Mindennapi tárgyaink anyagával való ismerkedés, milyen az üveg.
Téma:
A bennünket körülvevő tárgya, az üveg születése, a tükör működése.
Előzetes tapasztalat:
Használati tárgyaink.
Időtartam:
60 perc
Cél: Mindennapi tárgyaink anyagával való ismerkedés, milyen az üveg.
Téma: A bennünket körülvevő tárgya, az üveg születése, a tükör működése.
Előzetes tapasztalat: Használati tárgyaink.
Kompetenciák:
Önismereti: érzelmek tudatossága, önkifejező képesség, önfejlesztő képesség
Szociális: információkezelés és rendezés, szabályalkotás, szabálykövetés, problémamegoldás, kreativitás
Társas: együttműködés, empátia, kommunikációs készségek, véleményalkotás, kapcsolat- és csoportkezelő képesség
Módszertani ajánlás: Mindennapi tárgyaink sokféle anyagból készülnek. Ugyanazon célra lehet más-más anyagot is használni. Milyen szempontok alapján választunk üveg, fa vagy műanyag tárgyakat? Ezen a foglalkozáson az üveg felhasználásával ismerkedhetünk meg.
Támogató rendszer:
http://www.youtube.com/watch?v=xuqqyqwXdZs
http://www.youtube.com/watch?v=ZcJhNoJ5q0E
De oude horn new centre for glass culture - Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid
http://www.europeana.eu/portal/record/2021601/media_17767.html
Anniversary glass artist Andries Copier - Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid
http://www.europeana.eu/portal/record/2021601/media_17885.html
Felhasznált zenék:
https://soundcloud.com/nicolai-heidlas/a-way-for-me-happy-ukulele-background-music
Elmesélek egy történetet – egy kislánnyal beszélgettem – hallgassátok meg!
Nektek mi jut eszetekbe az üveghegyről?
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetés
Eszközök:
1. melléklet: Történet
Fejlesztés:
figyelem; fantázia; ismeretek előhívása
Az üveghegy a mesében létezik, de üveggel sokszor találkozunk. Válasszuk ki a képek közül azokat, amik üvegből készültek!
Az üvegből készült tárgyakat húzd az üveghegyhez, a nem üvegből készülteket pedig a kőhegyhez! Azokat a tárgyakat, amik nem csak üvegből vannak, húzd a két hegy közé!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
indirekt irányítás; interaktív feladat-feldolgozás
Eszközök:
IKT tábla; számítógép; projektor
Fejlesztés:
emlékezet; kreativitás; szókincs; kifejezőkészség; mozgásfejlesztés
Mozgásos játék.
Üveg szóra álljatok fel, kő szóra üljetek le. Aki elrontja, kiesik.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
irányítás, mozgás
Fejlesztés:
mozgásfejlesztés
Az üveg legfontosabb alapanyaga a homok (kvarchomok). Egyéb hozzáadott anyagokkal együtt megolvasztják. A folyékony anyagot üvegfúvók formálják pohárrá, kancsóvá.
Nézzünk meg két kisfilmet, hogyan alakítják a forró üveget!
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
magyarázat, tapasztalatszerzés, bemutatás
Eszközök:
2. melléklet: Üvegkészítés (videók letöltése)
számítógép, internet, kivetítő
Fejlesztés:
figyelem; ismeretszerzés; ismeretek rendszerezése
A tükör is üvegből készül – játsszunk most vele!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
páros játék
Eszközök:
3. melléklet: Tükörjáték
Fejlesztés:
figyelem, mozgás
Üegfestés vagy kavicsfestés üvegfestékkel.
Üveglapra vagy kis üvegre, kavicsokra tetszőleges, egyszerű ábrákat festünk (a kontúrt elő lehet rajzolni)
kiállítás, fotózás
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
egyéni munka
Eszközök:
üvegfesték, ecsetek, kavicsok, üveglapok, kis üvegek, poharak
Fejlesztés:
kreativitás; fantázia; finommotorika; gondolkodás
Nekem legjobban a…
Legérdekesebb a…
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetés
Fejlesztés:
önismeret, szövegalkotás, véleményalkotás