Foglalkozás címe: Választás két út között

Foglalkozás lejátszása
Választás két út között
 Regisztráltaknak elérhető
Rövid tartalom
Cím: Gyerekek ismerjék meg: 1. Közlekedési eszközök típusait, azok előnyeit és hátrányait. 2. Ökológiai lábnyom, üvegházhatás és károsanyag kibocsátás fogalmát, annak csökkentését célzó érdekes és izgalmas hétköznapi megoldásokat. 3. Gyerekek képesek legyenek a tudatosan fenntartható közlekedési eszközt választani, és az adott helyzetben a lehető legoptimálisabb opció mellett dönteni. Amennyiben ez nem lehetséges, képesek legyenek a károsító tevékenységük minimalizálására, kompenzálására.
Cél:
Gyerekek ismerjék meg:
  1. Közlekedési eszközök típusait, azok előnyeit és hátrányait.
  2. Ökológiai lábnyom, üvegházhatás és károsanyag kibocsátás fogalmát, annak csökkentését célzó érdekes és izgalmas hétköznapi megoldásokat.
  3. Gyerekek képesek legyenek a tudatosan fenntartható közlekedési eszközt választani, és az adott helyzetben a lehető legoptimálisabb opció mellett dönteni. Amennyiben ez nem lehetséges, képesek legyenek a károsító tevékenységük minimalizálására, kompenzálására.

Téma:

Tudatos és fenntartható közlekedés a mindennapokban

Előzetes tapasztalat:

Közlekedési ismeretek, közlekedési eszközök, KRESZ szabályzat. Energiatudatosság, energiaforrások, energiahatékonyság ismerete.

Időtartam:

90 perc

Tevékenységlista

Választás két út között - Foglalkozás leírás
Tevékenység címe: Választás két út között - Foglalkozás leírás
Típus:    PDF
Foglalkozásleírás
Leírás:

Cél:

Gyerekek ismerjék meg:

  1. Közlekedési eszközök típusait, azok előnyeit és hátrányait.
  2. Ökológiai lábnyom, üvegházhatás és károsanyag kibocsátás fogalmát, annak csökkentését célzó érdekes és izgalmas hétköznapi megoldásokat.
  3. Gyerekek képesek legyenek a tudatosan fenntartható közlekedési eszközt választani, és az adott helyzetben a lehető legoptimálisabb opció mellett dönteni. Amennyiben ez nem lehetséges, képesek legyenek a károsító tevékenységük minimalizálására, kompenzálására.

Téma: Tudatos és fenntartható közlekedés a mindennapokban.

Előzetes tapasztalat:

Közlekedési ismeretek, közlekedési eszközök, KRESZ szabályzat. Energiatudatosság, energiaforrások, energiahatékonyság ismerete.

Kompetenciák:

Tudatos döntés, mérlegelő képesség, 

Módszertani ajánlás:

Tudatosítani a gyerekekben, hogy mindennapi döntéseik befolyással vannak a környezetükre, magára a jövőre. Fontos hangsúlyozni, hogy igyekezzenek minél fenntarthatóbban közlekedni. A mindennapos reggeli és délutáni közlekedés lehet játék, kaland, szülővel együtt töltött minőségi idő is. A mindennapos mozgás (séta, kerékpározás, rollerezés, gördeszkázás), egészséges életmód népszerűsítése.

Támogató rendszer

Egy bolygón élünk?! – Videó az ökológiai lábnyomról és a fenntartható életmódról

https://www.youtube.com/watch?v=25CVWMN8Rag

Fodorné – Urbán Á. (2000): Uccu az uccára!!! FSC Magyarországi Tereptanulmányi Központ

Alapítvány, Budapest

 

Ráhangolódás
Tevékenység címe: Ráhangolódás
Típus:    Szöveg
Leírás:

Mivel jöttél ma iskolába? Miért?

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

kiscsoportokban beszélgetnek erről

Fejlesztés:

érvelés

Csoportalakítás
Tevékenység címe: Csoportalakítás
Típus:    PDF
Leírás:

Minden gyerek húz 1-1 kártyát. Az azonos kártyát húzók egy csoportba kerülnek.

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

strukturált rendezés

Eszközök:

1. melléklet-Csoportalakítás
képek kinyomtatva, laminálva

Fejlesztés:

felismerőképesség

Előnyök és hátrányok
Tevékenység címe: Előnyök és hátrányok
Típus:    PDF
Leírás:

Gyűjtsétek össze a saját csoportotok közlekedési módjának előnyeit és hátrányait. Ütköztessétek érveiteket!

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

kiscsoportban

Eszközök:

2. melléklet-Előnyök és hátrányok
csomagolópapír

Fejlesztés:

megfigyelés; logikai készség; fenntartható szemléletmód

Ismeretszerzés információs kártyákkal
Tevékenység címe: Ismeretszerzés információs kártyákkal
Típus:    ZIP
Leírás:

Ismeretszerzés, fogalmak ismertetése kiscsoportokban.

Ajánlott időkeret:

15 perc

Módszerek:

szóforgó

Eszközök:

3. melléklet-Fogalomkártyák 
4. melléklet-Szóforgó
fogalomkártyák kinyomtatva, laminálva

Fejlesztés:

megfigyelés; logikai készség; fenntartható szemléletmód

Ökológiai lábnyom
Tevékenység címe: Ökológiai lábnyom
Típus:    PDF
Leírás:

Játék az ökológiai lábnyomról.

Ajánlott időkeret:

15 perc

Módszerek:

kísérletezés

Eszközök:

5. melléklet – Játékleírás
A/4-es papír, A/3-as papír, filctollak

Fejlesztés:

logikai készség; kézügyesség; érvelés

Elmélyítés - IKT feladat
Tevékenység címe: Elmélyítés - IKT feladat
Típus:    Beágyazás
Leírás:

Láncfeladat, melyben a gyerekek megismerik, hogy melyik közlekedési mód mennyire környezetterhelő.

Ajánlott időkeret:

15 perc

Módszerek:

interaktív tananyagfeldolgozás

Eszközök:

interaktív tábla

Fejlesztés:

logikai készség; fenntartható szemléletmód

Drámajáték: Környezettudatos közlekedés
Tevékenység címe: Drámajáték: Környezettudatos közlekedés
Típus:    PDF
Leírás:

Fogalomkártyákban megismert trükkök eljátszása.

Ajánlott időkeret:

15 perc

Módszerek:

drámajáték

Eszközök:

6. melléklet – Drámajáték

Fejlesztés:

fenntartható szemléletmód; logikai készség; kreativitás

Kompenzálj!
Tevékenység címe: Kompenzálj!
Típus:    Szöveg
Leírás:

Képzeljétek el, hogy muszáj minden nap autóval utaznotok, esetleg gyakran repülnötök. Eddigi ismereteitek alapján mit gondoltok, hogyan lehetne kompenzálni, ellensúlyozni ezek hatásait a közlekedésben vagy az élet más területén? (Pl.: húsevés csökkentése, tudatos vásárlás, faültetés, több biciklizés, energiatakarékosság, önkéntes szemétszedés, stb.)

Mindenki mondjon 1-1 példát!

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

beszélgető kör

Fejlesztés:

fenntartható szemléletmód; logikai készség; kreativitás

Értékelés
Tevékenység címe: Értékelés
Típus:    Szöveg
Leírás:

Mi tetszett a legjobban? Hogyan éreztem magam?

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

beszélgető kör

Fejlesztés:

önreflexió

Időkitöltő - Közlekedés A. - Információs kártyák
Tevékenység címe: Időkitöltő - Közlekedés A. - Információs kártyák
Típus:    PDF
Leírás:

A. A kártyák segítségével ismerd meg a közlekedéshez kapcsolódó eszközöket és fogalmakat!

Eszköz:

7. számú  melléklet: Információs kártyák

Időkitöltő - Közlekedés –B.  IKT feladat
Tevékenység címe: Időkitöltő - Közlekedés –B. IKT feladat
Típus:    Beágyazás
Leírás:

A megadott válaszok közül válaszd ki a helyes megoldást!

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

interaktív feladatfeldolgozás

Eszköz:

Számítógép, IKT tábla vagy projektor

Fejlesztés

logikai gondolkodás, finommotorika