A tanulók megismertetése a főbb építőipari szakmákkal, a szakmák által használt eszközökkel. A tanulók a foglalkozás során képet kapjanak a különböző szakmák tevékenységeiről. Elsősorban egymástól tanuljanak.
Téma:
Előzetes tapasztalat:
Nem szükséges.
Időtartam:
90 perc
Cél:
A tanulók megismertetése a főbb építőipari szakmákkal, a szakmák által használt eszközökkel. A tanulók a foglalkozás során képet kapjanak a különböző szakmák tevékenységeiről. Elsősorban egymástól tanuljanak.
Téma:
Előzetes tapasztalat:
Nem szükséges.
Kompetenciák:
Információkezelés és rendezés, összefüggések felismerő képessége, problémamegoldás, kreativitás, emlékezet fejlesztése, téri tájékozódás fejlesztése, együttműködés, empátia, kommunikációs készségek, véleményalkotás, kapcsolat- és csoportkezelő képesség, kooperáció párban és kiscsoportban, önkifejező képesség, önfejlesztő képesség.
Módszertani ajánlás:
A foglalkozás kifejezetten az építészet, mérnöki munka és a kapcsolódó foglalkozások felé orientálja a gyerekeket. A módszertani megoldásokban nagyon lényeges, hogy minden kisgyerek megtalálja a neki tetsző foglalkozásokat, tudjon ezekkel azonosulni, meg tudja nevezni a foglalkozásokat és alapvető ismereteket szerezzen arról, hogy az adott foglalkozáshoz kapcsolódóan milyen munkaköröket lehet ellátni.
Vers: Gulyás Pál: Az ablakos
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
előadás, megbeszélés
Eszközök:
1. melléklet
Fejlesztés:
információkezelés
Beszélgetés arról, mi az építőipar és ki milyen szakmát ismer. (A szóba kerülő szakmákat összegyűjteni.)
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetés
Eszközök:
iskolatábla, kréta
Fejlesztés:
figyelem, emlékezet, beszédkészség
Eszközkártyák húzása. (Vágásra alkalmas, egyéb eszköz.)
Ajánlott időkeret:
3 perc
Módszerek:
véletlenszerű csoportalkotás
Eszközök:
2. melléklet
Fejlesztés:
együttműködés, fegyelem
Építőipari szakmákkal, többszereplős előadással
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
tapasztalatszerzés, előadás, kooperatív tanulás
Fejlesztés:
előadókészség, tapasztalatok alkalmazása, együttműködés
Szóforgó mintájára, két csoport tagjai felváltva mondanak építőipari eszközöket, anyagokat.
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
tapasztalatszerzés, kooperatív tanulás
Fejlesztés:
emlékezet, figyelem
Információs kártyákon szakma és a hátoldalon rövid leírás. Mindenki húz egy-egy mesterséget.
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
kooperatív tanulás
Eszközök:
3. melléklet
Fejlesztés:
szövegértés, kifejezőkészség, memória, figyelem
Ács, Asztalos, Burkoló, Kőműves, Szobafestő szakmákhoz kapcsolódó meghatározásokat adtunk meg. Kösd össze a megfelelő szakmával!
Ajánlott időkeret:
5-7 perc
Módszerek:
csoportos tevékenység
iteraktív tananyagfeldolgozás
Eszközök:
interaktív tábla
Fejlesztés:
logikus gondolkodás, rendszerezőképesség
Információs kártyák, eszközök képeivel, a hátoldalon rövid leírással. Minden csoporttag egy-egy szakma mestere legyen.
Ajánlott időkeret:
10 perc
kooperatív tanulás
Eszközök:
4. melléklet
Fejlesztés:
figyelem, tapasztalatok felhasználása
Mindenkinek a saját mesterségével kapcsolatban írni kell két igaz és két hamis állítást.
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
tapasztalatszerzés, egyéni és csoportos feladatmegoldás
Eszközök:
papír, ceruza
Fejlesztés:
ismeretek alkalmazása, fogalmazás, kreativitás
Mindkét csoport válasszon az eddigiek közül 2-2 olyan szakmát, amelyik a legszimpatikusabb (közös döntés). Egy-egy csomagolópapírra írjon föl minden csoporttag olyan pozitívumokat, amelyek a szakmával kapcsolatban eszébe jutnak. A végén összesítik és a két csoport ismerteti a szakmák pozitívumait. (Ablak módszer)
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
kooperatív tanulás
Eszközök:
csomagolópapír, filctollak
Fejlesztés:
érvelés, asszociáció
Milyen foglalkozást választanál és miért?
Ajánlott időkeret:
5-7 perc
Módszerek:
beszélgetés
Fejlesztés:
önértékelés,
véleményalkotás