A fénnyel kapcsolatos meglévő ismeretek kiegészítése. Tapasztalatszerzés kísérletekkel, megfigyelésekkel. Egymástól tanulás.
Téma:
A fény fogalma. A fény látása. A szín. Szivárvány. Lencsék. Alapszínek. Délibáb.
Előzetes tapasztalat:
A fényről korábbi tapasztalatok, ismeretek.
Időtartam:
90 perc
Ajánlott korosztály/létszám: 8-12 év/6-15 fő
Ajánlott időkeret: 2×45 perc
A foglalkozás közvetlen célja: A fénnyel kapcsolatos meglévő ismeretek kiegészítése. Tapasztalatszerzés kísérletekkel, megfigyelésekkel. Egymástól tanulás.
A foglalkozás tartalma: A fény fogalma. A fény látása. A szín. Szivárvány. Lencsék. Alapszínek. Délibáb.
A kompetenciafejlesztés fókuszai:
Kapcsolódási pontok: A modul többi elemével, illetve a Világűr és a Levegő modul kapcsolódó foglalkozásblokkjaival. Szövegértés, lényegkiemelés.
Szükséges előzetes ismeretek: A fényről korábbi tapasztalatok, ismeretek.
Produktum: Fényképek a szivárványkészítésről, Szókereső-füzet
Képzeljétek el a világot fény nélkül! Mi történne?
Beszéljétek meg a csoportban, hogy ki mit gondol róla!
Majd osszátok meg gondolataitokat a másik csoporttal is!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
szóforgó
Munkaforma:
kis csoportos, kooperatív
Gyűjtsétek össze táblázatos formában a két kijelentésre a gondolataitokat! Mindenki válasszon egy színes filctollat, és felváltva írjátok fel a táblázatba, ami eszetekbe jut.
A lapot mindig add tovább a melletted ülő csoporttársadnak! Addig forog a lap körben, míg le nem telik az idő.
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
Kerekasztal
Eszköz:
1.melléklet: A3-as lapon táblázat,
különböző színű filctollak, ragacs a kész munkák kihelyezéséhez
Munkaforma:
kis csoportos, kooperatív
Mindenki húzzon 1-2 db információs kártyát (a csoport létszámától függően).
Olvassátok el az ott található információkat. Próbáljátok benne kiemelni a lényeget úgy, hogy utána el tudjátok mondani a társaitoknak a legfontosabb információkat.
Keveredéssel mindenki addig megy, míg mindenkivel nem találkozott, és be nem gyűjtötte az összes információt. Közben röviden jegyzetelhet akár.
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
szövegfeldolgozás, másoknak történő megtanítás (Keveredj és állj párba!)
Eszköz:
2.melléklet: információs kártyák
Munkaforma:
egyéni, kis csoportos
Egy karton közepén jelölj be egy 1 cm széles és 4 cm hosszú téglalapot! Vágd ki!
Ragasztószalag segítségével függőlegesen rögzítsd a kartont egy pohár oldalához!
A fehér papírlapot helyezd egy napos ablakpárkányra! Úgy helyezd el a poharat a papíron, hogy a napfény átvilágítson a kartonban lévő lyukon a papírra.
Amint a fény átragyog a vízen, vörös, narancssárga, sárga, zöld, kék, indigókék és ibolyakék színekké törik, a papíron pedig egy szivárvány fog ragyogni.
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
kísérlet
Eszköz:
képeslap méretű fehér kartondarab, ragasztószalag,
olló, vonalzó, vízzel teli üvegpohár, ceruza, fehér papír
Munkaforma:
egyéni
A szivárvány színeinek felhasználásával fessetek temperafestékkel egy képet tetszőleges témában! – Utána kiállítjuk a képeket.
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
alkotó tevékenység
Eszköz:
rajzlap, temperafesték, ecset.
Munkaforma:
egyéni
Rendezd halmazba a mondatokat, a fogalmakat és a képeket!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
interaktív tananyag-feldolgozás
Eszköz:
számítógép, projektor, IKT tábla
Munkaforma:
egyéni vagy páros
Rendezd halmazba a fogalmakat, mondatokat, képeket, majd párosítsd össze őket!
számítógép, projektor, IKT tábla
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
interaktív tananyag-feldolgozás
Eszköz:
számítógép, projektor, IKT tábla
Munkaforma:
egyéni vagy páros
Válaszd ki a szivárvány színeit, majd rendezd sorba őket!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
interaktív tananyag-feldolgozás
Eszköz:
számítógép, projektor, IKT tábla
Munkaforma:
egyéni vagy páros
Először mondjátok el ismét, hogy mi a délibáb.
Utána álljatok párba.
A páros egyik tagja rajzoljon egy egyszerű képet a papírra, a másik pedig próbálja lerajzolni azt úgy, mintha délibáb lenne.
Utána cseréljetek! Kinek sikerült a legjobban?
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
szövegfeldolgozás, rajzolás
Eszköz:
információs kártya, rajzlap, színes ceruzák
Munkaforma:
páros munka
Önértékelés: befejezetlen mondatokkal
„Ma legjobban az tetszett, amikor…”
„A legnehezebb feladat az volt…”
Csoportok önértékelése: Hogyan sikerült a közös munkájuk?
Melyik feladat megoldásával voltak elégedettek? Hogy érezték magukat?
Foglalkozásvezető értékeli a csoportok munkáját. Együttműködést, figyelmet, aktivitást, találékonyságot.
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
beszélgetőkör
Eszköz:
szőnyeg, párnák vagy székek körben
Munkaforma:
egyéni, csoportos és frontális beszélgetés
1.Rakjátok megfelelő sorrendbe a szivárvány színeit!
2.Húzzátok a megfelelő színre a hozzá tartozó ábrákat!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
logikai gondolkodás, emlékezet fejlesztése, látás fejlesztése
Eszköz:
számítógép, projektor, IKT tábla
Munkaforma:
interaktív tananyag-feldolgozás