Az egyes csomagolóanyagok és gyakran szemétbe kerülő, hamar feleslegessé váló tárgyaink megismerése. A különböző hulladékgazdálkodási megoldások elemzésére, megértésére az egyik legjobb szemléltető modell az 5 lépcsős hulladékpiramis. A piramis jól mutatja, hogy az egyes kezelési módok milyen hatással vannak a környezetre.
A piramis alján az ártalmatlanítás áll, ennél egy fokkal jobb, a hierarchia következő fokán álló módszer, a hulladék energetikai hasznosítása. A következő lépcső a hulladék újrahasznosítása. Eggyel feljebb látható az újrahasználat, a legfelső szinten pedig a megelőzés foglal helyet.
Téma:
hulladékgazdálkodás, szelektív hulladékgyűjtés, nulla hulladék, avagy a hulladék keletkezésének megelőzése
Előzetes tapasztalat:
szelektív hulladékgyűjtés, hulladék típusok ismerete, vásárlási szokások, csomagolóanyagok ismerete
Időtartam:
90 perc
Cél: Az egyes csomagolóanyagok és gyakran szemétbe kerülő, hamar feleslegessé váló tárgyaink megismerése. A különböző hulladékgazdálkodási megoldások elemzésére, megértésére az egyik legjobb szemléltető modell az 5 lépcsős hulladékpiramis. A piramis jól mutatja, hogy az egyes kezelési módok milyen hatással vannak a környezetre.
A piramis alján az ártalmatlanítás áll, ennél egy fokkal jobb, a hierarchia következő fokán álló módszer, a hulladék energetikai hasznosítása. A következő lépcső a hulladék újrahasznosítása. Eggyel feljebb látható az újrahasználat, a legfelső szinten pedig a megelőzés foglal helyet.
Téma:
hulladékgazdálkodás, szelektív hulladékgyűjtés, nulla hulladék, avagy a hulladék keletkezésének megelőzése
Előzetes tapasztalat:
szelektív hulladékgyűjtés, hulladék típusok ismerete, vásárlási szokások, csomagolóanyagok ismerete
Kompetenciák:
hulladékok életútjának ismerete
szemétkeletkezés megelőzésének ismerete
hulladéktípusok ismerete
hulladékok újrahasználatának, újrahasznosításának ismerete
rendszergondolkodás
Módszertani ajánlás:
A gyermekek számára fontos, hogy személyes tapasztalatszerzés útján jussanak megfelelő ismeretekhez. Azt szeretnénk elősegíteni, hogy a szórakoztató céllal készült természetfilmek, mesék mellett megjelenjen az élő természet sokszínűségének élménye. Szeretnénk, hogy a valósághoz hű kép alakuljon ki bennük az élőlények tulajdonságairól, életéről. A foglalkozásban előtérbe kerül a minél kevesebb hulladék keletkezése melletti elköteleződés megalapozása, annak tudatosítása, hogy a szelektív hulladékgyűjtés egyre szélesebb körben ismert jó gyakorlata mellett nagyon fontos szerepe van a hulladék keletkezés megelőzésének is. A minél kevesebb csomagolóanyag és felesleges, nem tartós tárgy megvásárlása és használata esetén fokozottan hozzájárulunk a már kimerülőfélben lévő nem megújuló erőforrásaink megóvásához is.
Támogató rendszer
http://hasznositsd.hu/fogalomtar/hulladekhierarchia-hulladekpiramis
http://hasznositsd.hu/fogalomtar/hulladekhierarchia-hulladekpiramis
Kiscsoportos gondolkodtató játék, amely segít rávezetni a gyerekeket arra, hogy kidobásra szánt sokszor automatikusan a szemétbe kerülő tárgyak mennyi mindenre használhatóak a későbbiekben is.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
indirekt irányítás
Eszköz:
1. melléklet – Mi lehetne még belőle
eszközök: üres befőttesüveg, üres konzervdoboz, wc papír/kéztörlő guriga, újságpapír, PET palack, régi ruhadarab (elég belőle egy darabka pl. farmer zseb, félpár zokni), joghurtos doboz, tetra pack doboz, krémes tégely, kartondoboz, parafadugó, szárított almahéj, sörös/boros üveg (színes és fehér is)
Fejlesztés
asszociációs készség, problémamegoldás
Különböző hulladékgazdálkodási módok bemutatása. A feladat során megismerhetik, hogy nem csupán a szelektív hulladékgyűjtésnek van jelentős szerepe a szemét keletkezésének csökkentésében, környezetünk állapotának megőrzésében, hanem már a szemét kialakulásának megelőzésére is komolyabb hangsúlyt fektetünk.
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
fordított szakértői mozaik
Eszköz:
2. melléklet-Fogalomkártyák
3. melléklet-Fordított szakértői mozaik
fogalomkártyák kinyomtatva
Fejlesztés
figyelem, tudatos gondolkodás
rendszergondolkodás
A gyerekeknek maguknak kell kitalálni, hogy melyik hulladékkezelési forma a piramis melyik szintjére fog kerülni.
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
csoportmunka
Eszköz:
4. melléklet-Hulladékpiramis
Fejlesztés
rendszergondolkodás, problémamegoldás
logikai készség
Mindenki húz egy kártyát, a kártyán 8 hulladéktípus valamelyike található. Az osztály 8 különböző pontját a különböző hulladékelhelyezők találhatóak. Minden gyereknek ahhoz kell menni, amelybe a képén lévő hulladék való.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
strukturált rendezés
Eszköz:
5. melléklet-Csoportalakítás
további szükséges eszközök a mellékletben
Fejlesztés
felismerő készség, gondolkodás
Egy aludoboz élete. Az alumínium dobozok életciklusát mutatja be a bauxit bányászattól egészen a hulladéklerakásig. Két választási lehetőség közötti különbséget ábrázol, amely jól szemlélteti a hulladék szelektíven gyűjtésének előnyeit a kommunális szeméttelepek környezetterhelő hatásával szemben.
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
csoportmunka
Eszköz:
6. melléklet- Egy aludoboz élete
7. melléklet – Állomások nyomtatható képei
8 állomás képe kinyomtatva
vastag szalagok
Fejlesztés
rendszergondolkodás, szelektív hulladékgyűjtés
problémamegoldás, figyelem
Válogasd szét a hulladékokat a fenti füleken található besorolás szerint, a megfelelő helyre!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
interaktív tananyag-feldolgozás
Eszköz:
Kíváncsiak Klubjában lévő, szelektív hulladékgyűjtős feladat
Fejlesztés
figyelem, logikai készség
fenntartható szemléletmód
Asszociációs játék a szelektív hulladéktípusok felismerésére.
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
barkóba
Eszköz:
8. melléklet -Ki vagyok én
papír, toll
Fejlesztés
logikai készség, asszociációs készség
Készítsetek wc papír gurigából asztali tolltartót!
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
kézműveskedés
Eszköz:
9. melléklet – Tolltartó készítés
eszközök: wc papír guriga, annyi ahány gyerek van
csomagolópapír
stiftes ragasztó, padonként 1
kartonlap a tolltartó aljához
ollók
grafit ceruza
szalag, spárga vagy rafia díszítéshez
Fejlesztés
figyelem, kreativitás, finommotorikai készségek
növényismeret
Írjatok egy ismétlő kérdést társaitok számára!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
feladatküldés
Eszköz:
10. melléklet - Feladatküldés
papír/ceruza
Fejlesztés
emlékezet, ismeretek ellenőrzése