Ismerkedés a vulkánok működésével.
Téma:
A Fölről szerzett ismeretek kibővítése – a földfelszínt alakító erők megismerése, vulkánok.
Előzetes tapasztalat:
Hírek napjaink vulkánkitöréseiről.
Időtartam:
60 perc
Cél: Ismerkedés a vulkánok működésével.
Téma: A Fölről szerzett ismeretek kibővítése – a földfelszínt alakító erők megismerése, vulkánok.
Előzetes tapasztalat: Hírek napjaink vulkánkitöréseiről.
Kompetenciák:
Önismereti: érzelmek tudatossága, önkifejező képesség, önfejlesztő képesség
Szociális: információkezelés és rendezés, szabályalkotás, szabálykövetés, problémamegoldás, kreativitás
Társas: együttműködés, empátia, kommunikációs készségek, véleményalkotás, kapcsolatteremtő képesség
Módszertani ajánlás: Tovább bővítjük ismereteinket, melyben megismerkedünk a földgolyó szerkezetével, a vulkánokkal.
Támogató rendszer:
1. Angela Weinhold: Földünk
Scolar Kft., 2011.
2. Rainer Köthe: Vulkánok - Mi micsoda sorozat
Tessloff Babilon Kiadói Kft., 2007.
3. Vulkánok DVD - Mi micsoda sorozat
Tessloff Babilon Kiadói Kft., 2007.
Rajzoljunk egy szép tájat hegyekkel, völgyekkel, folyókkal, tavakkal!
Ajánlott időkeret:
10 Rajzoljunk egy szép tájat hegyekkel, völgyekkel, folyókkal, tavakkal! perc
Módszerek:
rajzolás
Eszközök:
nagy csomagolópapír, színesek
Fejlesztés:
emlékezet; kézügyesség; kreativitás
Ma a vulkánokról fogunk beszélgetni.
Bolygónk belseje egy óriási tűzfészek, izzó, képlékeny anyag. A Föld szilárd kőzetburka véd meg minket tőle. A Föld kőzetrétegei néha elmozdulnak, repedés keletkezik, és ott feltörhet az izzó, folyékony anyag a föld mélyéről – ez a vulkán.
Az izzó anyag szétfolyik, kihűl és megszilárdul. Így keletkezett sok vulkán.
Nézzétek meg a vulkánkitörésről szóló filmet! Mit gondoltok, milyen a vulkán közelében a hőmérséklet?
Ajánlott időkeret:
10 perc
magyarázat
Eszközök:
1. melléklet: Vulkánkitörés film
Fejlesztés:
figyelem; koncentráció; ismeretszerzés
Két csoportot alkotunk. Tegyétek sorrendbe a képeket, hogyan zajlik a vulkánkitörés!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
kiscsoportos
Eszközök:
2. melléklet: Képek a vulkánkitörésről
Fejlesztés:
figyelem; koncentráció; ismeretszerzés
Előre elkészített vulkán makett bemutatása.
Mi történt? Próbáljuk megfogalmazni!
A kísérletet az óvónő végzi, utána megbeszélik a látottakat.
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
megfigyelés, beszélgetés
Eszközök:
3. melléklet: Vulkán
peremes műanyag tálca, só-liszt gyurma, vagy agyag, piros ételfesték, barna tempera, kis üvegcse ecet, szódabikarbóna, víz, 2 evőkanál étolaj
Fejlesztés:
figyelem, beszédfejlesztés
Találd meg a kivezető utat a labirintusból és menekülj el csónakkal a forró láva elől!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
interaktív tananyag-feldolgozás
Eszközök:
IKT tábla, számítógép, projektor
Fejlesztés:
figyelem; koncentráció; finommotorika
Az alkotások kiállítása, fotózás.
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
barkácsolás
Eszközök:
4. melléklet: Kőfestés
olló, szalvéta, ragasztó, ecset
Fejlesztés:
kreativitás; kézügyesség; fantázia
Kézfeltartással: emeld fel a kezed, ha tetszett…
Mi tetszett a legjobban? Miért?
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetés
Fejlesztés:
értékelés; kritika; véleményalkotás