolgozás
Eszközök:
IKT tábla, számítógép, projektor
Fejlesztés:
korábbi ismeretek felelevenítése; emlékezet
Mi történik, ha a víz felszínére jeget teszünk? Tapasztalatok megbeszélése kérdések segítségével.
közös beszélgetés, rajzok megbeszélése
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
kísérlet, beszélgetőkör
Eszközök:
3. melléklet: Kísérlet és ellenőrző kérdések
üvegkád, jégkocka, víz, A/4 –es írólap
Fejlesztés:
információgyűjtés, feldolgozás; szervezőkészség; együttműködés; ismeretek alkalmazása; emlékezet, gondolkodás
Fonalkép – tenger
Só-liszt gyurmából vízi állatok
Kiállítás – fotó
A gyerekek választás alapján fonalképet vagy vízi állatokat készíthetnek.
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
barkácsolás
Eszközök:
4.melléklet: Kézműves tevékenység
rajzlap, fonal, ragasztó, só, liszt, víz
Fejlesztés:
kézügyesség; kreativitás; gondolkodás
Ha Te választhatnál egy víz halmazállapotot, akkor mi lennél? Miért?
Mi volt számodra a legérdekesebb?
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetőkör
Fejlesztés:
önértékelés; véleményalkotás
Lásd:Melléklet
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
gyakorlás
Eszközök:
5. melléklet: Játékleírás
Fejlesztés:
figyelem; együttműködés; koncentráció
BOMBA – mozgásos játék
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
frontális
Eszközök:
6. melléklet: Játékleírás - Bomba
Fejlesztés:
mozgásfejlesztés; megfigyelés; ritmus