A gyermekek által az édesvízi rovarokról spontán és szervezetten szerzett tapasztalatok felidézése, ismereteik bővítése és kiegészítése az egyes tevékenységekben.
Téma: Az édesvízben található szitakötő, dalos szúnyog, molnárka, csíkbogár, keringőbogár és a kérész élőhelyével, tulajdonságaival való ismerkedés, és a rovar és a bogár fogalmának megismerése a tevékenységek során. Nem minden rovar bogár, de minden bogár rovar. A bogarak a rovarok csoportján belül vannak.
Előzetes tapasztalat:
Cél:
A gyermekek által az édesvízi rovarokról spontán és szervezetten szerzett tapasztalatok felidézése, ismereteik bővítése és kiegészítése az egyes tevékenységekben.
Téma:
Az édesvízben található szitakötő, dalos szúnyog, molnárka, csíkbogár, keringőbogár és a kérész élőhelyével, tulajdonságaival való ismerkedés, és a rovar és a bogár fogalmának megismerése a tevékenységek során. Nem minden rovar bogár, de minden bogár rovar.
A bogarak a rovarok csoportján belül vannak.
Előzetes tapasztalat:
Kompetenciák fejlesztése:
Szociális képességek: társas magatartás, közösségi szokások, együttműködési készségek fejlesztése
Értelmi képességek: fogalomismeret, összehasonlítás, megkülönböztetés, következtetés, számfogalom, koncentráció, figyelem, problémamegoldó képesség fejlesztése, szabálykövetés, problémamegoldás
Verbális képességek: beszédértés, nyelvi kifejező készség fejlesztése.
Testi képességek: mozgáskoordináció, téri tájékozódás, finommotorikus mozgások fejlesztése
Önismerettel összefüggő kompetenciák: önreflexió
Módszertani ajánlás:
A vizek, vízpartok gazdag rovarvilágnak adnak otthont, a vizek élővilága rendkívül változatos és összetett, fontos, hogy a rovarokkal is megismerkedhessenek a gyermekek és bővítsék meglévő tudásukat. Szaporodásuk, fejlődésük több esetben vízhez kötött, és itt találják meg a táplálékukat is.
A nagy, mindenki által ismert folyókon kívül országszerte rengeteg névtelen, kisebb-nagyobb vizes élőhely kínál megfigyelési lehetőséget az érdeklődők számára. Ide tartoznak a mezőkön átfutó vízelvezető árkok, a kisebb-nagyobb mocsarak, kubikgödrök, erdőszéli kiöntések is, ahol a csíborok és csíkbogarak vadásznak és hatalmas rágókkal felfegyverkezett szitakötőlárvák lesnek zsákmányukra. Ha szeretnénk elmélyedni egy-egy ilyen kisebb víz vizsgálatában, érdemes legalább egy kézi nagyítót és egy apró lyukú kézi hálót magunkkal vinnünk. Nagyon sok olyan állat él ezekben a vízállásokban, apró mocsarakban, melyeket csak a hálót a fenéken néhányszor végighúzva sikerül a felszínre hoznunk. A Tisza mentén még meglévő kubikgödrök többféle állat megfigyelésére adnak lehetőséget, így ez által egy-egy foglalkozásunk komplex módon valósulhat meg.
A gyermekek számára a foglakozást megelőző élményszerző séta megalapozza a foglalkozás sikerességét. A séta megfelelő előkészítése: a terep bejárása és az élő víz biztonságos megközelítésének vagy megfigyelésének kipróbálása. A közös élmény során megfigyeljük az élő víz világát, növényzetét, az ott élő látható, állatokat. A megfigyeléseinket rögzíthetjük fotóval, videóval, amely segítségünkre lesz a felidézésben.
A verseken és a dalokon keresztül segíthetünk a gyermekeknek a számunkra ritkán látott élővilág megismerésében. Ezek lehetnek teljes versek, dalok, de egyéni döntés alapján részletek is alkalmasak.
Az illusztráció kisebb korcsoportnál lehet segítő, támogató, de a nagyobb gyermekek képzelete ezt már nem teszi szükségessé.
Támogató rendszer
Dr. Helgard Reichholf-Riehm: Rovarok és pókszabásúak c. könyv. Magyar könyvklub, Természetkalauz
Woynarovich Elek : Vízi gerinctelen állatok határozója, Agroinform Kiadó
Körmöci Katalin: Hová bújt a matematika II.kötet? Kiadja: Sprint Kft
Iván Magdaléna: Hétköznapi csodák. Ötletek az óvodai élet mindennapjaihoz. Kiadja: Novum Könyvklub Kft 2012.
https://belohin.blogspot.hu/2012/12/nem-mind-csibor-ami-uszik.html
Hatos Márta: Tiszavirág c. versének elmondása illusztráció segítségével.
„Hallottátok-e már azt, hogy virágzik a Tisza?”
„Milyen állat lehet a Tiszavirág?”
„Melyik rovarhoz hasonlíthatnánk?”
„Milyen vízi rovarokat ismerünk?”
„Mit tudunk a szitakötőről?”
Énekeljük el közösen az:
„Árkot ugrott a szúnyog” című dalt.
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
bemutatás, megbeszélés, beszélgetőkör
Eszközök:
1. melléklet
- Vers
- képi illusztráció /olajpasztellel készült/
- „Árkot ugrott a szúnyog” c. dal.
Fejlesztés
kapcsolatteremtés, együttműködés, gondolkodás, beszédkészség, szókincs, kifejezőkészség
„Vizi mozgás”- pókocska mozgásos játék: pókjárás, mocsárjárás, békaugrás
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
bemutatás, buzdítás, verseny
Eszközök:
2. melléklet, Játékleírás
Eszköz: csengő, kinyomtatott, laminált fotók, kétoldalú ragasztó
Fejlesztés
figyelem, emlékezet, koncentráció, mozgáskoordináció, együttműködés, téri tájékozódás
Csoportalakítás kártyával: különböző vízi rovarok alapján.
„Álljanak egy csoportba, akik azonos kártyát húztak a hálóból”
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
tapasztalatszerzés
Eszközök:
3. melléklet: képek
Eszköz: kártyák/ darabszám gyermeklétszám függő/, kisméretű zsák, vagy háló
Fejlesztés
együttműködés, megfigyelés, figyelem, tolerancia, kivárás
Felismeritek a képen látható élőlényeket?
„Vajon melyik csoportba tartozhatnak?”
Húzd őket a megfelelő helyre!
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
interaktív tananyagfeldolgozás
Eszközök:
IKT tábla, projektor, laptop
Fejlesztés
emlékezet, korábbi ismeretek felelevenítése, finommotorika
„Készítsünk az általunk már elkészített „Tiszába” / ez lehet krepp pírból, vagy egy festett, vagy egy korábban más technikával készült folyó/ rovarokat, hajtogatással, ragasztással!(szitakötő, kérészlárva) ”
(Csoportbontás, technika szerint).
Komplexitás jegyében ének, zene:
Által mennék én a Tiszán, és az Árkot ugrott a szúnyog c. gyermekdal.
Ajánlott időkeret:
20 perc
Módszerek:
barkácsolás
Eszközök:
4. melléklet: lehetséges technikákkal készített rovarok
Eszközök:
ollók, ragasztók, ősszel gyűjtött termések, röppentyű, fa csipesz, zseníliadrót szál, mozgó szemek kisebb-nagyobb méretben, különböző színű tempera, színes lapok, kartonok, filctoll, színes fólia lap, előre megfestett folyó papírból vagy textilből
Fejlesztés
kézügyesség, finommotorika, kreativitás
Leülünk a „Tisza partjára” „Hogy éreztétek magatokat?”
„Melyik feladat tetszett a legjobban? Miért?”
„Szeretnétek-e megnézni a Tiszát élőben is?” Tervezzük meg az útvonalat, készítsünk térképet, hogyan juthatunk el, rajzoljuk le az útvonalat!
Gyalog? Busszal?
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetés, önreflexió
Fejlesztés
véleményalkotás, önismeret, önértékelés
egy nagy közös pókháló készítése fonalból.
Módszerek:
bemutatás, magyarázat, gyakorlás
Eszközök:
5. melléklet: Játékleírás
Eszköz: Fonalgombolyag
Fejlesztés
társas kapcsolatok, megfigyelő képesség, figyelem