Az egyes tevékenységeken keresztül a gyerekek megismerhetik a termékeken látható piktogramok és jelzések jelentését, megtanulhatják, miként vásárolhatnak minél kevesebb felesleges csomagolóanyag megvásárlásával, mely termékek előnyben részesítésével gyakorolnak a legkisebb terhelést környezetükre.
Téma:
Csomagolóanyagok megismerése, piktogramok és a tojáson látható számkódok jelentése, hazai termék, helyi termék, külföldről behozott áru, árucikkek szállítási módjai.
Előzetes tapasztalat:
szülőkkel való vásárlás; csomagolóanyagok ismerete
Időtartam:
90 perc
Cél:
Az egyes tevékenységeken keresztül a gyerekek megismerhetik a termékeken látható piktogramok és jelzések jelentését, megtanulhatják, miként vásárolhatnak minél kevesebb felesleges csomagolóanyag megvásárlásával, mely termékek előnyben részesítésével gyakorolnak a legkisebb terhelést környezetükre.
Téma:
Csomagolóanyagok megismerése, piktogramok és a tojáson látható számkódok jelentése, hazai termék, helyi termék, külföldről behozott áru, árucikkek szállítási módjai.
Előzetes tapasztalat:
Szülőkkel való vásárlás
Csomagolóanyagok ismerete
Kompetenciák:
Felelősségtudat
rendszerező gondolkodás
vásárlással kapcsolatos piktogramok ismerete
Módszertani ajánlás:
A gyermekek számára fontos, hogy személyes tapasztalatszerzés útján jussanak megfelelő ismeretekhez. A foglalkozás játékos módon megtanít arra, hogyan lehet tudatosan megtervezni egy nagyobb vagy akár kisebb vásárlást anélkül, hogy számos felesleges termék hirtelen kiszemelve a kosárba kerüljön. Egyszerű praktikák elsajátítását ösztönzi, amelyeket beszerzőkörútba csempészve, a fogyasztási szokások kevésbé lesznek terhelőek Földünk számára. Tudatos vásárlás során kevesebb a keletkező hulladék, kevesebb erőforrás kerül igénybevételbe, a hazai termelők is jól járnak és nem utolsó sorban a háztartásba is jó minőségű termék kerül.
Támogató rendszer
http://hulladekmentes.hu/blog/
https://www.youtube.com/watch?v=Yk9lTKQYU4s
Mi jut eszedbe a vásárlás szóról? Mindenki írjon le 3 dolgot és ragassza a papírra.
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
egyéni munka
Eszköz:
1. melléklet - Mi jut eszedbe?
postit, toll/filctoll
Fejlesztés
asszociációs készség
Keresd meg az ugyan abba a csoportba tartozó termékeket!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
csoportmunka
Eszköz:
2. melléklet – Csoportalakítás
képek kinyomtatva, laminálva
Fejlesztés
logika
Ismerjétek meg a tudatos vásárlás szabályait!
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
kooperatív csoportmunka, plakát készítés
Eszköz:
3. melléklet - Tudatos vásárlás szabályai
csomagolópapír, színes filctollak, zsírkréta
Fejlesztés
kreativitás, asszociációskészség, megjelenítőkészség
Érvelés a csoport által rajzolt, azon megjelenített tudatos vásárlási szabályok fontossága mellett.
Ajánlott időkeret:
17 perc
Módszerek:
csoportmunka
Eszköz:
4. melléklet – Séta a plakátok között
Fejlesztés
prezentációs készség
érvelés
Mit árulnak el számunkra a jelzések? Meséljétek el társaitoknak mi jellemző az adott termékre, ha a nálatok lévő ikont pillantjátok meg rajta.
Ajánlott időkeret:
18 perc
Módszerek:
szóforgó
Eszköz:
5. melléklet - Információskártyák
6. melléklet - Ismerkedés piktogramokkal
információskártyák kinyomtatva, laminálva
Fejlesztés
Jelzések ismerete
A klasszikus dobble játék, vásárlással kapcsolatos piktogramokkal
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
Dobble játék
Eszköz:
7. melléklet – Dobble piktogramokkal
8. melléklet - Dobble piktogramokkal (PDF)
Dobble kártyák kinyomtatva, laminálva
Fejlesztés
memória
megfigyelőkészség
Lásd melléklet szerint
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
füllentős
kooperatív csoportmunka
Eszköz:
9. melléklet – Igaz vagy hamis?
Fejlesztés
memória