Foglalkozás címe: Nullahulladék

Foglalkozás lejátszása
Nullahulladék
 Regisztráltaknak elérhető
Rövid tartalom
Cím: Az egyes csomagolóanyagok és gyakran szemétbe kerülő, hamar feleslegessé váló tárgyaink megismerése. A különböző hulladékgazdálkodási megoldások elemzésére, megértésére az egyik legjobb szemléltető modell az 5 lépcsős hulladékpiramis. A piramis jól mutatja, hogy az egyes kezelési módok milyen hatással vannak a környezetre. A piramis alján az ártalmatlanítás áll, ennél egy fokkal jobb, a hierarchia következő fokán álló módszer, a hulladék energetikai hasznosítása. A következő lépcső a hulladék újrahasznosítása. Eggyel feljebb látható az újrahasználat, a legfelső szinten pedig a megelőzés foglal helyet.
Cél:

Az egyes csomagolóanyagok és gyakran szemétbe kerülő, hamar feleslegessé váló tárgyaink megismerése. A különböző hulladékgazdálkodási megoldások elemzésére, megértésére az egyik legjobb szemléltető modell az 5 lépcsős hulladékpiramis. A piramis jól mutatja, hogy az egyes kezelési módok milyen hatással vannak a környezetre. 
A piramis alján az ártalmatlanítás áll, ennél egy fokkal jobb, a hierarchia következő fokán álló módszer, a hulladék energetikai hasznosítása. A következő lépcső a hulladék újrahasznosítása. Eggyel feljebb látható az újrahasználat, a legfelső szinten pedig a megelőzés foglal helyet.

Téma:

hulladékgazdálkodás, szelektív hulladékgyűjtés, nulla hulladék, avagy a hulladék keletkezésének megelőzése

Előzetes tapasztalat:

szelektív hulladékgyűjtés, hulladék típusok ismerete, vásárlási szokások, csomagolóanyagok ismerete

Időtartam:

90 perc

Tevékenységlista

NULLAHULLADÉK - Foglalkozás leírás
Tevékenység címe: NULLAHULLADÉK - Foglalkozás leírás
Típus:    PDF
Leírás:

Cél: Az egyes csomagolóanyagok és gyakran szemétbe kerülő, hamar feleslegessé váló tárgyaink megismerése. A különböző hulladékgazdálkodási megoldások elemzésére, megértésére az egyik legjobb szemléltető modell az 5 lépcsős hulladékpiramis. A piramis jól mutatja, hogy az egyes kezelési módok milyen hatással vannak a környezetre.

A piramis alján az ártalmatlanítás áll, ennél egy fokkal jobb, a hierarchia következő fokán álló módszer, a hulladék energetikai hasznosítása. A következő lépcső a hulladék újrahasznosítása. Eggyel feljebb látható az újrahasználat, a legfelső szinten pedig a megelőzés foglal helyet.

Téma:

hulladékgazdálkodás, szelektív hulladékgyűjtés, nulla hulladék, avagy a hulladék keletkezésének megelőzése

Előzetes tapasztalat:

szelektív hulladékgyűjtés, hulladék típusok ismerete, vásárlási szokások, csomagolóanyagok ismerete

Kompetenciák:

hulladékok életútjának ismerete

szemétkeletkezés megelőzésének ismerete

hulladéktípusok ismerete

hulladékok újrahasználatának, újrahasznosításának ismerete

rendszergondolkodás

Módszertani ajánlás:

A gyermekek számára fontos, hogy személyes tapasztalatszerzés útján jussanak megfelelő ismeretekhez. Azt szeretnénk elősegíteni, hogy a szórakoztató céllal készült természetfilmek, mesék mellett megjelenjen az élő természet sokszínűségének élménye. Szeretnénk, hogy a valósághoz hű kép alakuljon ki bennük az élőlények tulajdonságairól, életéről. A foglalkozásban előtérbe kerül a minél kevesebb hulladék keletkezése melletti elköteleződés megalapozása, annak tudatosítása, hogy a szelektív hulladékgyűjtés egyre szélesebb körben ismert jó gyakorlata mellett nagyon fontos szerepe van a hulladék keletkezés megelőzésének is. A minél kevesebb csomagolóanyag és felesleges, nem tartós tárgy megvásárlása és használata esetén fokozottan hozzájárulunk a már kimerülőfélben lévő nem megújuló erőforrásaink megóvásához is.

Támogató rendszer

https://creativecommons.org/

http://hasznositsd.hu/fogalomtar/hulladekhierarchia-hulladekpiramis

http://hasznositsd.hu/fogalomtar/hulladekhierarchia-hulladekpiramis

http://tudatosvasarlo.hu/12pont

http://www.energiaporta.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=215%3Afogalmak-hulladekszemet-hulladekhasznositas&catid=28%3Ahulladekhasznositas&Itemid=75&lang=hu

Ráhangolódás
Tevékenység címe: Ráhangolódás
Típus:    PDF
Leírás:

Kiscsoportos gondolkodtató játék, amely segít rávezetni a gyerekeket arra, hogy kidobásra szánt sokszor automatikusan a szemétbe kerülő tárgyak mennyi mindenre használhatóak a későbbiekben is.

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

indirekt irányítás

Eszköz:

1. melléklet – Mi lehetne még belőle

eszközök: üres befőttesüveg, üres konzervdoboz, wc papír/kéztörlő guriga, újságpapír, PET palack, régi ruhadarab (elég belőle egy darabka pl. farmer zseb, félpár zokni), joghurtos doboz, tetra pack doboz, krémes tégely, kartondoboz, parafadugó, szárított almahéj, sörös/boros üveg (színes és fehér is)

Fejlesztés

asszociációs készség, problémamegoldás

Ismeretszerzés
Tevékenység címe: Ismeretszerzés
Típus:    ZIP
Leírás:

Különböző hulladékgazdálkodási módok bemutatása. A feladat során megismerhetik, hogy nem csupán a szelektív hulladékgyűjtésnek van jelentős szerepe a szemét keletkezésének csökkentésében, környezetünk állapotának megőrzésében, hanem már a szemét kialakulásának megelőzésére is komolyabb hangsúlyt fektetünk.

Ajánlott időkeret:

15 perc

Módszerek:

fordított szakértői mozaik

Eszköz:

2. melléklet-Fogalomkártyák

3. melléklet-Fordított szakértői mozaik

fogalomkártyák kinyomtatva

Fejlesztés

figyelem, tudatos gondolkodás

rendszergondolkodás

Hulladékpiramis
Tevékenység címe: Hulladékpiramis
Típus:    PDF
Leírás:

A gyerekeknek maguknak kell kitalálni, hogy melyik hulladékkezelési forma a piramis melyik szintjére fog kerülni.

Ajánlott időkeret:

15 perc

Módszerek:

csoportmunka

Eszköz:

4. melléklet-Hulladékpiramis

Fejlesztés

rendszergondolkodás, problémamegoldás

logikai készség

Csoportalakítás
Tevékenység címe: Csoportalakítás
Típus:    PDF
Leírás:

Mindenki húz egy kártyát, a kártyán 8 hulladéktípus valamelyike található. Az osztály 8 különböző pontját a különböző hulladékelhelyezők találhatóak. Minden gyereknek ahhoz kell menni, amelybe a képén lévő hulladék való.

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

strukturált rendezés

Eszköz:

5. melléklet-Csoportalakítás

további szükséges eszközök a mellékletben

Fejlesztés

felismerő készség, gondolkodás

NatuREcycle
Tevékenység címe: NatuREcycle
Típus:    ZIP
Leírás:

Egy aludoboz élete. Az alumínium dobozok életciklusát mutatja be a bauxit bányászattól egészen a hulladéklerakásig. Két választási lehetőség közötti különbséget ábrázol, amely jól szemlélteti a hulladék szelektíven gyűjtésének előnyeit a kommunális szeméttelepek környezetterhelő hatásával szemben.

Ajánlott időkeret:

15 perc

Módszerek:

csoportmunka

Eszköz:

6. melléklet- Egy aludoboz élete

7. melléklet – Állomások nyomtatható képei

8 állomás képe kinyomtatva

vastag szalagok

Fejlesztés

rendszergondolkodás, szelektív hulladékgyűjtés

problémamegoldás, figyelem

Elmélyítés IKT feladattal
Tevékenység címe: Elmélyítés IKT feladattal
Típus:    Beágyazás
Leírás:

Válogasd szét a hulladékokat a fenti füleken található besorolás szerint, a megfelelő helyre!

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

interaktív tananyag-feldolgozás

Eszköz:

Kíváncsiak Klubjában lévő, szelektív hulladékgyűjtős feladat

Fejlesztés

figyelem, logikai készség

fenntartható szemléletmód

Ki vagyok én?
Tevékenység címe: Ki vagyok én?
Típus:    PDF
Leírás:

Asszociációs játék a szelektív hulladéktípusok felismerésére.

Ajánlott időkeret:

15 perc

Módszerek:

barkóba

Eszköz:

8. melléklet -Ki vagyok én

papír, toll

Fejlesztés

logikai készség, asszociációs készség

Tolltartó készítés
Tevékenység címe: Tolltartó készítés
Típus:    PDF
Leírás:

Készítsetek wc papír gurigából asztali tolltartót!

Ajánlott időkeret:

15 perc

Módszerek:

kézműveskedés

Eszköz:

9. melléklet – Tolltartó készítés

eszközök: wc papír guriga, annyi ahány gyerek van

csomagolópapír

stiftes ragasztó, padonként 1

kartonlap a tolltartó aljához

ollók

grafit ceruza

szalag, spárga vagy rafia díszítéshez

Fejlesztés

figyelem, kreativitás, finommotorikai készségek

növényismeret

Értékelés
Tevékenység címe: Értékelés
Típus:    PDF
Leírás:

Írjatok egy ismétlő kérdést társaitok számára!

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

feladatküldés

Eszköz:

10. melléklet - Feladatküldés

papír/ceruza

Fejlesztés

emlékezet, ismeretek ellenőrzése