Foglalkozás címe: Zipirob terve

Foglalkozás lejátszása
Zipirob terve
 Regisztráltaknak elérhető
Rövid tartalom
Cím: A foglalkozás célja, hogy a tanulók megtanulják, hogy először meghatározzuk a probléma megoldásához szükséges lépéseket, azután létrehozunk egy utasítássorozatot, ahol a parancsokat kódolt formában írjuk le.
Cél:

A foglalkozás célja, hogy a tanulók megtanulják, hogy először meghatározzuk a probléma megoldásához szükséges lépéseket, azután létrehozunk egy utasítássorozatot, ahol a parancsokat kódolt formában írjuk le.

Téma:

  • problémák megoldása
  • adatok keresése,
  • adatok rendszerzése a megfelelő (leggyorsabb) útvonal érdekében
  • utasítássorozat

Előzetes tapasztalat:

Korábban megszerzett ismeret nem szükséges.

Időtartam:

90 perc

Tevékenységlista

Zipirob terve  - Foglalkozás leírás
Tevékenység címe: Zipirob terve - Foglalkozás leírás
Típus:    PDF
Leírás:

Cél:

A foglalkozás célja, hogy a tanulók megtanulják, hogy először meghatározzuk a probléma megoldásához szükséges lépéseket, azután létrehozunk egy utasítássorozatot, ahol a parancsokat kódolt formában írjuk le.

Téma:

  • problémák megoldása
  • adatok keresése,
  • adatok rendszerzése a megfelelő (leggyorsabb) útvonal érdekében
  • utasítássorozat

Előzetes tapasztalat:

Korábban megszerzett ismeret nem szükséges.

Kompetenciák:

logikus gondolkodás, ellenőrző képesség, kreativitás, áttekintőképesség, ismeretmegőrzés, megfigyelőképesség, új ötletek kidolgozása, lényegkiemelés, csoportvezetés, kitartás,

Módszertani ajánlás:

Azoknak a tanulóknak, akik érdeklődnek a programozás és robotika iránt. A képzelet és alkotás segítségével közelebb kerülhetnek a robot-technológiához.

Támogató rendszer

Lunda Liukas: Kalandozások Kódföldén (HVG Kiadó Zrt, 2016)

Ráhangolódás
Tevékenység címe: Ráhangolódás
Típus:    PDF
Leírás:

Mese hallgatás

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

bemutatás
beszélgetőkör 

Eszközök:

1. sz. melléklet
„Zipirob terve” mese meghallgatása

Fejlesztés:

kapcsolatteremtés
együttműködés
szókincsfejlesztés
gondolkodás

 

Irány játék
Tevékenység címe: Irány játék
Típus:    Szöveg
Leírás:

A tanulók álljanak körbe. „Jobb” parancsra emeljék fel a jobb, a „Bal” parancsra a bal kezüket. Aki eltéveszti, kiesik a játékból.

A következő játékban a „jobb” és „bal”parancsokra a gyerekek forduljanak megfelelő irányba! Aki elrontja, kiesik a játékból!

(ha könnyű a feladat, akkor kibővíthetjük az előre és hátra utasításokkal is)

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

csapatjáték
megfigyelés 
gondolkodás

Fejlesztés:

együttműködés
logikus gondolkodás
problémamegoldás

Indul a robot!
Tevékenység címe: Indul a robot!
Típus:    Szöveg
Leírás:

Az osztályt két csoportra osztjuk.

Mindkét csoportból 1-1 gyereket kiküldünk a tanteremből. Ők lesznek a „robotok”. A teremben elrejtünk egy kincset. Behívjuk a robotokat. Egymás mellől indulnak.

A csapattársak felváltva adnak utasításokat nekik (előre, hátra, jobbra, balra). Az a csapat nyer, akinek a robotja előbb találja meg a kincset.

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

csapatjáték
megfigyelés
gondolkodás

Fejlesztés:

együttműködés
logikus gondolkodás
problémamegoldás

 

Juss el a barátokhoz!
Tevékenység címe: Juss el a barátokhoz!
Típus:    PDF
Leírás:

Segíts Zipirobnak eljutni a barátaihoz.

Ajánlott időkeret:

20 perc

Módszerek:

megfigyelés
együttműködés
csoportban

Eszközök:

2. sz. melléklet
térkép
papír
színes ceruza

Fejlesztés:

logikus gondolkodás
koncentráció
megfigyelés 

 

Labirintus
Tevékenység címe: Labirintus
Típus:    PDF
Leírás:

Lásd melléklet szerint!

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

megfigyelés
együttműködés

Eszközök:

3. sz. melléklet
boríték
labirintus játékok

Fejlesztés:

logikus gondolkodás
koncentráció

 

Készíts térképet!
Tevékenység címe: Készíts térképet!
Típus:    Szöveg
Leírás:

Fogjatok egy papírlapot és rajzoljátok meg az iskolából hazafelé vezető út térképét!

Írjátok le utasításokkal, hogy lehet eljutni oda!

(ha több útvonal van, akkor írjátok le mind, majd válasszátok ki, hogy melyik a legrövidebb, leggyorsabb út)

Ajánlott időkeret:

20 perc

Módszerek:

megfigyelés
rögzítés
együttműködés

Eszközök:

csomagoló papír (papír)
színes ceruza

Fejlesztés:

logikus gondolkodás
koncentráció
információ gyűjtés
kreativitás
rendszerező képesség

 

Mintás anyagok
Tevékenység címe: Mintás anyagok
Típus:    PDF
Leírás:

Páros munka

Párosítsátok össze a mintás anyagokat az alábbi szabályokkal!

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

megfigyelés
ismeretek felhasználása

Eszközök:

4. sz. melléklet
boríték
mintás anyagok

Fejlesztés:

kreativitás
gondolkodás

 

Készíts algoritmust!
Tevékenység címe: Készíts algoritmust!
Típus:    PDF
Leírás:

Készítsetek rajzot az egyes algoritmusokhoz!

Fogjatok egy darab papírt, és próbáljátok meg a szabályokat betartva különböző mintákat rajzolni az egyes algoritmusokhoz!

Ajánlott időkeret:

15 perc

Módszerek:

megfigyelés
ismeretek felhasználása

Eszközök:

5. sz. melléklet
papír
színes ceruza

Fejlesztés:

kreativitás, logikus gondolkodás
precizitás,rendszerező képesség

 

Értékelés, reflexió
Tevékenység címe: Értékelés, reflexió
Típus:    Szöveg
Leírás:

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

beszélgetőkör
közös megbeszélés

Fejlesztés:

reflexió,
értékelés
önbizalom fejlesztése

 

Időkitöltő: Memória játék
Tevékenység címe: Időkitöltő: Memória játék
Típus:    Szöveg
Leírás:

Jelöljük ki a helyét, hogy honnan induljon a „robot”, pl. a tanterem közepe.

Ezután mondjuk el az utasításokat (pl. taps, előre 2, jobbra fél, balra negyed, hátra10, STOP).

Majd az indítást tapssal jelezhetjük, STOP szóval pedig az utasítások végét.

(Az utasítások számát lehet növelni a későbbiekben.)

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

megfigyelés, ismeretek felhasználása

Fejlesztés:

kreativitás, logikus gondolkodás, precizitás, rendszerező képesség

 

Időkitöltő: Rántotthús - IKT feladat
Tevékenység címe: Időkitöltő: Rántotthús - IKT feladat
Típus:    Beágyazás
Leírás:

Tegyétek helyes sorrendbe a mondatokat, amivel egy új szót kaptok megfejtésül!

Ajánlott időkeret:

-

Módszerek:

interaktív feladat

Eszközök:

IKT tábla/projektor

Fejlesztés:

logika
kreativitás