A foglalkozás célja, hogy a tanulók tudjanak különböző helyzetekben jó döntéseket hozni.
Téma:
Hogyan tudunk parancsokat kiosztani a robotoknak? Az elágazás definíciója. Programozható robot megismerése.
Előzetes tapasztalat:
Korábban megszerzett ismeret szükséges a ciklusokról.
Időtartam:
90 perc
Cél:
A foglalkozás célja, hogy a tanulók tudjanak különböző helyzetekben jó döntéseket hozni.
Téma:
Hogyan tudunk parancsokat kiosztani a robotoknak? Az elágazás definíciója. Programozható robot megismerése.
Előzetes tapasztalat:
Korábban megszerzett ismeret szükséges a ciklusokról.
Kompetenciák:
problémamegoldás, csoportvezetői képesség, gondolkodás, kreativitás, áttekintőképesség, logikus gondolkodás, megfigyelőképesség, szervezőképesség, együttműködés, csoportos munka, egymás elfogadása, összefüggés-felismerő képesség
Módszertani ajánlás:
A foglalkozást azoknak a tanulóknak ajánljuk, akik érdeklődnek a programozás és robotika iránt. A képzelet és az alkotás segítségével közelebb kerülhetnek a robot-technológiához. A foglalkozásban kifejezetten tehetséges, magas IQ-val rendelkező gyerekek számára készült fejtörők vannak.
Támogató rendszer
http://www.kfki.hu/~merse/fejtoro_feladvanyok.html#_a farkas, a kecske es a kaposzta
http://www.logikaifeladatok.hu/jatek.html
http://matematika.hupont.hu/11/logikai-feladatok-i
A közös munkából nagy káosz lehet, ha nincs mindenki tisztában a feladatával.
Zipirob gyakorlatias, ezért tudja, hogy pontos utasítások és egyértelműen kiosztott feladatok kellenek ahhoz, hogy a szeleburdi manók elkészüljenek a munkával.
Mese meghallgatása.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetőkör
Eszközök:
1. sz. melléklet
A manók mese
Fejlesztés:
koncentráció
figyelem összpontosítás
Vegyük alapul a csoportlétszámot, majd osszuk el azzal a számmal, ahány fős csoportokat kívánunk kialakítani.
Ha pl. 4 fős csoportokat szeretnénk kialakítani, akkor megszámozzuk az összes diákot úgy, hogy négytől mindig elölről kezdjük a számolást
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
kiszámolósdi
Fejlesztés:
figyelem
feladatmegértés
Hasonló számítógépes parancsokkal mindennap találkozhatunk.
Pl. ha a mikrón megnyomunk egy gombot, 30 mp-ig melegíti az ételt.
Ha megnyomjuk a lift hívógombját, elindul a hívás szintjére.
Minden csoport gyűjtsön legalább 5-5 példát!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
megbeszélés
Eszközök:
papír
ceruza
Fejlesztés:
figyelem
koncentráció
kreativitás
összpontosítás
együttműködés
A borítékban különböző színű gombok vannak. Mindegyikhez tartozik egy parancs.
Ha rákoppintunk az egyik gombra, azt a barátodnak azonnal teljesítenie kell. Milyen gyorsan megy a koppintás?
Készítsetek különböző parancsokat a gombokhoz! (először csak 3 gombbal induljunk!)
(Nehezítésként lehet több gombot bevonni a parancssorba)
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
páros munka
Eszközök:
2. sz. melléklet
boríték, különböző színű gombok, utasítások
Fejlesztés:
gondolkodás
figyelem
koncentráció, együttműködés
megfigyelés
Elágazás (definíció): az elágazások teszik lehetővé a programozók számára, hogy ágakat hozzanak létre, és így két különböző lehetőség egyikét hajtsák végre. Ha ez a valami történik, tedd azt, ha nem tegyél valami mást!
Ajánlott időkeret:
7 perc
Módszerek:
frontális megbeszélés
Fejlesztés:
figyelem,
emlékezet
logikus gondolkodás
Válogasd szét a paradicsomokat méret szerint! Tedd őket a megfelelő kosárba! A zöldeket és a nem paradicsomokat tedd a másik kosárba!
(A paradicsomot leszedés után ki szokták válogatni. A válogatás feltételek alkalmazásából áll, amelyek eldöntendő kérdésekből épülnek fel.
Először meghatározzuk, hogy milyen a nagy paradicsom. Nagy a mérete, ha az átmérője nagyobb 6 centiméternél. Amelyik ennél kisebb, az kicsi paradicsomnak számít. Így a paradicsomok válogatásakor már pontosan tudjuk, hogy melyik paradicsom hova tartozik.
Ha 6 centiméter, vagy annál nagyobb, akkor nagy paradicsom, különben a kicsikhez rakom be.)
Ajánlott időkeret:
8 perc
Módszerek:
csoportmunka
Eszközök:
3. sz. melléklet
boríték
gyümölcsök
Fejlesztés:
figyelem
koncentráció
összpontosítás
A manók Zipirob ültetési tanácsát utasításokká alakították!
Nézzétek meg az utasításokat!
Néhány részletről azonban elfeledkeztek! Ki tudjátok egészíteni őket?
Ajánlott időkeret:
20 perc
Módszerek:
csoportmunka
Eszközök:
4. sz. melléklet
ültetés és gyomlálás feladatok
Fejlesztés:
figyelem
koncentráció
összpontosítás
logikus gondolkodás
Készítsetek repülőt a következő algoritmus alapján! Nézzük meg kinek repül a legjobban!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
egyéni munka
Eszközök:
5. sz. melléklet
boríték
algoritmus
Fejlesztés:
koncentráció
figyelem
logikus gondolkodás
pontosság
Tervezzük meg a feladat megoldásához szükséges lépéseket.
Térjünk ki az átkelések sorrendjére.
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
csoportmunka
Eszközök:
6. sz. melléklet
átkelős játékok leírása és megoldása
papír
ceruza
Fejlesztés:
logikus gondolkodás
figyelem
összpontosítás
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgető kör
közös megbeszélés
Fejlesztés:
reflexió
értékelés
önbizalom fejlesztése
Találjátok ki, hogy mi a megoldás!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
csoportmunka
Eszköz:
7. sz. melléklet
boríték, feladatok
Fejlesztés
logikus gondolkodás
Oldjátok meg a feladatokat!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
csoportmunka
Eszközök:
8. sz. melléklet
boríték
feladatok
Fejlesztés:
logikus gondolkodás
pontosság
Scratch jr app alkalmazás.
Ajánlott időkeret:
-
Módszerek:
egyéni vagy csoportos munkaforma
Eszközök:
tabletek/okostelefonok
Scratch jr. feladatgyűjtemény
Fejlesztés:
logikus gondolkodás
kreativitás
rendszerző képesség