A foglalkozás célja, hogy a tanulók megismerjék, hogy milyen különböző adattípusokat használ egy számítógép az adatok tárolására. Ismerjék meg a karakterláncok, számok és logikai kifejezések jelentőségét.
Téma:
Előzetes tapasztalat:
Korábban megszerzett ismeret nem szükséges.
Időtartam:
90 perc
Cél:
A foglalkozás célja, hogy a tanulók megismerjék, hogy milyen különböző adattípusokat használ egy számítógép az adatok tárolására. Ismerjék meg a karakterláncok, számok és logikai kifejezések jelentőségét.
Téma:
Előzetes tapasztalat:
Korábban megszerzett ismeret nem szükséges.
Kompetenciák:
problémamegoldás, csoportvezető képesség, gondolkodás, kreativitás, áttekintőképesség, logikus gondolkodás, megfigyelőképesség, szervezőképesség, együttműködés, csoportos munka, egymás elfogadása, áttekintőképesség, összefüggés-felismerő képesség
Módszertani ajánlás:
Azoknak a tanulóknak, akik érdeklődnek a programozás és robotika iránt. A képzelet és alkotás segítségével közelebb kerülhetnek a robot-technológiához.
Támogató rendszer
Lunda Liukas: Kalandozások Kódföldén (HVG Kiadó Zrt, 2016)
http://jatek.gyujtemeny.net/jatekszabaly/259.php
Zipirob nyomoz mese meghallgatása.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
bemutatás
beszélgetőkör
Eszközök:
1. sz. melléklet
Zipirob nyomoz mese
Fejlesztés:
kapcsolatteremtés
együttműködés
szókincsfejlesztés
gondolkodás
Megkérjük a diákokat, hogy húzzanak egy kártyát. A sötét ábra tulajdonosai lesznek az irányítók, kérjük meg őket, hogy mutassák fel a kártyáikat.
Ismertessük, hogy azok a tanulók tartoznak egy csoportba, akiknél olyan ábra van, amely a sötét ábrához képest egy pálcika elmozdításával kirakható.
A tanulócsoportból 4 fős kiscsoportokat alakítunk ki.
A vízszintes sorokban lévő kártyák alkotnak egy csoportot, mert azok a sötéttel jelölt ábrából egy „pálcika” áthelyezésével kirakhatók
(Ügyeljünk arra, hogy a kevesebb ábrából álló kártyákat lehetőleg a tanulási nehézséggel küzdő tanulók kapják, a sötéttel jelölt ábrákat pedig lehetőleg a jó vezetési képességűek).
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
megfigyelés
Eszközök:
2. sz. melléklet
csoportalakító kártya
Fejlesztés:
koncentráció
figyelem összpontosítás
A világ telis-tele van érdekes dolgokkal! Zipirob különböző papír fecniket talált a Mamája asztala alatt, melyeken adatfoszlányok voltak: a robot címét, azt hogy hány lépés távolságra van a Hópárduc, meg egy állítás, amelyről Zipirob azonnal tudta, hogy hamis. Most vizsgáljunk meg néhány érdekes számot és szót!
A programozás során ezeket az adatokat változókban tároljuk. Számos különböző dolgot tárolhatunk változókban (pl.: karakterláncokat, logikai kifejezéseket, számokat)
Mama billentyűzete (karakterláncok)
A Zipirob Mamának egy varázsbillentyűzete van. Ennek a billentyűzetnek van egy titka! Zipirob 5 barátjának neve van elrejtve. Mindegyik Barát neve más-más billentyűn található.
Egy borítékban a csoportok kapnak egy billentyűzetet és meg kell keresni Zipirob öt barátja nevét.
(megoldás: Róka, Párduc, Pingvin, Robot, Medve)
(A karakterláncok lehetnek betűk, számok, szóközök, és más karakterek a számítógép billentyűzetéről. A karakterláncokat idézőjelek közé kell tenni pl. „Zipirob”)
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
megfigyelés
gondolkodás emlékezet
Eszközök:
3. sz. melléklet
varázsbillentyűzet
színes ceruza
papír
Fejlesztés:
logikus gondolkodás
figyelem
koncentráció
Tervezzetek ti is varázsbillentyűzetet!
(pl. növények, állatok, mese cím, tárgyak, stb.)
Ajánlott időkeret:
20 perc
Módszerek:
ismeret felhasználás
Eszközök:
színes ceruza
papír
Fejlesztés:
kreativitás
egészben való gondolkodás
Logikai kifejezések
Ha tudjuk valamiről, hogy igaz-e vagy hamis, azzal is előbbre jutunk!
Segítsetek Zipirobnak, hogy melyik állítás igaz és melyik hamis. Borítékban kaptok állításokat!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
megfigyelőképesség
gondolkodás
Eszközök:
4. sz. melléklet
igazmondó
boríték
állítások
Fejlesztés:
logikus gondolkodás
Olyan csoportokban érdemes játszani, ahol többé-kevésbé ismerik egymást a játékosok. Mindenki kap 1 lapot (egyformát). A lapra mindenki összesen három állítást ír magáról: két igazat, egy hamisat (a sorrend mindegy), olyat, amit érdemes tudni róla, és érdekes, nem elsőre kitalálható.
Amikor mindenki kész a 3 állításával, összehajtogatva bedobjátok a lapokat egy kalapba, és valaki húz egyet, felolvassa, ami rajta áll. Innentől kezdve a feladat kettős: ki kell találni, ki írta a 3 állítást, és melyik a hamis.
(Ha meg akarjátok tudni, hogy valami igaz-e vagy hamis, figyeljetek nagyon az „és”, a „vagy” és a „nem”szócskákra!)
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
megfigyelés
ellenőrzés
Fejlesztés:
logikus gondolkodás
rendszerzés
kreativitás
pontosság
Zipirob nagyon szeret zsúrt szervezni, de szüksége lenne egy kis segítségre. Ellenőrizzétek le, hogy minden készen áll-e a vendégek fogadására!
A borítékban található egy kép, mely Zipirob zsúrjára van megterítve! A kérdésekre adjatok választ!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
megfigyelés
információgyűjtés
Eszközök:
5. sz. melléklet
feladatok
kérdések
Fejlesztés:
kreativitás
koncentráció
rendszerezés
A játékosok körben ülnek, és a játékvezető közli velük, melyik szám lesz az, amelyik helyett, illetve annak többszöröse helyett Bumm!-ot kell mondaniuk.
Pl: a 4-es a bumm. Ezután rámutat az egyik játékosra, aki elkezdi a számolást: egy, a soron következő játékos folytatja: kettő, három, és Bumm!, majd öt és így tovább! Amikor a számolás egy néggyel osztható számhoz ér, szintén Bumm!-ot kell bemondani, pl: 8-nál, 12-nél, 16-nál, 20-nál stb.
A játékot gyorsan kell játszani, így nagyobb szórakozást nyújt. Ha egy játékos eltéveszti a számolást vagy elfelejt Bumm!-ot mondani, zálogot ad vagy kiesik a játékból. A játék győztese az a játékos, aki utoljára marad játékban.
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
megfigyelés
gyakorlás
Fejlesztés:
koncentráció
emlékezet rendszerző képesség
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgető kör
közös megbeszélés
Fejlesztés:
reflexió
értékelés
önbizalom fejlesztése
Scratch jr app alkalmazás
Ajánlott időkeret:
-
Módszerek:
egyéni vagy csoportos munkaforma
Eszközök:
tabletek/okostelefonok
scratch jr. feladatgyűjtemény
Fejlesztés:
logikus gondolkodás
kreativitás
rendszerző képesség