Megismerjék a tanulók a népi építészet néhány jellegzetességét, mint például az anyaghasználat, a térrendezés. Ismerjék meg az agyag viselkedését, felhasználási lehetőségeit egy parasztházmakett elkészítése során.
Téma:
Előzetes tapasztalat:
Nem szükséges.
Időtartam:
90 perc
Cél: Megismerjék a tanulók a népi építészet néhány jellegzetességét, mint például az anyaghasználat, a térrendezés. Ismerjék meg az agyag viselkedését, felhasználási lehetőségeit egy parasztházmakett elkészítése során.
Téma:
Előzetes tapasztalat: Nem szükséges
Kompetenciák:
Információkezelés és rendezés, összefüggések felismerő képessége, problémamegoldás, kreativitás, emlékezet fejlesztése, téri tájékozódás fejlesztése, együttműködés, empátia, kommunikációs készségek, véleményalkotás, kapcsolat- és csoportkezelő képesség, kooperáció párban és kiscsoportban, önkifejező képesség, önfejlesztő képesség.
Módszertani ajánlás:
A foglalkozás célja a makettezés egy másik formájának megismertetése, ezért kifejezetten a gyerekek egyéni kreativitására is lehet építeni. A foglalkozásban adtunk sablonokat a házikókra, de természetesen ettől el lehet térni, sőt az lenne a cél, hogy minél több féle házikó tudjon egy csoporton belül készülni, akár egy teljes falu is elkészülhet. A makettezés egyik legkedveltebb formája az agyagozás. A gyerekek homokban, otthon is végezhetik. A foglalkozások előtt célszerű felhívni a szülők figyelmét arra, hogy a foglalkozáson a gyerekek sárosak, koszosak lehetnek. A makettezésnél érdemes kötényt vagy egy rosszabb minőségű pólót kérni a munkához.
Támogató rendszer
http://mek.oszk.hu/02100/02152/html/04/149.html
http://slideplayer.hu/slide/11249084/
Ki tudja, mi az a parasztház? Tudtok-e róla valamit?
Milyen településtípusra volt jellemző? Miből építettek régen?
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetés
Fejlesztés:
információkezelés
Prezentáció megtekintése, megbeszélése
A felsorolt anyagok megbeszélése.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
kivetítés, megbeszélés
Eszközök:
1. melléklet (ppt.)
Fejlesztés:
együttműködés, fegyelem, figyelem
Számkártyák húzása. (páros és páratlan)
Ajánlott időkeret:
3 perc
Módszerek:
véletlenszerű csoportalkotás
Eszközök:
2. melléklet (számkártyák)
Fejlesztés:
együttműködés, fegyelem
Háromosztatú parasztház, helyiségei, elrendezése.
Minden tanuló egy-egy helyiséget ismertet a többiekkel a segédlet alapján.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
tapasztalatszerzés, információátadás, kooperatív tanulás
Eszközök:
3. melléklet (háromosztatú parasztház segédlet)
Fejlesztés:
logikus gondolkodás, térérzékelés, figyelem, szövegértés
Ismerkedés a berendezési szokásokkal, a bútorok népi elnevezésével egymástól tanulva.
Bútorok berajzolása az alaprajzba
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
tapasztalatszerzés, információátadás, kooperatív tanulás
Eszközök:
4. melléklet (helyiségek leírása képekkel illusztrálva)
Fejlesztés:
szövegértés, együttműködés, figyelem, emlékezet
Gyúrjuk, vágjuk, alakítsuk!
Ajánlott időkeret:
5-7 perc
Módszerek:
csoportos tevékenység
Eszközök:
agyag, kés, feladatleírás
Fejlesztés:
kézügyesség, kreativitás, képzelőerő
A makettkészítés menete és szabályai.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
kivetítés
Eszközök:
6. melléklet (Mire figyeljünk? ppt.)
Fejlesztés:
figyelem
A tanulók sablon alapján kivágják a falakat, elkészítik a pilléreket és összeállítják az épületet.
Ajánlott időkeret:
25 perc
Módszerek:
tapasztalatszerzés, egyéni és csoportos munkavégzés
manuális tevékenykedés
Eszközök:
agyag, kés, fogpiszkáló, alapfelület
Fejlesztés:
vizuális képességek, képzelőerő, kézügyesség, kreativitás
Berendezési tárgyak készítése agyagból, az épület berendezése.
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
manuális tevékenykedés, csoportos feladatmegoldás
Eszközök:
agyag, kés, fogpiszkáló
Fejlesztés:
térlátás, megfigyelés, vizuális képességek
képzelőerő, kézügyesség, kreativitás
Elkészült épületek bemutatása, fotózás.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
előadás, magyarázat
Eszközök:
kész produktum
Fejlesztés:
beszédkészség, kifejező készség
Mi az, ami tetszik a népi építészetből?
Milyen elemeket lehetne most is felhasználni az építkezésben?
Ajánlott időkeret:
5-7 perc
Módszerek:
beszélgetés
Fejlesztés:
emlékezés, önértékelés,
véleményalkotás