A gyermekek ismeretei gyarapodjanak az állatokról, azok életmódjáról. Neveljük őket az állatok védelmére, fejlődjön az állatokhoz való pozitív viszonyuk, felelősségérzetük.
Téma: Sok gyermeknek nem adatik meg a lehetőség, hogy otthon kisállatot tartson. Ez a modul lehetőséget ad arra, hogy a gyerekek közelebbről is megismerkedhessenek a hobbiállatokkal, természetes környezetüket közvetlen tapasztalás útján is megismerhessék. A témák: akváriumiban, terráriumiban, ketrecben, kalitkában élő állatok életével való ismerkedés, gondozásuk folyamata; a hobbi állatokkal kapcsolatos felelősségvállalás megismerése, megtapasztalása.
Előzetes tapasztalat:
Cél:
A gyermekek ismeretei gyarapodjanak az állatokról, azok életmódjáról. Neveljük őket az állatok védelmére, fejlődjön az állatokhoz való pozitív viszonyuk, felelősségérzetük.
Téma:
Sok gyermeknek nem adatik meg a lehetőség, hogy otthon kisállatot tartson. Ez a modul lehetőséget ad arra, hogy a gyerekek közelebbről is megismerkedhessenek a hobbiállatokkal, természetes környezetüket közvetlen tapasztalás útján is megismerhessék.
A témák:
akváriumiban, terráriumiban, ketrecben, kalitkában élő állatok életével való ismerkedés, gondozásuk folyamata; a hobbi állatokkal kapcsolatos felelősségvállalás megismerése, megtapasztalása.
Előzetes tapasztalat:
Közvetlen megtapasztalás - Otthonról hozott kisállatok (az Állatok Világnapja alkalmából).
Kompetenciák:
Kognitív kompetencia - információfeldolgozás
Szociális kompetencia – szabálykövetés, problémamegoldás, együttműködési készség.
Speciális kompetencia - munkamegosztás
Önismerettel összefüggő kompetenciák – önreflexió
Értelmi képességek fejlesztése – gondolkodás, összehasonlítás, ítéletalkotás, szándékos koncentrált figyelem, vizuális-akusztikus figyelem.
Motoros képességek fejlesztése – finommozgások.
Érzékelés, észlelés fejlesztése – keresztcsatornák.
Módszertani ajánlás:
Kedvenceinknek is szüksége lehet ennivalóra, vízre, tisztogatásra, mozgásra, kényeztetésre, egyszóval gondozásra. A közvetlen megismerés által a gyermekek figyelmét felhívjuk a felelős állattartásra.
Támogató rendszer
Bernhard Grössle – A hullámos papagáj tartása és gondozása, Holló és Társa Könyvkiadó, 1998.
Peter Beck – A hörcsögök tartása és gondozása, Holló és Társa Könyvkiadó, 1996.
A tengerimalac tartása és gondozása, Holló és Társa Könyvkiadó, 1996.
Szalkay József – Pókok, skorpiók, Móra Könyvkiadó, 1976.
Dr. Pénzes Bethen – Kétéltűek, hüllők a lakásban, Mezőgazdasági Kiadó Kft., 1991.
Pasaréti Gyula-Pethő Pál Zoltán-Illyés Csaba – Akvarisztika, Szalay Könyvkiadó, 2006.
Képek nézegetése – teknős, akváriumi halak, papagáj, hörcsög, tengerimalac, pók, kaméleon.
„Hol élnek ezek az állatok?”
Képek nézegetése közben beszélgetés az adott képen lévő állatról.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
bemutatás, megbeszélés
Eszközök:
1. melléklet
Képek a foglalkozáshoz
Fejlesztés
gondolkodás, beszédkészség, szókincsfejlesztés
Ismerkedés a hobbiállatokkal, azok életmódjával, tulajdonságaival, gondozásukkal.
Mit jelent a felelősségvállalás?
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
bemutatás, magyarázat
Eszközök:
2. melléklet, Leírás
Terrárium, akvárium, ketrec, kalitka, és ezek állatai
Fejlesztés
szókincs, emlékezet, fogalomismeret, gondolkodás
„Húzz egy kártyát! Keresd meg a csoporttársaid!”
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
magyarázat
Eszközök:
3. melléklet
Képek a foglalkozáshoz, Játékleírás
Fejlesztés
megfigyelés, együttműködés
Akvárium készítése.
„A megadott eszközökből készíts akváriumot!”
Ajánlott időkeret:
20 perc
Módszerek:
barkácsolás
Eszközök:
4. melléklet, Tevékenység leírása
Kartondobozok, színes lapok, filctollak, ragasztók, ollók, krepp papírok, kövek, fonal.
Fejlesztés
finommotorika, kreativitás, együttműködés, kooperáció
„Szabadulj ki a pókhálóból a társaid segítségével!”
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
bemutatás, magyarázat, gyakorlás
Eszközök:
5. melléklet, Játékleírás
Székek, fonalak, homokóra.
Fejlesztés
egyensúlyérzék, nagymozgás
„A hobbi állatok tartásával kapcsolatos szabályok a következők: mindenki mond egy fontos szabályt a rákövetkező társának, legalább 10 szabályt gyűjtsenek össze a gyerekek”
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
szabályalkotás
Fejlesztés
véleményalkotás, önismeret, önértékelés