Foglalkozás címe: Zipirob, határtalan fantáziával

Foglalkozás lejátszása
Zipirob, határtalan fantáziával
 Regisztráltaknak elérhető
Rövid tartalom
Cím: A foglalkozás célja, hogy a tanulók megtanulják, hogy hogyan adhatnak pontos utasításokat a hétköznapi feladatokhoz. Valamint tudják azt is, hogy milyen fontos az utasítások megfelelő sorrendje, a minták felismerése, egy probléma kisebb részekre bontása.
Cél:

A foglalkozás célja, hogy a tanulók megtanulják, hogy hogyan adhatnak pontos utasításokat a hétköznapi feladatokhoz. Valamint tudják azt is, hogy milyen fontos az utasítások megfelelő sorrendje, a minták felismerése, egy probléma kisebb részekre bontása.

Téma:

  • utasítássorozat megismerése,
  • részekre bontás
  • mintafelismerés

Előzetes tapasztalat:

Korábban megszerzett ismeret nem szükséges.

Időtartam:

90 perc

Tevékenységlista

Zipirob, Határtalan Fantáziával - Foglalkozás leírás
Tevékenység címe: Zipirob, Határtalan Fantáziával - Foglalkozás leírás
Típus:    PDF
Leírás:

Cél:

A foglalkozás célja, hogy a tanulók megtanulják, hogy hogyan adhatnak pontos utasításokat a hétköznapi feladatokhoz. Valamint tudják azt is, hogy milyen fontos az utasítások megfelelő sorrendje, a minták felismerése, egy probléma kisebb részekre bontása.

Téma:

  • utasítássorozat megismerése,
  • részekre bontás
  • mintafelismerés

Előzetes tapasztalat:

Korábban megszerzett ismeret nem szükséges.

Kompetenciák:

problémamegoldás, koncentráció, csoportvezető képesség, gondolkodás, kreativitás, áttekintőképesség, logikus gondolkodás, megfigyelőképesség, szervezőképesség, együttműködés, egymás véleményének meghallgatása, elfogadása

Módszertani ajánlás:

Azoknak a tanulóknak, akik érdeklődnek a programozás és robotika iránt. A képzelet és alkotás segítségével közelebb kerülhetnek a robot-technológiához.

Támogató rendszer

Lunda Liukas: Kalandozások Kódföldén (HVG Kiadó Zrt, 2016)

https://videakid.hu/videok/animacio/kisvakond-es-a-robot-gyerek-mese-rajz-nxxp031WAMti1p9P

Csoportkialakítás mozaik játékkal
Tevékenység címe: Csoportkialakítás mozaik játékkal
Típus:    PDF
Leírás:

A diákok véletlenszerűen húznak egy képdarabot, és azok fognak egy csoportba kerülni, akik össze tudnak rakni egy képet.

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

puzzle feladat

Eszközök:

1. sz. melléklet
Négy képeket vágjuk szét annyi felé, ahányan a csoportban vannak!

Fejlesztés:

problémamegoldás
koncentráció képesség
szervezőképesség

 

Ráhangolódás
Tevékenység címe: Ráhangolódás
Típus:    PDF
Leírás:

Hallgassuk meg Zipirob rövid bemutatkozását!

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

információgyűjtés

Eszközök:

2. sz. melléklet
„Zipirob, határtalan fantáziával” mese meghallgatása

Fejlesztés:

koncentráció, 
figyelem 
összpontosítás 

 

Kisvakond és a robot
Tevékenység címe: Kisvakond és a robot
Típus:    Szöveg
Leírás:

Nézzük meg ezt a mesét!

Gyűjtsük össze, hogy milyen utasításokat adtak a robotnak?

https://videakid.hu/videok/animacio/kisvakond-es-a-robot-gyerek-mese-rajz-nxxp031WAMti1p9P

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

megfigyelés

Eszközök:

projektor, számítógép 

Fejlesztés:

figyelem, információszerzés,

 

Mit csinálunk egy nap?
Tevékenység címe: Mit csinálunk egy nap?
Típus:    Szöveg
Leírás:

(utasítássorozat)

Irányított beszélgetés az utasítássorozatról

Mondjátok el egy napotokat!

(pl. felkelünk, fogat mosunk, reggelizünk, az iskolába megyünk, tanulunk, a tornaórán tornázunk, ebédelünk, edzésre megyünk, játszunk, vacsorázunk, lefekszünk. stb.)

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

gondolkodás
emlékezet
megfigyelés,

Fejlesztés:

pontosság
logikus gondolkodás

 

Utasítsd Zipirob-ot a feladatok elvégzésére!
Tevékenység címe: Utasítsd Zipirob-ot a feladatok elvégzésére!
Típus:    PDF
Leírás:

 

Írjátok le, hogyan utasítanátok Zipirob-ot az alábbi feladatok elvégzésére?

A borítékokban vannak képek és húznak egyet. (felkelés, reggelizés, fogmosás, megágyazás, ebédhez terítés, délutáni alvás, esti lefekvés)

Pl.: Fogmosás

1.         Menj be a fürdőszobába!

2.         Fogd meg a fogkefédet, és tegyél rá borsónyi fogkrémet!

3.         Nyisd ki a szád, és kezd el mosni a fogad! Ezt ismételd mindaddig, amíg az összes fogad meg nem mostad!

4.         Ha fogkrémes a fogad, öblítsd ki a szád vízzel! Ha már nem az, akkor menj ki a fürdőszobából!

(Ügyeljünk az utasítások helyes sorrendjére! Az utasításokat gyorsan és pontosan kell követni. Amikor részletes utasításokat írunk, azt programozásnak (kódolásnak) nevezzük.)

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

ismeretek felhasználása
rögzítés

Eszközök:

3. sz. melléklet
boríték
képek
csomagoló papír

Fejlesztés:

rendszerező képesség
logikus gondolkodás
megfigyelés

 

Csináld magad! (Páros munka)
Tevékenység címe: Csináld magad! (Páros munka)
Típus:    Szöveg
Leírás:

Diákok válasszanak maguknak párt! Úgy fognak dolgozni párban, hogy egyikük adja az utasítást, a másik pedig végrehajtja. (felkelés, reggelizés, fogmosás, megágyazás, ebédhez terítés, délutáni alvás, esti lefekvés)

Kezdjétek felkeléssel a napot! A feladatokat bontsátok le kisebb, pontos utasításokra! Aki kapja az utasításokat próbálja félreérteni! (Egy-egy utasítás elmondása után cseréljetek szerepet!)

(Az utasítás fontossága, miért fontos, hogy pontos utasítás legyen!)

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

információgyűjtés
emlékezet
gondolkodás

Fejlesztés:

kreativitás 
precizitás
együttműködés, 

 

Alkoss! (Részekre bontás)
Tevékenység címe: Alkoss! (Részekre bontás)
Típus:    ZIP
Leírás:

Zipirob ügyesen tudja összerakni a dolgokat, amiket elképzelt! Nem is olyan nehéz, ha rájöttök, hogy minden dolog kisebb darabokból épül fel.

A csoportok borítékban kapnak egész képeket és részekre vágott képet, majd meg kell mondani, hogy:

-           Melyik darab hiányzik a madárból?

-           Melyik darab felesleges a bogárban?

-           Melyik 3 darabra nincs szükség?

Feladat

A csoportok készítsenek színes papírból egy mozaikképet!

(minél részletesebben bontsák részekre).

Nézzétek meg, hogy mennyi egyforma és milyen különböző darabokból áll?

Cseréljenek a másik csoportokkal és tegyenek bele egy felesleges darabot! Találják ki, hogy melyik az!

Ajánlott időkeret:

20 perc

Módszerek:

megfigyelés

Eszközök:

4. sz. mellékelt
boríték, képek, rajzlap, olló, színes ceruza
5. sz. melléklet
példák a csoportoknak! (autó, virág, hóember, cica, ház, kutya)

Fejlesztés:

kreativitás
figyelem
logikus gondolkodás
rendszerező képesség

 

Öltözködési szabály! (mintafelismerés)
Tevékenység címe: Öltözködési szabály! (mintafelismerés)
Típus:    PDF
Leírás:

(mintafelismerés)

A borítékban egy öltözködési szabály található. Válasszátok ki, hogy melyik nap hogyan öltözött fel Zipirob?

Rajtatok a sor! A hétvégéről pedig ti találjatok ki szabályt, hogy hogyan öltözött fel! Készítsetek rajzot róla!

Ajánlott időkeret:

15 perc

Módszerek:

ismeretek felhasználása
megfigyelés

Eszközök:

6. sz. melléklet
öltözködési szabály
boríték, színes ceruza, rajzlap

Fejlesztés:

kreativitás
gondolkodás
rendszerző képesség
kézügyesség

 

Értékelés, reflexió
Tevékenység címe: Értékelés, reflexió
Típus:    Szöveg
Leírás:

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

beszélgető kör
közös megbeszélés

Fejlesztés:

reflexió
értékelés
önbizalom fejlesztése

 

Időkitöltő: Algofejtörő
Tevékenység címe: Időkitöltő: Algofejtörő
Típus:    PDF
Leírás:

Állapítsátok meg, hogy a két algoritmusnak ugyanaz-e az eredménye!

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

ismeretek felhasználása

Eszközök:

7. sz. melléklet

Fejlesztés:

logikus gondolkodás

 

Időkitöltő: Tanulj meg kódolni!
Tevékenység címe: Időkitöltő: Tanulj meg kódolni!
Típus:    Szöveg
Leírás:

Scratch jr app alkalmazás

Ajánlott időkeret:

-

Módszerek:

egyéni vagy csoportos munkaforma

Eszközök:

tabletek/okostelefonok
Scratch jr. feladatgyűjtemény

Fejlesztés:

logikus gondolkodás
kreativitás
rendszerző képesség