A foglalkozás célja, hogy a tanulók megismerjék, hogy ha sok adat van, akkor érdemes rendszerezni őket. A hatékonyság növelése.
Téma:
Ismerkedés a titkosírással az adtaok rendszerezésével és a kódokkal.
Előzetes tapasztalat:
Korábban megszerzett ismeretek nem szükségesek.
Időtartam:
90 perc
Cél:
A foglalkozás célja, hogy a tanulók megismerjék, hogy ha sok adat van, akkor érdemes rendszerezni őket. A hatékonyság növelése.
Téma:
Ismerkedés a titkosírással az adtaok rendszerezésével és a kódokkal.
Előzetes tapasztalat:
Korábban megszerzett ismeretek nem szükségesek.
Kompetenciák:
problémamegoldás, koncentráció, pontosság, kreativitás, áttekintő képesség, csoportvezető képesség, ellenőrző képesség, megfigyelőképesség
Módszertani ajánlás:
Azoknak a tanulóknak ajánljuk a foglalkozást, akik érdeklődnek a programozás és robotika iránt. A képzelet és alkotás segítségével közelebb kerülhetnek a robot-technológiához. A foglalkozáshoz nem szükségesek mélyreható informatikai ismeretek, így bármelyik pedagógus bátran kipróbálhatja.
Támogató rendszer
Lunda Liukas: Kalandozások Kódföldén (HVG Kiadó Zrt, 2016)
A tanulóknak (pl. 12 főnek) véletlenszerűen szétosztok 3 kék, 3 zöld, 3 sárga és 3 piros papírt.
Az azonos színű papírral rendelkező diákok fognak egy csoportot alkotni.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
tapasztalatszerzés
Eszközök:
színes lapok (kék, zöld, sárga, piros)
Fejlesztés:
rendszerező képesség
emlékezet
„Pingvinek a kódok földjén” mese meghallgatása.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
bemutatás
beszélgetőkör
Eszközök:
1. sz. melléklet
Fejlesztés:
kapcsolatteremtés
együttműködés
szókincsfejlesztés
gondolkodás
Az ábra segítségével fejtsétek meg, hogy mit mondtak a pingvinek. Ti is írjatok egy új üzenetet a harmadik pingvinnek!
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
megfigyelés
beszélgetés
tevékenykedtetés
Eszközök:
2. sz. melléklet
csoportonként 1 üzenet
1 kód-táblázat
Fejlesztés:
megfigyelőképesség
összehasonlítás
összefüggések felfedezése
problémamegoldó gondolkodás
kreativitás
Ismerkedés más titkosírásokkal
A gyerekek csoportonként megfejtik az üzenetet és végrehajtják a benne található feladatot.
A többiek megpróbálják kitalálni, mi lehetett a megfejtés.
Ajánlott időkeret:
20 perc
Módszerek:
megfigyelés
beszélgetés
tevékenykedtetés
Eszközök:
3. sz. melléklet
minden csoportnak egy megfejtendő üzenet és a hozzá tartozó kódtábla (csoportonként
mindkettő más)
Fejlesztés:
megfigyelőképesség
összehasonlítás
összefüggések felfedezése
problémamegoldó gondolkodás
számolási készség fejlesztése
kreativitás
Önálló titkosírások (saját kódok és üzenetek) készítése csoportonként. (Az üzenetek tartalmát a további céljainknak megfelelően határozhatjuk meg.)
A társak által készített üzenetek megfejtése.
Ajánlott időkeret:
20 perc
Módszerek:
megfigyelés
beszélgetés
tevékenykedtetés
Eszközök:
papír
ragasztó
Fejlesztés:
megfigyelőképesség
összehasonlítás, összefüggések felfedezése
problémamegoldó gondolkodás
kreativitás
Zipirobnak össze kell állítania pingvinek uzsonnás dobozát!
A pingvinek nagyon kényesek az ennivalójukra. Segítsetek rekeszekbe tenni az alábbi ételeket!
Minden uzsonnás doboz négy részre van osztva.
Azok az ételek, amelyeknek valami közös tulajdonságuk van, egy helyre kerüljenek!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
megfigyelés
beszélgetés
tevékenykedtetés
Eszközök:
4. sz. melléklet
uzsonnás doboz
Fejlesztés:
problémamegoldó gondolkodás
Zipirob barátainak az uzsonnás dobozaiba rendszerezzétek az előző feladatnál lévő zöldségeket és gyümölcsöket, de más-más csoportosításban
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
megfigyelés
beszélgetés
tevékenykedtetés
Eszközök:
5. sz. melléklet
Zipirob barátainak uzsonnás dobozai
Fejlesztés:
problémamegoldó gondolkodás
Gyűjtsétek össze, hol használnak hétköznapjainkban kódokat!
Megoldás:
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
megfigyelés
beszélgetés
Fejlesztés:
gondolkodás,
összefüggések felismerése
megfigyelőképesség
Scratch jr app alkalmazás.
Ajánlott időkeret:
-
Módszerek:
egyéni vagy csoportos munkaforma
Eszközök:
tabletek/okostelefonok
Scratch jr. feladatgyűjtemény
Fejlesztés:
logikus gondolkodás
kreativitás
rendszerző képesség