Cél: A foglalkozás célja, hogy a résztvevők megismerkedjenek a csomagolóanyagokkal, azok felhasználásával, illetve, hogy milyen lehetőségek rejlenek ezen anyagok építészetben való felhasználásában, valamint megtanulják, hogy különböző emberi tevékenységek során hogyan csökkenthető a hulladék mennyisége. Az érdekes alkotómunka és az IKT feladatok célja, hogy hozzájárulnak a résztvevők környezettudatos gondolkodásának alakításához.
Téma:
Csomagolóanyagok, papírhulladék, műanyag hulladék, csomagolás, nejlon szatyor, építési anyagok, újrahasznosítás és újrahasználat, kartondobozból babaház készítése.
Előzetes tapasztalat:
Újrahasznosítási ismeretek, hulladékok, csomagoló anyagok, napi bevásárláskor szerzett tapasztalatok, otthoni hulladékkezelési ismeretek, gyakorlatok. Építészet modul és Nullahulladék foglalkozás tapasztalatai.
Kompetenciák:
Személyiségfejlesztés, szociális kompetencia, kommunikációs készség fejlesztése, kreativitás fejlesztése, szókincsfejlesztés, kognitív kompetencia, IKT eszközhasználat.
Módszertani ajánlás:
Napjainkban egyre jobban előtérbe kerülnek a különböző színű, figyelemfelhívó csomagolóanyagok. A legkisebb méretű termékek is a szükségesnél sokkal több csomagolóanyagban kerülnek forgalomba. Hangsúlyozzuk, hogy mindezek feleslegesek, és csak az eladást célozzák. A foglalkozás ezért szorosan kapcsolódik a Nullahulladék foglalkozáshoz.
A babaház készítés miatt a foglalkozás kötődik az Építészet modulhoz is, célszerű annak foglalkozásai után megtartani. Az egyre gyakrabban előkerülő hulladéktermelés, szelektálás, újrahasznosítás témakörét az építészet szempontjából közelíti meg. Gyakorlati példákat hoz arra, hogy az egyes külön gyűjtött hulladéktípusok miként válhatnak életünk más-más területeinek fontos részévé. Legyen szó akár hangszigetelő, hőszigetelő vagy építő elemről.
Támogató rendszer
Mit kezdjünk a csomagolási hulladékkal
Csökkentsük együtt a csomagolási hulladékok mennyiségét! http://www.okopack.hu/hu/csokkentsuk-egyutt-a-csomagolasi-hulladekok-mennyiseget
O3 - Csomagolóanyag újrahasznosítás
Közös megbeszélés:
- Mik azok a csomagolóanyagok?
- Miben szokták az emberek hazavinni a boltban vásárolt termékeket?
- Mi lesz a további sorsa ezeknek a csomagoló anyagoknak?
- Mit jelent az, hogy valamit újrahasznosítunk?
- Mit jelent a csomagoló anyagok esetében az újrahasznosítás?
- Mit lehet újrahasznosítani?
- Mire használhatóak fel ezek az anyagok a lakásban?
- Mire használhatóak fel ezek az anyagok a házépítésnél?
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
közös megbeszélés, beszélgetőkör
Eszközök:
1. melléklet: Ráhangolódás
Fejlesztés:
együttműködés, kreativitás, logikus gondolkodás, beszédkészség
szókincsfejlesztés, szövegalkotás
Két papírguriga (pl. kéztörlő guriga) közé helyezett papír esetében végezzenek egyszerű kísérletet úgy, hogy a guriga egyik végét a fülükhöz teszik, a másik végébe pedig társuk mond szavakat.
Ismételjék meg a kísérletet, több papír közé tételével, kartonpapírral, celofánnal, műanyaggal, esetleg hungarocellel.
Az anyagok változtatása mellett a hangszint változtatását is kipróbálhatják (pl.: suttogás mennyire hallatszik, hangos beszéd)
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
csoportmunka, megfigyelés, kísérletezés
Eszközök:
2. melléklet: Kísérletleírás
papírgurigák
papír, újságpapír, karton, műanyag, hungarocell, fém
Fejlesztés:
finommotorika, érzékelés, logikus gondolkodás
A kísérlet során a tanulók megvizsgálhatják, hogy az egyes anyagok mennyire engedik át a meleget, illetve milyen gyorsan melegednek át.
Melegítő eszköztől (hősugárzó vagy hajszárító) kb. 15 cm-re tartsanak egy papírlapot és kezükkel érzékeljék a túloldal felmelegedését. A papíron kívül más anyagok hőszigetelését is megvizsgálhatják (pl. karton, műanyag stb.)
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
csoportmunka, megfigyelés, kísérletezés
Eszközök:
3. melléklet: Kísérletleírás
melegítőeszköz (pl.: hajszárító, hősugárzó, fűtőtest)
papírgurigák
papír, újságpapír, karton, műanyag, hungarocell, fém
Fejlesztés:
finommotorika, érzékelés, logikus gondolkodás
A gyerekek egy szatyorból vagy kalapból különböző anyagból készült tárgyakat húznak. Az azonos anyagot húzó gyerekek egy csoportba kerüljenek. A kialakult csoporttok az elkövetkező 3 foglalkozás során együtt fognak dolgozni.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
strukturált csoportalkotás
Eszközök:
4. melléklet: Csoportalakítás
papír, műanyag, fém, fa, hungarocell stb. anyagok
Fejlesztés:
együttműködés, érzékelés
A csoportalakítás után létrehozott csoportok készítsenek babaházat a rendelkezésükre álló különböző csomagoló hulladékokból.
Ajánlott időkeret:
25 perc
Módszerek:
megbeszélés, beszélgetés, frontális, kísérletezés, kézműveskedés
Eszközök:
5. melléklet: Kézműves tevékenység
papír, karton, újság, fólia,
irattartó, vécéguriga, PET
palack, hungarocell
ragasztó, olló, cellux
Fejlesztés:
együttműködés, olvasott szövegértés, logikai gondolkodás,
szókincsfejlesztés, szövegalkotás, fenntartható szemlélet
Mi tetszik a legjobban a másik házában?
Fotózzuk le! Küldjük el a szülőknek a képeket!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetőkör, közös megbeszélés
Fejlesztés:
önreflexió, értékelés, önbizalom fejlesztése
Válogasd szét a szemetet! Mi maradt és miért? Hova tennéd?
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
interaktív tananyag feldolgozása
megbeszélés
Eszközök:
interaktív tábla, számítógép
Fejlesztés:
halmazba rendezés, logikai gondolkodás
emlékezet fejlesztése, finommotorika
Szedjék össze az egyes csoportok, hogy mit tehetnek a diákok, családok azért, hogy kevesebb hulladék termelődjön.
Hogyan lehet csökkenteni a csomagolási hulladékok mennyiségét?
A csoportvezetők röviden olvassák fel a csoport által összegyűjtött ötleteket!
Módszerek:
csoportmunka
Fejlesztés:
logikai gondolkodás, fenntartható szemlélet