Az évszakokról, különösen a télről tanult ismeretek rögzítése.
Téma:
A sarkvidék és az ott élő állatok, emberek megismerése.
Előzetes tapasztalat:
A sarkvidékről, élőlényekről alkotott elképzelések.
Időtartam:
60 perc
Cél: Az évszakokról, különösen a télről tanult ismeretek rögzítése.
Téma: A sarkvidék és az ott élő állatok, emberek megismerése.
Előzetes tapasztalat: A sarkvidékről, élőlényekről alkotott elképzelések.
Kompetenciák:
Önismereti: önmegismerés, önfejlesztés, segítségnyújtás, törődés másokkal
Szociális: kreativitás, logikai készség, információgyűjtés
Társas: kommunikáció, empátia, türelem
Módszertani ajánlás: Idegen tájak, életkörülmények megismerésének függvényében az emberek, állatok alkalmazkodóképességének megfigyelése. Az élő természet közelebb hozása. Fejlesztő játékokban, a megismerő tevékenységekben az együttműködés, a kommunikáció, a szókincs fejlesztése. Az egymásra utaltság, egymás segítésének megtapasztalása. Viselkedési normák elsajátítása. Hogyan élnek az „örök hó” birodalmában.
Támogató rendszer:
A látottak megbeszélése.
Hol található a Földön? Milyen itt az idő? Laknál itt?
Válassz egy képet, mondd el, miért tetszik!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
frontális, beszélgetőkör
Eszközök:
1. melléklet: Képek
Földgömb
Fejlesztés:
előzetes ismeretek felidézése; szövegalkotás; együttműködés
Tudjátok-e, kik élnek itt? Találós kérdésekkel segítek kitalálni.
Az állatok képei alapján beszélgetés róluk: életmód, élőhely, táplálkozás.
Nemcsak állatok, emberek is élnek ezen a vidéken. Ők az eszkimók (vagy ahogy ők nevezik magukat: inuitok)– ismeritek?
Milyenek? Meséljétek el a kép alapján!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
megfigyelés, beszélgetőkör
Eszközök:
2. melléklet: Találós kérdések
az 1. melléklet állatos és eszkimós képei
Fejlesztés:
figyelem; kreativitás; ismeretrendezés; ismeretbővítés; emlékezet
Mozgásos játék
Hideg - meleg
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
mozgásos játék
Eszközök:
3. melléklet: Játékleírások
Fejlesztés:
mozgásfejlesztés; együttműködés; helyzetfelismerés
Találd meg a kakukktojást a sarkvidéki környezetben!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
interaktív tananyag-feldolgozás
Eszközök:
IKT tábla, számítógép, projektor
Fejlesztés:
emlékezet, korábbi ismeretek felidézése
Készítsünk terepasztalt!
Kartonpapírra elkészítjük a sarkvidéket. Kialakítjuk a hegyeket, vizeket a különböző színű papírokból. Állatokat formázunk gyurmából. Iglukat is készíthetünk.
A végén: fotó a terepasztal előtt.
A gyerekek választanak, mit szeretnének készíteni
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
barkácsolás
Eszközök:
karton, vatta, papírok, olló, ragasztó, gyurma
Fejlesztés:
ügyesség; finom motorika; alkotóképesség; gondolkodás
Szoborjáték
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
mozgás
Eszközök:
4. melléklet: Szoborjáték
Fejlesztés:
figyelem; fegyelem
Nyitott mondatok befejezésével.
Nekem az tetszett a legjobban…
A csoportban azért szerettem dolgozni…
Milyen lett az elkészült terepasztal?
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetés
Fejlesztés:
önismeret; társismeret; kapcsolatfelvétel; együttműködés; véleményalkotás