Megismertetni a gyerekekkel a mezőgazdaság alapfogalmait, rámutatni, hogy milyen előnyökkel bír a természet közeli mezőgazdaság az ipari mezőgazdasággal szemben. Szemléltetni, hogy milyen hosszú utat tesz meg a termény, mire a kosarunkba kerül. A folyamat végén a döntés és a változtatás lehetősége a kezünkben van, hogy választásunkkal a mezőgazdaság mely formáját támogatjuk. Annak tudatosítása, hogy fogyasztási szokásaink hosszú- és rövidtávon is hatást gyakorolnak a környezetünk állapotára és egészségünkre is.
Téma:
Természet és iparszerű mezőgazdaság, tudatos táplálkozás, rendszergondolkodás, fenntarthatóság
Előzetes tapasztalat:
növénytani, állattani és időjárási ismeretek, mezőgazdasági alapok
Időtartam:
90 perc
Cél: Megismertetni a gyerekekkel a mezőgazdaság alapfogalmait, rámutatni, hogy milyen előnyökkel bír a természet közeli mezőgazdaság az ipari mezőgazdasággal szemben. Szemléltetni, hogy milyen hosszú utat tesz meg a termény, mire a kosarunkba kerül. A folyamat végén a döntés és a változtatás lehetősége a kezünkben van, hogy választásunkkal a mezőgazdaság mely formáját támogatjuk. Annak tudatosítása, hogy fogyasztási szokásaink hosszú- és rövidtávon is hatást gyakorolnak a környezetünk állapotára és egészségünkre is.
Téma: Természet és iparszerű mezőgazdaság, tudatos táplálkozás, rendszergondolkodás, fenntarthatóság
Előzetes tapasztalat: növénytani, állattani és időjárási ismeretek, mezőgazdasági alapok
Kompetenciák:
Mezőgazdasággal kapcsolatos fogalmak ismerete
Tudatos döntéshozatal kialakítása
Felelősségvállalás
Módszertani ajánlás: Azt szeretnénk elősegíteni, hogy a szórakoztató céllal készült természetfilmek, mesék mellett megjelenjen az élő természet sokszínűségének élménye és annak gyakorlati, kézzelfogható megjelenítése is. Célunk, hogy a valósághoz hű kép alakuljon ki a gyerekekben az élőlények tulajdonságairól, a természetről, a mezőgazdaságról.
Támogató rendszer
https://www.libri.hu/konyv/takacs-santa_andras.a-kozlegelok-komediaja.html
http://tudatosvasarlo.hu/cikk/paradicsom-pokolbol
https://www.youtube.com/watch?v=nzRtnVagbzY
Fogalomgyűjtő játék, előzetes tudásszint felméréséhez, ráhangolódáshoz
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
labdajáték
Eszközök:
1. melléklet - Labdajáték
labda
Fejlesztés:
asszociációs készség; szókincs fejlesztés; felismerő készség; finommotorikai készség
Húzzatok egy kártyát! Utánozzátok a kártyán látható állat hangját! Alakítsátok ki a csoportotokat, úgy, hogy megkeresitek az azonos hangot kiadó társaitokat.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
csoportalakítás
Eszközök:
2. melléklet – Állatfarm
képek kinyomtatva
Fejlesztés:
hallás; figyelem
Végezzétek el a leírásban található kísérletet!
Mit tehetünk a talajszennyezés megelőzése érdekében?
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
csoportmunka, kísérlet
Eszközök:
3. melléklet - Talajszennyezés kísérlet
4. melléklet – Kísérlet képei
befőttesüveg, ételfesték, kínai kel, csoportmunka, kísérlet
Fejlesztés:
következtetés, véleményalkotás
Ismeretszerzés, fogalmak ismertetése kiscsoportokban.
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
szóforgó
Eszközök:
5. melléklet - Fogalomkártyák
6. melléklet – Szóforgó
fogalomkártyák kinyomtatva, laminálva
Fejlesztés:
megfigyelés; logikai készség; fenntartható szemléletmód
Hallgassátok meg a tanmesét, majd csoportokban válaszoljatok a kérdésekre!
Ti hogyan oldottátok volna meg a helyzetet?
A feladat elvégzése után hallgassátok meg a 2. befejezést is!
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
diák-kvartett
Eszközök:
7. melléklet - Mese a kapzsiságról
8. melléklet - Közlegelők tragédiája
Fejlesztés:
figyelem; emlékezet; következtetés; problémamegoldás
A gombolyagot odaadom valakinek, ő tovább dobja egy olyan névkártyájú társának, aki a saját kártyájával kapcsolatban áll, aztán ő is tovább dobja. Így egy sok helyen egymásba szövődő háló fog kialakulni, ami modellezi egy mezőgazdasági területen, szántón élő élőlények egymásrautaltságát és a sokszínűség fontosságát.
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
csoportjáték
Eszközök:
9. melléklet – Pókháló_Mezőgazdaság
előre kinyomtatott névkártyák, nagy gombolyag spárga, csipeszek
Fejlesztés:
figyelem; asszociációs készség; rendszergondolkodás; logikai készség
Párosítsd össze a képeket a hozzájuk tartozó fogalmakkal!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
interaktív tananyag-feldolgozás
Eszközök:
interaktív tábla
Fejlesztés:
figyelem; logikai készség; fenntartható szemléletmód
A foglalkozás témáinak elmélyítése, kiscsoportokban történő kérdésfeldolgozással
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
csoportmunka
Eszközök:
10. melléklet- Beszámoló forgóban
csomagolópapír, színes filctollak
Fejlesztés:
figyelem; emlékezet; információ átadás
Soroljatok fel mezőgazdasággal kapcsolatos szavakat úgy, hogy következő szó kezdőbetűje mindig ugyan az legyen, mint az előző befejezője! Sorban haladunk, mindenki egy szót mond! Az elsőt a tanár mondja, az legyen a mezőgazdaság!.
Módszerek:
csoportmunka
Eszközök:
11. melléklet: Szólánc
Fejlesztés:
figyelem; problémamegoldás