A foglalkozás célja, hogy a tanulók megtanulják, hogy először meghatározzuk a probléma megoldásához szükséges lépéseket, azután létrehozunk egy utasítássorozatot, ahol a parancsokat kódolt formában írjuk le.
Téma:
Előzetes tapasztalat:
Korábban megszerzett ismeret nem szükséges.
Időtartam:
90 perc
Cél:
A foglalkozás célja, hogy a tanulók megtanulják, hogy először meghatározzuk a probléma megoldásához szükséges lépéseket, azután létrehozunk egy utasítássorozatot, ahol a parancsokat kódolt formában írjuk le.
Téma:
Előzetes tapasztalat:
Korábban megszerzett ismeret nem szükséges.
Kompetenciák:
logikus gondolkodás, ellenőrző képesség, kreativitás, áttekintőképesség, ismeretmegőrzés, megfigyelőképesség, új ötletek kidolgozása, lényegkiemelés, csoportvezetés, kitartás,
Módszertani ajánlás:
Azoknak a tanulóknak, akik érdeklődnek a programozás és robotika iránt. A képzelet és alkotás segítségével közelebb kerülhetnek a robot-technológiához.
Támogató rendszer
Lunda Liukas: Kalandozások Kódföldén (HVG Kiadó Zrt, 2016)
Mese hallgatás
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
bemutatás
beszélgetőkör
Eszközök:
1. sz. melléklet
„Zipirob terve” mese meghallgatása
Fejlesztés:
kapcsolatteremtés
együttműködés
szókincsfejlesztés
gondolkodás
A tanulók álljanak körbe. „Jobb” parancsra emeljék fel a jobb, a „Bal” parancsra a bal kezüket. Aki eltéveszti, kiesik a játékból.
A következő játékban a „jobb” és „bal”parancsokra a gyerekek forduljanak megfelelő irányba! Aki elrontja, kiesik a játékból!
(ha könnyű a feladat, akkor kibővíthetjük az előre és hátra utasításokkal is)
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
csapatjáték
megfigyelés
gondolkodás
Fejlesztés:
együttműködés
logikus gondolkodás
problémamegoldás
Az osztályt két csoportra osztjuk.
Mindkét csoportból 1-1 gyereket kiküldünk a tanteremből. Ők lesznek a „robotok”. A teremben elrejtünk egy kincset. Behívjuk a robotokat. Egymás mellől indulnak.
A csapattársak felváltva adnak utasításokat nekik (előre, hátra, jobbra, balra). Az a csapat nyer, akinek a robotja előbb találja meg a kincset.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
csapatjáték
megfigyelés
gondolkodás
Fejlesztés:
együttműködés
logikus gondolkodás
problémamegoldás
Segíts Zipirobnak eljutni a barátaihoz.
Ajánlott időkeret:
20 perc
Módszerek:
megfigyelés
együttműködés
csoportban
Eszközök:
2. sz. melléklet
térkép
papír
színes ceruza
Fejlesztés:
logikus gondolkodás
koncentráció
megfigyelés
Lásd melléklet szerint!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
megfigyelés
együttműködés
Eszközök:
3. sz. melléklet
boríték
labirintus játékok
Fejlesztés:
logikus gondolkodás
koncentráció
Fogjatok egy papírlapot és rajzoljátok meg az iskolából hazafelé vezető út térképét!
Írjátok le utasításokkal, hogy lehet eljutni oda!
(ha több útvonal van, akkor írjátok le mind, majd válasszátok ki, hogy melyik a legrövidebb, leggyorsabb út)
Ajánlott időkeret:
20 perc
Módszerek:
megfigyelés
rögzítés
együttműködés
Eszközök:
csomagoló papír (papír)
színes ceruza
Fejlesztés:
logikus gondolkodás
koncentráció
információ gyűjtés
kreativitás
rendszerező képesség
Páros munka
Párosítsátok össze a mintás anyagokat az alábbi szabályokkal!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
megfigyelés
ismeretek felhasználása
Eszközök:
4. sz. melléklet
boríték
mintás anyagok
Fejlesztés:
kreativitás
gondolkodás
Készítsetek rajzot az egyes algoritmusokhoz!
Fogjatok egy darab papírt, és próbáljátok meg a szabályokat betartva különböző mintákat rajzolni az egyes algoritmusokhoz!
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
megfigyelés
ismeretek felhasználása
Eszközök:
5. sz. melléklet
papír
színes ceruza
Fejlesztés:
kreativitás, logikus gondolkodás
precizitás,rendszerező képesség
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetőkör
közös megbeszélés
Fejlesztés:
reflexió,
értékelés
önbizalom fejlesztése
Jelöljük ki a helyét, hogy honnan induljon a „robot”, pl. a tanterem közepe.
Ezután mondjuk el az utasításokat (pl. taps, előre 2, jobbra fél, balra negyed, hátra10, STOP).
Majd az indítást tapssal jelezhetjük, STOP szóval pedig az utasítások végét.
(Az utasítások számát lehet növelni a későbbiekben.)
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
megfigyelés, ismeretek felhasználása
Fejlesztés:
kreativitás, logikus gondolkodás, precizitás, rendszerező képesség
Tegyétek helyes sorrendbe a mondatokat, amivel egy új szót kaptok megfejtésül!
Ajánlott időkeret:
-
Módszerek:
interaktív feladat
Eszközök:
IKT tábla/projektor
Fejlesztés:
logika
kreativitás