Gyerekek ismerkedjenek meg az energiával kapcsolatos fogalmakkal, az energiával történő spórolás és az energiahatékonyság fontosságával, a különböző energiaforrásokkal, azok előnyeivel és hátrányaival. A foglalkozásnak köszönhetően a gyerekek legyenek képesek a tudatos energiafelhasználásra és orientáljuk őket fogyasztásuk csökkentésére, illetve a fenntartható és zöld energiaforrások használatára.
Téma:
Tudatos és fenntartható energiahasználat a mindennapokban, megújuló energiák.
Előzetes tapasztalat:
Energiaforrások ismerete.
Időtartam:
90 perc
Cél:
Gyerekek ismerkedjenek meg az energiával kapcsolatos fogalmakkal, az energiával történő spórolás és az energiahatékonyság fontosságával, a különböző energiaforrásokkal, azok előnyeivel és hátrányaival. A foglalkozásnak köszönhetően a gyerekek legyenek képesek a tudatos energiafelhasználásra és orientáljuk őket fogyasztásuk csökkentésére, illetve a fenntartható és zöld energiaforrások használatára.
Téma:
Tudatos és fenntartható energiahasználat a mindennapokban, megújuló energiák.
Előzetes tapasztalat:
Energiaforrások ismerete.
Kompetenciák:
Tudatos döntés, mérlegelő képesség
Módszertani ajánlás:
Tudatosítani a gyerekekben, hogy semmi sem fekete vagy fehér, mindennapi döntéseikkel befolyással vannak a környezetükre, magára a jövőre. Fontos hangsúlyozni, hogy igyekezzenek minél fenntarthatóbbá tenni életvitelüket, azonban ha ez bizonyos esetekben nem megy, más területen kompenzálhatják tetteik hatásait. Tudatosítsuk a megelőzés fontosságát, hiszen a legolcsóbb és legfenntarthatóbb energia, a fel nem használt energia!
Támogató rendszer
Napenergiáról gyerekeknek - Zöldellőfa Információs Központ
https://www.youtube.com/watch?v=c3g3OQQ9Gx8
Egyszer volt, hol nem volt... a Föld - Megújuló energia (21. rész)
https://www.youtube.com/watch?v=2I9A3NwC9Jo
Mit tudtok az energiáról? Mi az? Honnan jön? Milyen energiaforrásokat ismertek?
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetőkör
Fejlesztés:
szókincs fejlesztés
Játékos csoportalakítás.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
strukturált rendezés
Eszközök:
1. melléklet – Csoportalakítás
színes kupakok
Ismeretszerzés, fogalmak ismertetése kiscsoportokban.
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
szóforgó
Eszközök:
2. melléklet - Fogalomkártyák
3. melléklet – Szóforgó
fogalomkártyák kinyomtatva, laminálva
Fejlesztés:
megfigyelés; logikai készség; fenntartható szemléletmód
A gyerekek vizsgálják, kiscsoportban dolgoznak. Minden kiscsoport kap 1-1 feladatlapot.
A kiscsoportban minden gyerek 1-1 kérdésre keresi a választ, melyeket végül megosztanak és megvitatnak egymással.
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
kiscsoportban
Eszközök:
4. melléklet – Áramfogyasztás
Fejlesztés:
logikai készség
fenntartható szemléletmód
Kísérletek elvégzése.
Ajánlott időkeret:
25 perc
Módszerek:
kísérletezés
Eszközök:
5. melléklet – Kísérletleírás
színes papírok, hurkapálca, gombostű, olló, ragasztó, 4 db WC papír guriga, filcek
Fejlesztés:
kézügyesség; kreativitás; megfigyelőképesség
Milyen energiafogyasztási trükköket ismertek? Miket használtok otthon? Most új trükköket tanulhattok, kis kártyák segítségével!
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
szóforgó
Eszközök:
6. melléklet – Trükkök
7. melléklet – Szóforgó
fogalomkártyák kinyomtatva, laminálva
Fejlesztés:
logikai készség; fenntartható szemléletmód
Soroló: Add tovább az üzenetet: energiát tudok spórolni azzal, hogy…..
Energiát pazarolok azzal, hogy…..
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgető kör
Fejlesztés:
önreflexió
Kérd meg a szüleidet, hogy mutassák meg neked a villanyszekrényt! Mire jó a villanyóra? Nézzétek meg együtt a fogyasztásotokat! Beszélgessetek otthon, hogy hogyan tudnátok energiát spórolni!
Honnan kapják az energiájukat a kék keretben lévő eszközök? Kösd össze a narancssárga keretben lévő energiaforrásokkal!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
interaktív feladatfeldolgozás
Eszközök:
Számítógép, IKT tábla vagy projektor
Fejlesztés:
logikai gondolkodás; finommotorika