Egy lakás logikai elrendezésének megismerése a helyiségek méretének, funkciójának és egymással való kapcsolatának összefüggései segítségével.
Téma:
Előzetes tapasztalat:
Saját lakásukról szerzett tapasztalatok, illetve más lakásokban látottak.
Időtartam:
90 perc
Cél:
Egy lakás logikai elrendezésének megismerése a helyiségek méretének, funkciójának és egymással való kapcsolatának összefüggései segítségével.
Téma:
-Milyen helyiségek vannak a lakásban?
-Helyiségek főbb jellemzői.
-Helyiségekhez kapcsolódó tevékenységek.
-Alaprajz értelmezése (jelölések).
-Helyiségek azonosítása, helyiségkapcsolatok kialakítása.
-Helyiségek berendezése funkcióhoz igazodva.
Előzetes tapasztalat:
Saját lakásukról szerzett tapasztalatok, illetve más lakásokban látottak.
Kompetenciák:
Információkezelés és rendezés, összefüggések felismerő képessége, problémamegoldás, kreativitás, emlékezet fejlesztése, téri tájékozódás fejlesztése, együttműködés, empátia, kommunikációs készségek, véleményalkotás, kapcsolat- és csoportkezelő képesség, kooperáció párban és kiscsoportban, önkifejező képesség, önfejlesztő képesség.
Módszertani ajánlás:
A foglalkozás a mindennapi környezetünk kézzel fogható megismerését szolgálja. A foglalkozás kiemelten hangsúlyos eleme a tervezési képességek fejlesztése. Arról szól, hogy a lakásunkban, házunkban található helyiségeket pontosan meg tudjuk nevezni, tudjuk, hogy melyik helyiség mire való, hogyan tartózkodunk benne, s meg tudják a gyerekek tervezni, hogy milyen kellékekre van szükség egy – egy helyiség berendezésénél. A gyerekek sematikus rajzolási ismereteit fejleszti a foglalkozás, s az egyszerű alakzatokban való eligazodást, a méretarányosság gyakorlati alkalmazásával a logikai gondolkodást fejleszti.
Lásd melléklet szerint
Ajánlott időkeret:
3 perc
Módszerek:
tapasztalatszerzés
Eszközök:
feladatleírás, 1. melléklet: számkártyák
Fejlesztés:
együttműködés, fegyelem, figyelem
Lásd melléklet szerint
Ajánlott időkeret:
3 perc
Módszerek:
csoportos megbeszélés
Eszközök:
feladatleírás, 2. melléklet: tisztségek kártyák
Fejlesztés:
együttműködés, felelősségvállalás, kompromisszumkészség
Lakásban található helyiségek
Ajánlott időkeret:
5-6 perc
Módszerek:
megbeszélés
Eszközök:
feladatleírás
Fejlesztés:
emlékezet, logikus gondolkodás, tapasztalatok alkalmazása
Helyiségek és jellemzőik összekapcsolása információs kártyák segítségével
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
csoportos feladatmegoldás
Eszközök:
feladatleírás
3. melléklet: információs kártyák
4. melléklet: feladatleírás csoportnak
Fejlesztés:
rendszerező képesség, logikus gondolkodás, együttműködés
beszédkészség, fogalmazás élőszóban
Melyik helyiségben mit csinálunk?
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
csoportos feladatmegoldás
egyéni előadás
Eszközök:
feladatleírás
papír, ceruza
5. melléklet: pedagógusnak
Fejlesztés:
emlékezet, gondolkodás,
kifejezőkészség, együttműködés
Mi az alaprajz? Alaprajzi jelek.
Ajánlott időkeret:
5-7 perc
Módszerek:
kooperatív információszerzés
Eszközök:
feladatleírás
6. melléklet: alaprajzi jelölések
Fejlesztés:
figyelem, tapasztalatszerzés, gondolkodás
Lásd melléklet szerint
Ajánlott időkeret:
20 perc
Módszerek:
csoportos feladatmegoldás
Eszközök:
feladatleírás
7. melléklet: alaprajz
8. melléklet: ajtó sablonok
9. melléklet: alaprajz pedagógusnak
gyurmaragasztó, papírragasztó
Fejlesztés:
logikus gondolkodás
figyelem, együttműködés
Helyiségek kiválasztása és színezés.
Ajánlott időkeret:
5-7 perc
Módszerek:
színezés
Eszközök:
feladatleírás
színes ceruza
10. melléklet: információs kártya (személyes és közösségi terek)
Fejlesztés:
tapasztalatok felhasználása
logikus gondolkodás
Bútorsablonok ragasztása az alaprajzba.
Ajánlott időkeret:
20 perc
Módszerek:
csoport produktum készítése egyéni tevékenységekkel
Eszközök:
feladatleírás
11. melléklet: bútorsablonok, ragasztó
Fejlesztés:
logikus gondolkodás, kézügyesség, együttműködés
Ajánlott időkeret:
5-8 perc
Módszerek:
beszélgetés
Fejlesztés:
emlékezés, önértékelés,
véleményalkotás