A foglalkozás célja, hogy a tanulók megtanulják, hogy hogyan adhatnak pontos utasításokat a hétköznapi feladatokhoz. Valamint tudják azt is, hogy milyen fontos az utasítások megfelelő sorrendje, a minták felismerése, egy probléma kisebb részekre bontása.
Téma:
Előzetes tapasztalat:
Korábban megszerzett ismeret nem szükséges.
Időtartam:
90 perc
Cél:
A foglalkozás célja, hogy a tanulók megtanulják, hogy hogyan adhatnak pontos utasításokat a hétköznapi feladatokhoz. Valamint tudják azt is, hogy milyen fontos az utasítások megfelelő sorrendje, a minták felismerése, egy probléma kisebb részekre bontása.
Téma:
Előzetes tapasztalat:
Korábban megszerzett ismeret nem szükséges.
Kompetenciák:
problémamegoldás, koncentráció, csoportvezető képesség, gondolkodás, kreativitás, áttekintőképesség, logikus gondolkodás, megfigyelőképesség, szervezőképesség, együttműködés, egymás véleményének meghallgatása, elfogadása
Módszertani ajánlás:
Azoknak a tanulóknak, akik érdeklődnek a programozás és robotika iránt. A képzelet és alkotás segítségével közelebb kerülhetnek a robot-technológiához.
Támogató rendszer
Lunda Liukas: Kalandozások Kódföldén (HVG Kiadó Zrt, 2016)
https://videakid.hu/videok/animacio/kisvakond-es-a-robot-gyerek-mese-rajz-nxxp031WAMti1p9P
A diákok véletlenszerűen húznak egy képdarabot, és azok fognak egy csoportba kerülni, akik össze tudnak rakni egy képet.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
puzzle feladat
Eszközök:
1. sz. melléklet
Négy képeket vágjuk szét annyi felé, ahányan a csoportban vannak!
Fejlesztés:
problémamegoldás
koncentráció képesség
szervezőképesség
Hallgassuk meg Zipirob rövid bemutatkozását!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
információgyűjtés
Eszközök:
2. sz. melléklet
„Zipirob, határtalan fantáziával” mese meghallgatása
Fejlesztés:
koncentráció,
figyelem
összpontosítás
Nézzük meg ezt a mesét!
Gyűjtsük össze, hogy milyen utasításokat adtak a robotnak?
https://videakid.hu/videok/animacio/kisvakond-es-a-robot-gyerek-mese-rajz-nxxp031WAMti1p9P
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
megfigyelés
Eszközök:
projektor, számítógép
Fejlesztés:
figyelem, információszerzés,
(utasítássorozat)
Irányított beszélgetés az utasítássorozatról
Mondjátok el egy napotokat!
(pl. felkelünk, fogat mosunk, reggelizünk, az iskolába megyünk, tanulunk, a tornaórán tornázunk, ebédelünk, edzésre megyünk, játszunk, vacsorázunk, lefekszünk. stb.)
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
gondolkodás
emlékezet
megfigyelés,
Fejlesztés:
pontosság
logikus gondolkodás
Írjátok le, hogyan utasítanátok Zipirob-ot az alábbi feladatok elvégzésére?
A borítékokban vannak képek és húznak egyet. (felkelés, reggelizés, fogmosás, megágyazás, ebédhez terítés, délutáni alvás, esti lefekvés)
Pl.: Fogmosás
1. Menj be a fürdőszobába!
2. Fogd meg a fogkefédet, és tegyél rá borsónyi fogkrémet!
3. Nyisd ki a szád, és kezd el mosni a fogad! Ezt ismételd mindaddig, amíg az összes fogad meg nem mostad!
4. Ha fogkrémes a fogad, öblítsd ki a szád vízzel! Ha már nem az, akkor menj ki a fürdőszobából!
(Ügyeljünk az utasítások helyes sorrendjére! Az utasításokat gyorsan és pontosan kell követni. Amikor részletes utasításokat írunk, azt programozásnak (kódolásnak) nevezzük.)
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
ismeretek felhasználása
rögzítés
Eszközök:
3. sz. melléklet
boríték
képek
csomagoló papír
Fejlesztés:
rendszerező képesség
logikus gondolkodás
megfigyelés
Diákok válasszanak maguknak párt! Úgy fognak dolgozni párban, hogy egyikük adja az utasítást, a másik pedig végrehajtja. (felkelés, reggelizés, fogmosás, megágyazás, ebédhez terítés, délutáni alvás, esti lefekvés)
Kezdjétek felkeléssel a napot! A feladatokat bontsátok le kisebb, pontos utasításokra! Aki kapja az utasításokat próbálja félreérteni! (Egy-egy utasítás elmondása után cseréljetek szerepet!)
(Az utasítás fontossága, miért fontos, hogy pontos utasítás legyen!)
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
információgyűjtés
emlékezet
gondolkodás
Fejlesztés:
kreativitás
precizitás
együttműködés,
Zipirob ügyesen tudja összerakni a dolgokat, amiket elképzelt! Nem is olyan nehéz, ha rájöttök, hogy minden dolog kisebb darabokból épül fel.
A csoportok borítékban kapnak egész képeket és részekre vágott képet, majd meg kell mondani, hogy:
- Melyik darab hiányzik a madárból?
- Melyik darab felesleges a bogárban?
- Melyik 3 darabra nincs szükség?
Feladat
A csoportok készítsenek színes papírból egy mozaikképet!
(minél részletesebben bontsák részekre).
Nézzétek meg, hogy mennyi egyforma és milyen különböző darabokból áll?
Cseréljenek a másik csoportokkal és tegyenek bele egy felesleges darabot! Találják ki, hogy melyik az!
Ajánlott időkeret:
20 perc
Módszerek:
megfigyelés
Eszközök:
4. sz. mellékelt
boríték, képek, rajzlap, olló, színes ceruza
5. sz. melléklet
példák a csoportoknak! (autó, virág, hóember, cica, ház, kutya)
Fejlesztés:
kreativitás
figyelem
logikus gondolkodás
rendszerező képesség
(mintafelismerés)
A borítékban egy öltözködési szabály található. Válasszátok ki, hogy melyik nap hogyan öltözött fel Zipirob?
Rajtatok a sor! A hétvégéről pedig ti találjatok ki szabályt, hogy hogyan öltözött fel! Készítsetek rajzot róla!
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
ismeretek felhasználása
megfigyelés
Eszközök:
6. sz. melléklet
öltözködési szabály
boríték, színes ceruza, rajzlap
Fejlesztés:
kreativitás
gondolkodás
rendszerző képesség
kézügyesség
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgető kör
közös megbeszélés
Fejlesztés:
reflexió
értékelés
önbizalom fejlesztése
Állapítsátok meg, hogy a két algoritmusnak ugyanaz-e az eredménye!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
ismeretek felhasználása
Eszközök:
7. sz. melléklet
Fejlesztés:
logikus gondolkodás
Scratch jr app alkalmazás
Ajánlott időkeret:
-
Módszerek:
egyéni vagy csoportos munkaforma
Eszközök:
tabletek/okostelefonok
Scratch jr. feladatgyűjtemény
Fejlesztés:
logikus gondolkodás
kreativitás
rendszerző képesség