Ismerkedés a mozaikkészítés technikájával, mozaikképek elkészítése csoportban. A tanulók kreativitásának, manuális készségének fejlesztése.
Téma:
Előzetes tapasztalat:
Nem szükséges.
Időtartam:
90 perc
Cél:
Ismerkedés a mozaikkészítés technikájával, mozaikképek elkészítése csoportban. A tanulók kreativitásának, manuális készségének fejlesztése.
Téma:
Előzetes tapasztalat:
Nem szükséges.
Kompetenciák:
Információkezelés és rendezés, összefüggések felismerő képessége, problémamegoldás, kreativitás, emlékezet fejlesztése, téri tájékozódás fejlesztése, együttműködés, empátia, kommunikációs készségek, véleményalkotás, kapcsolat- és csoportkezelő képesség, kooperáció párban és kiscsoportban, önkifejező képesség, önfejlesztő képesség.
Módszertani ajánlás:
A foglalkozás két kompetencia fejlesztésére irányul: egyrészt az esztétikai érzék fejlesztése a cél, melyet a régi és új épületeken (görög mozaikok, templomok, paloták) figyelhetnek meg a gyerekek, másrészt a mozaikok segítségével új kép, új dísztárgy és díszítő elemek létrehozása, megalkotása a feladat. Úgy gondoljuk, hogy a gyerekek művészeti nevelésével közelebb hozható az építészet, a mérnöki világ, valamint kapcsolódó szakmák világa is, mely komoly motiválási lehetőség, hogy többen válasszanak olyan pályát, ami közel áll a belsőépítészethez, a burkolási technikákhoz is. Kifejezetten építünk a gyerekek kreativitására, ötleteire, s fontosnak tartjuk, hogy az ötletek megvalósításában a gyerekek egymással is együttműködjenek.
Ki tudja, mi az a mozaik? Mire használják?
Ismerkedjünk a mozaikkal ppt.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetés
ppt. bemutató
Eszközök:
1. melléklet ppt, kivetítő, számítógép
Fejlesztés:
információkezelés
Keressük meg, kiknek a darabjai illenek össze!
Ajánlott időkeret:
3 perc
Módszerek:
véletlenszerű csoportalkotás mozaiképek segítségével
Eszközök:
2.1-2.2 melléklet (mozaikképek)
Fejlesztés:
együttműködés, fegyelem, figyelem
Rakjátok sorba a lépéseket!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
csoportos feladatmegoldás
Eszközök:
3. melléklet (kártyák a lépésekkel)
Fejlesztés:
rendszerező képesség, logikus gondolkodás, együttműködés
Tartsd be az alapvető szabályokat!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
tapasztalatszerzés, információátadás
Eszközök:
4. melléklet (információs kártyák, ellenőrző feladatlap)
Fejlesztés:
logikus gondolkodás, figyelem, szövegértés
Ötleteljünk és válaszuk ki a legjobbat!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
csoportos tevékenység
Eszközök:
papír, ceruza
Fejlesztés:
döntéshozatal, konszenzuskészség
Készítsük el a tervet az alapra!
Ajánlott időkeret:
5-7 perc
Módszerek:
egyéni munka
Eszközök:
papír, ceruza, alapfelület anyaga
Fejlesztés:
szabályok alkalmazása, kreativitás, képzelőerő
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
tapasztalatszerzés, egyéni munkavégzés
Eszközök:
kalapács, rongy darab, különböző színű csempék
Fejlesztés:
elővigyázatosság, figyelem
Ajánlott időkeret:
25 perc
Módszerek:
munkavégzés párban
Eszközök:
tört csempe, alapfelület mintával, ragasztóanyag
Fejlesztés:
vizuális képességek, képzelőerő, kézügyesség
Kiállítás a mozaikképekből, és azok bemutatása.
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
előadás, magyarázat
Eszközök:
kész produktum
Fejlesztés:
beszédkészség, kifejezőkészség
Hogy érezted magad? Miről szerettél volna még hallani?
Mi tetszett a legjobban?
Ajánlott időkeret:
5-7 perc
Módszerek:
beszélgetés
Fejlesztés:
emlékezés, önértékelés,
véleményalkotás
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
csoportos vagy egyéni feladatmegoldás
Eszközök:
5. melléklet
Fejlesztés:
logikus gondolkodás, megfigyelés, vizuális képességek, képzelőerő