Foglalkozás címe: Pingvinek a kódok földjén

Foglalkozás lejátszása
Pingvinek a kódok földjén
 Regisztráltaknak elérhető
Rövid tartalom
Cím: A foglalkozás célja, hogy a tanulók megismerjék, hogy ha sok adat van, akkor érdemes rendszerezni őket. A hatékonyság növelése.
Cél:

A foglalkozás célja, hogy a tanulók megismerjék, hogy ha sok adat van, akkor érdemes rendszerezni őket. A hatékonyság növelése.

Téma:

Ismerkedés a titkosírással az adtaok rendszerezésével és a kódokkal.

Előzetes tapasztalat:

Korábban megszerzett ismeretek nem szükségesek.

Időtartam:

90 perc

Tevékenységlista

 Pingvinek a kódok földjén
Tevékenység címe: Pingvinek a kódok földjén
Típus:    PDF
Leírás:

Cél:

A foglalkozás célja, hogy a tanulók megismerjék, hogy ha sok adat van, akkor érdemes rendszerezni őket. A hatékonyság növelése.

Téma:

Ismerkedés a titkosírással az adtaok rendszerezésével és a kódokkal.

Előzetes tapasztalat:

Korábban megszerzett ismeretek nem szükségesek.

Kompetenciák:

problémamegoldás, koncentráció, pontosság, kreativitás, áttekintő képesség, csoportvezető képesség, ellenőrző képesség, megfigyelőképesség

Módszertani ajánlás:

Azoknak a tanulóknak ajánljuk a foglalkozást, akik érdeklődnek a programozás és robotika iránt. A képzelet és alkotás segítségével közelebb kerülhetnek a robot-technológiához. A foglalkozáshoz nem szükségesek mélyreható informatikai ismeretek, így bármelyik pedagógus bátran kipróbálhatja.

Támogató rendszer

Lunda Liukas: Kalandozások Kódföldén (HVG Kiadó Zrt, 2016)

 

Csoportkialakítás
Tevékenység címe: Csoportkialakítás
Típus:    Szöveg
Leírás:

A tanulóknak (pl. 12 főnek) véletlenszerűen szétosztok 3 kék, 3 zöld, 3 sárga és 3 piros papírt.

Az azonos színű papírral rendelkező diákok fognak egy csoportot alkotni.

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

tapasztalatszerzés

Eszközök:

színes lapok (kék, zöld, sárga, piros)

Fejlesztés:

rendszerező képesség
emlékezet

 

Ráhangolódás
Tevékenység címe: Ráhangolódás
Típus:    PDF
Leírás:

„Pingvinek a kódok földjén” mese meghallgatása.

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

bemutatás
beszélgetőkör 

Eszközök:

1. sz. melléklet 

Fejlesztés:

kapcsolatteremtés
együttműködés
szókincsfejlesztés
gondolkodás

 

Titkos nyelv!
Tevékenység címe: Titkos nyelv!
Típus:    PDF
Leírás:

Az ábra segítségével fejtsétek meg, hogy mit mondtak a pingvinek. Ti is írjatok egy új üzenetet a harmadik pingvinnek!

Ajánlott időkeret:

15 perc

Módszerek:

megfigyelés
beszélgetés
tevékenykedtetés

Eszközök:

2. sz. melléklet
csoportonként 1 üzenet
1 kód-táblázat

Fejlesztés:

megfigyelőképesség
összehasonlítás
összefüggések felfedezése
problémamegoldó gondolkodás
kreativitás

 

Üzenetet kaptam!
Tevékenység címe: Üzenetet kaptam!
Típus:    PDF
Leírás:

Ismerkedés más titkosírásokkal

  •     a betűket grafikus jelek helyettesítik
  •     a betűket számok helyettesítik
  •     a betűket megadott szavak adott sorszámú betűi helyettesítik
  •     a betűk helyét a műveletek eredménye határozza meg

A gyerekek csoportonként megfejtik az üzenetet és végrehajtják a benne található feladatot.

A többiek megpróbálják kitalálni, mi lehetett a megfejtés.

Ajánlott időkeret:

20 perc

Módszerek:

megfigyelés
beszélgetés
tevékenykedtetés

Eszközök:

3. sz. melléklet
minden csoportnak egy megfejtendő üzenet és a hozzá tartozó kódtábla (csoportonként
mindkettő más)

Fejlesztés:

megfigyelőképesség
összehasonlítás
összefüggések felfedezése
problémamegoldó gondolkodás
számolási készség fejlesztése
kreativitás

 

Kódolj te is!
Tevékenység címe: Kódolj te is!
Típus:    Szöveg
Leírás:

Önálló titkosírások (saját kódok és üzenetek) készítése csoportonként. (Az üzenetek tartalmát a további céljainknak megfelelően határozhatjuk meg.)

A társak által készített üzenetek megfejtése.

Ajánlott időkeret:

20 perc

Módszerek:

megfigyelés
beszélgetés
tevékenykedtetés

Eszközök:

papír
ragasztó

Fejlesztés:

megfigyelőképesség
összehasonlítás, összefüggések felfedezése
problémamegoldó gondolkodás
kreativitás

 

Ebédidő (adatszerkezet)
Tevékenység címe: Ebédidő (adatszerkezet)
Típus:    PDF
Leírás:

Zipirobnak össze kell állítania pingvinek uzsonnás dobozát!

A pingvinek nagyon kényesek az ennivalójukra. Segítsetek rekeszekbe tenni az alábbi ételeket!

Minden uzsonnás doboz négy részre van osztva.

Azok az ételek, amelyeknek valami közös tulajdonságuk van, egy helyre kerüljenek!

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

megfigyelés
beszélgetés
tevékenykedtetés

Eszközök:

4. sz. melléklet
uzsonnás doboz

Fejlesztés:

problémamegoldó gondolkodás

 

Rendszerezz!
Tevékenység címe: Rendszerezz!
Típus:    PDF
Leírás:

Zipirob barátainak az uzsonnás dobozaiba rendszerezzétek az előző feladatnál lévő zöldségeket és gyümölcsöket, de más-más csoportosításban

Ajánlott időkeret:

15 perc

Módszerek:

megfigyelés
beszélgetés
tevékenykedtetés

Eszközök:

5. sz. melléklet
Zipirob barátainak uzsonnás dobozai

Fejlesztés:

problémamegoldó gondolkodás

 

Időkitöltő: Kódok napjainkban!
Tevékenység címe: Időkitöltő: Kódok napjainkban!
Típus:    Szöveg
Leírás:

Gyűjtsétek össze, hol használnak hétköznapjainkban kódokat!

Megoldás:

  • vonalkód – kereskedelem
  • telefonkódok – biztonságra
  • PIN kód – telefon biztonsági kódja (bekapcsoláshoz)
  • titkos beszéd – morze
  • QR kód – kétdimenziós vonalkód
  • szín kódok – lámpa jelzése (piros, sárga, zöld) valamint szelektív hulladékoknál a kuka színe (sárga- PET, zöld-színes üveg, kék-papír).

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

megfigyelés
beszélgetés

Fejlesztés:

gondolkodás,
összefüggések felismerése
megfigyelőképesség

 

Időkitöltő: Tanulj meg kódolni!
Tevékenység címe: Időkitöltő: Tanulj meg kódolni!
Típus:    Szöveg
Leírás:

Scratch jr app alkalmazás.

Ajánlott időkeret:

-

Módszerek:

egyéni vagy csoportos munkaforma

Eszközök:

tabletek/okostelefonok
Scratch jr. feladatgyűjtemény

Fejlesztés:

logikus gondolkodás
kreativitás
rendszerző képesség