Téma:
Tudatos és fenntartható közlekedés a mindennapokban
Előzetes tapasztalat:
Közlekedési ismeretek, közlekedési eszközök, KRESZ szabályzat. Energiatudatosság, energiaforrások, energiahatékonyság ismerete.
Időtartam:
90 perc
Cél:
Gyerekek ismerjék meg:
Téma: Tudatos és fenntartható közlekedés a mindennapokban.
Előzetes tapasztalat:
Közlekedési ismeretek, közlekedési eszközök, KRESZ szabályzat. Energiatudatosság, energiaforrások, energiahatékonyság ismerete.
Kompetenciák:
Tudatos döntés, mérlegelő képesség,
Módszertani ajánlás:
Tudatosítani a gyerekekben, hogy mindennapi döntéseik befolyással vannak a környezetükre, magára a jövőre. Fontos hangsúlyozni, hogy igyekezzenek minél fenntarthatóbban közlekedni. A mindennapos reggeli és délutáni közlekedés lehet játék, kaland, szülővel együtt töltött minőségi idő is. A mindennapos mozgás (séta, kerékpározás, rollerezés, gördeszkázás), egészséges életmód népszerűsítése.
Támogató rendszer
Egy bolygón élünk?! – Videó az ökológiai lábnyomról és a fenntartható életmódról
https://www.youtube.com/watch?v=25CVWMN8Rag
Fodorné – Urbán Á. (2000): Uccu az uccára!!! FSC Magyarországi Tereptanulmányi Központ
Alapítvány, Budapest
Mivel jöttél ma iskolába? Miért?
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
kiscsoportokban beszélgetnek erről
Fejlesztés:
érvelés
Minden gyerek húz 1-1 kártyát. Az azonos kártyát húzók egy csoportba kerülnek.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
strukturált rendezés
Eszközök:
1. melléklet-Csoportalakítás
képek kinyomtatva, laminálva
Fejlesztés:
felismerőképesség
Gyűjtsétek össze a saját csoportotok közlekedési módjának előnyeit és hátrányait. Ütköztessétek érveiteket!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
kiscsoportban
Eszközök:
2. melléklet-Előnyök és hátrányok
csomagolópapír
Fejlesztés:
megfigyelés; logikai készség; fenntartható szemléletmód
Ismeretszerzés, fogalmak ismertetése kiscsoportokban.
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
szóforgó
Eszközök:
3. melléklet-Fogalomkártyák
4. melléklet-Szóforgó
fogalomkártyák kinyomtatva, laminálva
Fejlesztés:
megfigyelés; logikai készség; fenntartható szemléletmód
Játék az ökológiai lábnyomról.
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
kísérletezés
Eszközök:
5. melléklet – Játékleírás
A/4-es papír, A/3-as papír, filctollak
Fejlesztés:
logikai készség; kézügyesség; érvelés
Láncfeladat, melyben a gyerekek megismerik, hogy melyik közlekedési mód mennyire környezetterhelő.
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
interaktív tananyagfeldolgozás
Eszközök:
interaktív tábla
Fejlesztés:
logikai készség; fenntartható szemléletmód
Fogalomkártyákban megismert trükkök eljátszása.
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
drámajáték
Eszközök:
6. melléklet – Drámajáték
Fejlesztés:
fenntartható szemléletmód; logikai készség; kreativitás
Képzeljétek el, hogy muszáj minden nap autóval utaznotok, esetleg gyakran repülnötök. Eddigi ismereteitek alapján mit gondoltok, hogyan lehetne kompenzálni, ellensúlyozni ezek hatásait a közlekedésben vagy az élet más területén? (Pl.: húsevés csökkentése, tudatos vásárlás, faültetés, több biciklizés, energiatakarékosság, önkéntes szemétszedés, stb.)
Mindenki mondjon 1-1 példát!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgető kör
Fejlesztés:
fenntartható szemléletmód; logikai készség; kreativitás
Mi tetszett a legjobban? Hogyan éreztem magam?
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgető kör
Fejlesztés:
önreflexió
A. A kártyák segítségével ismerd meg a közlekedéshez kapcsolódó eszközöket és fogalmakat!
Eszköz:
7. számú melléklet: Információs kártyák
A megadott válaszok közül válaszd ki a helyes megoldást!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
interaktív feladatfeldolgozás
Eszköz:
Számítógép, IKT tábla vagy projektor
Fejlesztés
logikai gondolkodás, finommotorika