Foglalkozás címe: Lakás, ahol élünk

Foglalkozás lejátszása
Lakás, ahol élünk
 Regisztráltaknak elérhető
Rövid tartalom
Cím: Egy lakás logikai elrendezésének megismerése a helyiségek méretének, funkciójának és egymással való kapcsolatának összefüggései segítségével.
Cél:

Egy lakás logikai elrendezésének megismerése a helyiségek méretének, funkciójának és egymással való kapcsolatának összefüggései segítségével.

Téma:

  • Milyen helyiségek vannak a lakásban?
  • Helyiségek főbb jellemzői.
  • Helyiségekhez kapcsolódó tevékenységek.
  • Alaprajz értelmezése (jelölések).
  • Helyiségek azonosítása, helyiségkapcsolatok kialakítása.
  • Helyiségek berendezése funkcióhoz igazodva.

Előzetes tapasztalat:

Saját lakásukról szerzett tapasztalatok, illetve más lakásokban látottak.

Időtartam:

90 perc

Tevékenységlista

LAKÁS, AHOL ÉLÜNK - Foglalkozás leírás
Tevékenység címe: LAKÁS, AHOL ÉLÜNK - Foglalkozás leírás
Típus:    PDF
Leírás:

Cél:

Egy lakás logikai elrendezésének megismerése a helyiségek méretének, funkciójának és egymással való kapcsolatának összefüggései segítségével.

Téma:

-Milyen helyiségek vannak a lakásban?

-Helyiségek főbb jellemzői.

-Helyiségekhez kapcsolódó tevékenységek.

-Alaprajz értelmezése (jelölések).

-Helyiségek azonosítása, helyiségkapcsolatok kialakítása.

-Helyiségek berendezése funkcióhoz igazodva.

Előzetes tapasztalat:

Saját lakásukról szerzett tapasztalatok, illetve más lakásokban látottak.

Kompetenciák:

Információkezelés és rendezés, összefüggések felismerő képessége, problémamegoldás, kreativitás, emlékezet fejlesztése, téri tájékozódás fejlesztése, együttműködés, empátia, kommunikációs készségek, véleményalkotás, kapcsolat- és csoportkezelő képesség, kooperáció párban és kiscsoportban, önkifejező képesség, önfejlesztő képesség.

Módszertani ajánlás:

A foglalkozás a mindennapi környezetünk kézzel fogható megismerését szolgálja. A foglalkozás kiemelten hangsúlyos eleme a tervezési képességek fejlesztése. Arról szól, hogy a lakásunkban, házunkban található helyiségeket pontosan meg tudjuk nevezni, tudjuk, hogy melyik helyiség mire való, hogyan tartózkodunk benne, s meg tudják a gyerekek tervezni, hogy milyen kellékekre van szükség egy – egy helyiség berendezésénél. A gyerekek sematikus rajzolási ismereteit fejleszti a foglalkozás, s az egyszerű alakzatokban való eligazodást, a méretarányosság gyakorlati alkalmazásával a logikai gondolkodást fejleszti.

Csoportalakítás: véletlenszerű
Tevékenység címe: Csoportalakítás: véletlenszerű
Típus:    PDF
Leírás:

Lásd melléklet szerint

Ajánlott időkeret:

3 perc

Módszerek:

tapasztalatszerzés

Eszközök:

feladatleírás, 1. melléklet: számkártyák

Fejlesztés:

együttműködés, fegyelem, figyelem

 

Tisztségek kiosztása
Tevékenység címe: Tisztségek kiosztása
Típus:    PDF
Leírás:

Lásd melléklet szerint

Ajánlott időkeret:

3 perc

Módszerek:

csoportos megbeszélés

Eszközök:

feladatleírás, 2. melléklet: tisztségek kártyák

Fejlesztés:

együttműködés, felelősségvállalás, kompromisszumkészség

 

Ráhangolódás
Tevékenység címe: Ráhangolódás
Típus:    Szöveg
Leírás:

Lakásban található helyiségek

Ajánlott időkeret:

5-6 perc

Módszerek:

megbeszélés

Eszközök:

feladatleírás

Fejlesztés:

emlékezet, logikus gondolkodás, tapasztalatok alkalmazása

 

Rendszerező feladat
Tevékenység címe: Rendszerező feladat
Típus:    ZIP
Leírás:

Helyiségek és jellemzőik összekapcsolása információs kártyák segítségével

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

csoportos feladatmegoldás

Eszközök:

feladatleírás
3. melléklet: információs kártyák
4. melléklet: feladatleírás csoportnak

Fejlesztés:

rendszerező képesség, logikus gondolkodás, együttműködés
beszédkészség, fogalmazás élőszóban

 

Helyiségekhez kötődő tevékenységek, körülírás
Tevékenység címe: Helyiségekhez kötődő tevékenységek, körülírás
Típus:    PDF
Leírás:

Melyik helyiségben mit csinálunk?

Ajánlott időkeret:

15 perc

Módszerek:

csoportos feladatmegoldás
egyéni előadás

Eszközök:

feladatleírás
papír, ceruza
5. melléklet: pedagógusnak

Fejlesztés:

emlékezet, gondolkodás, 
kifejezőkészség, együttműködés

 

Alaprajz értelmezése
Tevékenység címe: Alaprajz értelmezése
Típus:    PDF
Leírás:

Mi az alaprajz? Alaprajzi jelek.

Ajánlott időkeret:

5-7 perc

Módszerek:

kooperatív információszerzés

Eszközök:

feladatleírás
6. melléklet: alaprajzi jelölések

Fejlesztés:

figyelem, tapasztalatszerzés, gondolkodás

 

Helyiségek azonosítása, helyiségkapcsolatok
Tevékenység címe: Helyiségek azonosítása, helyiségkapcsolatok
Típus:    ZIP
Leírás:

Lásd melléklet szerint

Ajánlott időkeret:

20 perc

Módszerek:

csoportos feladatmegoldás

Eszközök:

feladatleírás
7. melléklet: alaprajz
8. melléklet: ajtó sablonok
9. melléklet: alaprajz pedagógusnak
gyurmaragasztó, papírragasztó

Fejlesztés:

logikus gondolkodás
figyelem, együttműködés

 

Saját használatú és közös használatú terek
Tevékenység címe: Saját használatú és közös használatú terek
Típus:    PDF
Leírás:

Helyiségek kiválasztása és színezés.

Ajánlott időkeret:

5-7 perc

Módszerek:

színezés

Eszközök:

feladatleírás
színes ceruza
10. melléklet: információs kártya (személyes és közösségi terek)

Fejlesztés:

tapasztalatok felhasználása 
logikus gondolkodás

 

Lakás berendezés
Tevékenység címe: Lakás berendezés
Típus:    PDF
Leírás:

Bútorsablonok ragasztása az alaprajzba.

Ajánlott időkeret:

20 perc

Módszerek:

csoport produktum készítése egyéni tevékenységekkel

Eszközök:

feladatleírás
11. melléklet: bútorsablonok, ragasztó

Fejlesztés:

logikus gondolkodás, kézügyesség, együttműködés

 

Értékelés
Tevékenység címe: Értékelés
Típus:    Szöveg
Leírás:

Ajánlott időkeret:

5-8 perc

Módszerek:

beszélgetés

Fejlesztés:

emlékezés, önértékelés,
véleményalkotás