A foglalkozás célja, hogy a tanulók felismerjék a problémákat, és azokra valamilyen megoldást találjanak.
Téma:
A gyerekek megismerkedhetnek a hibakereséssel és azzal, hogy a hibákból is tanulhatnak valamint, hogy közösen könnyebben juthatnak el a megoldásig mint egyedül.
Előzetes tapasztalat:
Korábban megszerzett ismeret szükséges a ciklusokról.
Időtartam:
90 perc
Cél:
A foglalkozás célja, hogy a tanulók felismerjék a problémákat, és azokra valamilyen megoldást találjanak.
Téma:
A gyerekek megismerkedhetnek a hibakereséssel és azzal, hogy a hibákból is tanulhatnak valamint, hogy közösen könnyebben juthatnak el a megoldásig mint egyedül.
Előzetes tapasztalat:
Korábban megszerzett ismeret szükséges a ciklusokról.
Kompetenciák:
problémamegoldás, csoportvezető képesség, gondolkodás, kreativitás, áttekintőképesség, logikus gondolkodás, megfigyelőképesség, szervezőképesség, együttműködés, csoportban való munka, egymás elfogadása, áttekintőképesség, összefüggés-felismerő képesség
Módszertani ajánlás:
A foglalkozást azoknak a tanulóknak ajánljuk, akik érdeklődnek a programozás és robotika iránt. A képzelet és alkotás segítségével közelebb kerülhetnek a robot-technológiához.
Támogató rendszer
www.sulinet.hu
Mindig adódik valami probléma. Hiába készített Zipirob tervet, mégis elakadt.
De szerencsére Zipirob nem adja fel. Ezt kitartásnak nevezzük.
Segítséget kérni pedig mindig jó ötlet!
Hallgassátok meg a mesét!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetőkör
Eszközök:
1. sz. melléklet - A probléma
Fejlesztés:
koncentráció
figyelem összpontosítás
Minden gyermek kap egy-egy cetlit, amelyekre korábban felírtunk egy "gyűjtőszót" (fogalmat, vagy nevet) illetve a hozzá tartozó szavakat.
A "gyűjtős" cetlit a kezében tartó (általunk kiválasztott) diák megkeresi a hozzá tartozó cetlik tulajdonosait.
A játék izgalmasabb, ha a verbális kommunikációt csak a gyűjtőt kézben tartónak engedjük, a többieknek mutogatniuk kell
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
gyűjtő cetli
Eszközök:
2. sz. melléklet
Fejlesztés:
figyelem
feladatmegértés
Együttműködés: Egy programozónak meg kell tanulnia, hogyan találhatja meg a hibákat.
A problémákat gyorsabban felfedezhetjük, ha egy másik programozóval dolgozunk együtt.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
frontális megbeszélés
Fejlesztés:
figyelem
emlékezet
Keresd meg, hogy melyik bogárnak nincs párja!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
egyéni feladat
Eszközök:
3. számú melléklet - Bogárvadászat
Fejlesztés:
figyelem
koncentráció
összpontosítás
Zipirob mindegyik barátjának van valami problémája.
Hol a hiba? Hogyan segítenétek nekik?
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
csoportmunka
Eszközök:
4. sz. melléklet - Problémák feladatlap
Fejlesztés:
figyelem
koncentráció
összpontosítás
logikus gondolkodás
Találjátok ki, hogy melyik leírás kire illik!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
egyéni vagy páros munka
Eszközök:
5. sz. melléklet - Ki vagyok én feladatlap
Fejlesztés:
koncentráció
figyelem
logikus gondolkodás
pontosság
Tervezzétek meg a robotkéz folyamatát! Írjátok le papírra!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
csoport, páros vagy egyéni munka
Eszközök:
6. sz. melléklet
csomagolópapír
filctoll
Fejlesztés:
logikus gondolkodás
kreativitás
összpontosítás
gondolkodás
koncentárció
A tervetek alapján készítsétek el a robotkezet.
Ajánlott időkeret:
30 perc
Módszerek:
csoport, páros vagy egyéni munka
Eszközök:
7. sz. melléklet - Robotkéz folyamatának leírása
Fejlesztés:
logikus gondolkodás
figyelem
összpontosítás
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetőkör
közös megbeszélés
Fejlesztés:
reflexió
értékelés
önbizalom fejlesztése
Az utasítások alapján másold át az alakzatot!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
páros munka
Eszközök:
8. sz. melléklet - Feladatok
négyzetrácsos papír
Fejlesztés:
együttműködés
koncentráció
Scratch jr app alkalmazás.
Ajánlott időkeret:
-
Módszerek:
egyéni vagy csoportos munkaforma
Eszközök:
tabletek/okostelefonok
Scratch jr. feladatgyűjtemény
Fejlesztés:
logikus gondolkodás
kreativitás
rendszerző képesség