Falu és város építészeti jellemzőinek összehasonlítása, tudatosítása.
Téma:
Előzetes tapasztalat:
Településtípusokról szerzett tapasztalatok, térgeometriai elemek ismerete, papírhajtogatás, ragasztás.
Időtartam:
90 perc
Cél: Falu és város építészeti jellemzőinek összehasonlítása, tudatosítása.
Téma:
Előzetes tapasztalat:
Településtípusokról szerzett tapasztalatok, térgeometriai elemek ismerete, papírhajtogatás, ragasztás.
Kompetenciák:
Információkezelés és rendezés, összefüggések felismerő képessége, problémamegoldás, kreativitás, emlékezet fejlesztése, téri tájékozódás fejlesztése, együttműködés, empátia, kommunikációs készségek, véleményalkotás, kapcsolat- és csoportkezelő képesség, kooperáció párban és kiscsoportban, önkifejező képesség, önfejlesztő képesség.
Módszertani ajánlás:
A foglalkozás segít abban, hogy a különböző egyszerű geometriai testek megtanulása (téglatest, henger, kúp, stb.) a gyakorlati életbe ültetéssel kézzelfogható értelmet nyerjen. A városi és falusi utcarészletek elkészítésével a gyerekek megtanulják a különböző formákat elhelyezni a térben, javul a térlátásuk és a méretarányossággal kapcsolatos gyakorlati kompetenciáik is fejlődnek.
Mi volt a különbség a két részlet témája között?
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
felolvasás, megbeszélés
Eszközök:
1. melléklet (versek)
Fejlesztés:
felolvasás, megbeszélés
Mit látunk a képen (falura vagy városra jellemző)? (ppt.) Miből gondolod?
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
frontális osztálymunka, megbeszélés
Eszközök:
2. melléklet (ppt.: falu, város képek, épület képek)
Fejlesztés:
kifejező készség, térlátás, asszociációs készség
Szókártyákat húznak a tanulók, amelyeken fogalmak vannak.
Amelyik településtípusra vonatkozik, ahhoz a csoporthoz csatlakozik a tanuló.
Ettől kezdve az egyik csoport a falu a másik csoport a város nevet kapja.
Ajánlott időkeret:
3 perc
Módszerek:
kooperatív tanulás, rendszerező képesség
Eszközök:
3. melléklet (fogalomkártyák)
Fejlesztés:
asszociációs készség, együttműködés, gondolkodás
Mindkét csoport kap néhány városképet és néhány faluképet. A képeken látható jellemzőket egy segédtábla segítségével összehasonlítják.
Egyik csoport tagjai a falu, a másik csoport tagjai a város jellemzőit mondják.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
csoportos feladatmegoldás
Eszközök:
4. melléklet (Falu és város képek)
5. melléklet segédtábla
Fejlesztés:
rendszerező képesség, logikus gondolkodás
együttműködés, beszédkészség, fogalmazás élőszóban
Mindkét csoport a saját településtípusához találjon ki két olyan tevékenységet, amely a kettő közül csak arra jellemző és játsszák el.
Ki kell találni a másik csoport tagjainak a tevékenységet. A csoport minden tagja vegyen részt a szerepjátékban.
Ajánlott időkeret:
8 perc
Módszerek:
csoportos feladatmegoldás, csoportos előadás
Fejlesztés:
kreativitás, kifejező készség, együttműködés
Képek megfigyelése. A jellemző épületformákat geometriai testekkel azonosítják a tanulók és a megfelelő településhez írják. Végén megbeszélés.
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
csoportos feladatmegoldás megbeszélés
Eszközök:
6. melléklet (ppt., egyszerű geometriai testek rajza, megnevezése segédlet, papír ceruza)
Fejlesztés:
figyelem, tapasztalatszerzés, gondolkodás, térlátás
Hálórajz kivágása papírból és testek összeragasztása. Célszerű a feladatot kiegészíteni csomagolási hulladékokkal (üdítős doboz, tisztítószeres flakon stb.)
Ajánlott időkeret:
20 perc
Módszerek:
papír makettezés
Eszközök:
7.1-7.11 melléklet (hálórajzok, ragasztó, olló)
Fejlesztés:
kézügyesség, térlátás
A csoportok a saját településtípusuknak megfelelő épületeket állítanak össze a korábban összeírt geometriai testekből.
Épületekre ajtók, ablakok egyéb díszítések rajzolása filctollal, vagy ragasztás papírból.
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
papír makettezés
Eszközök:
elkészült testek, ragasztó, filctoll
Fejlesztés:
tapasztalatok felhasználása logikus gondolkodás, kézügyesség
Az épületekből utcarészlet összeállítása.
A végén fotózás!
Ajánlott időkeret:
20 perc
Módszerek:
csoport produktum készítése
Eszközök:
kartonpapír, elkészült épületmakettek, ragasztó, filctoll
Fejlesztés:
logikus gondolkodás, térlátás, tapasztalatok felhasználása, kézügyesség, együttműködés
Fogalmazd meg, városban vagy faluban szeretnél élni! Miért?
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetés
Fejlesztés:
emlékezés, önértékelés,
véleményalkotás