A gyerekek megismerjék a közvetlen környezetükben élő rovarokat és azt, hogy mi a különbség rovarok és bogarak között, képek alapján be tudják azonosítani, meg tudják különböztetni őket.
Téma: A rovarok és bogarak közötti azonosságok és különbözőségek megláttatása változatos tevékenységeken keresztül. A gyermekek megismerik a rovarok felépítését, élőhelyeit, és rendszerezik a meglévő tudásukat.
Előzetes tapasztalat:
Cél:
A gyerekek megismerjék a közvetlen környezetükben élő rovarokat és azt, hogy mi a különbség rovarok és bogarak között, képek alapján be tudják azonosítani, meg tudják különböztetni őket.
Téma:
A rovarok és bogarak közötti azonosságok és különbözőségek megláttatása változatos tevékenységeken keresztül. A gyermekek megismerik a rovarok felépítését, élőhelyeit, és rendszerezik a meglévő tudásukat.
Előzetes tapasztalat:
Kompetenciák fejlesztése:
Kognitív képességek: megfigyelőképesség fejlesztése az összehasonlítás során, a gondolkodás fejlesztése gondolkodtató kérdésekkel, ok-okozati összefüggésekre való odafigyelésekre való figyelemfelkeltéssel, véleménynyilvánítással, a döntések indoklásával
Kommunikációs képességek: Közös beszélgetésbe való bekapcsolódás, egyéni és csoportos elképzelések közzététele, passzív szókincs aktivizálása: több, kevesebb, ugyanannyi, egyenlő.
Szociális képességek: együtt játszás örömének átélése, türelem fejlesztése, egymás- és önellenőrzés tanulása
Verbális kommunikáció: beszédértés, nyelvi kifejezőkészség
Önismerettel összefüggő kompetenciák: önreflexió
Módszertani ajánlás:
A rovarok az állatvilág legnépesebb osztályát alkotják, igen különböző megjelenésűek, testfelépítésükről azonban egységes jellemzés adható.
Ebbe az egyetlen osztályba több faj tartozik, mint az összes többi állatfaj száma. A mindennapi életünk során több rovarral is találkozunk/ pók, csótány, bodobács, légy, katica, hangya, lepke/, és nem tudjuk, hogy rovar vagy bogár.
A téma többoldalú megközelítése segíti, hogy a gyermekeket foglalkoztató, mindennapi életünkben megtalálható állatok kerüljenek előtérbe. A gyermekek cselekvő részesei legyenek a megismerő folyamatnak, minél több tevékenység, munkavégzés jellemezze, élethelyzetekben tanuljanak, valóságos feladatokat kapjanak.
Az egymáshoz kapcsolódó ismeretek integrálódjanak. Fontos, hogy a téma feldolgozása során a rovarok begyűjtése életkorhoz, egyéni érettséghez kötődjön, azért, hogy megláttassuk a gyermekekkel azt, hogy csak megfigyelni szeretnénk őket, ezért nagyon óvatosan végezzük a begyűjtést és utána visszaengedjük őket saját közegükbe.
Útmutató az élménykönyvhöz:
Az általunk készített „élménykönyv” egy olyan fotógyűjtemény, amely a fotókon keresztül segíti az ismerkedést és a téma rendszerezését, és a gyerekekkel együtt megvalósult közös élményeinket „rögzíthetjük, dokumentálhatjuk”. Ez a gyűjtemény bármikor elővehető, bővíthető album, amely a csoport/osztály szocializálódását is segítheti, támogathatja.
Támogató rendszer
Rovarok és bogarak - Spotter's Guide, Kiadó: PANNON-LITERATÚRA KFT.
Christopher O'Toole: Rovarok és rokonaik (Az állatvilág enciklopédiája)
Vígh Istvánné-Fraisz Ferencné-Peregi Györgyi: Játék a mozgás? Kiadja: Novum Könyvklub Kft 2014.
Körmöci Katalin: Hová bújt a matematika II.kötet? Kiadja: Sprint Kft
Iván Magdaléna: Hétköznapi csodák. Ötletek az óvodai élet mindennapjaihoz. Kiadja: Novum Könyvklub Kft 2012.
Novum szakkönyvek sorozatból: Honnan hová? Egyénre szabott fejlesztés az óvodában. Kiadja: Novum Könyvklub Kft 2012.
A rovarok testfelépítése:
ttktamop.elte.hu/online-tananyagok/bevezetes_az_allattanba/ch30s02.html
Lepke te kedves c. dal eléneklése, úgy, hogy a kezünkből lepkét formálunk.
„Milyen állatokat láttatok az úton, amikor jöttetek?”
„láttatok-e lepkét szállni a napsütésben?
„láttatok-e katicát megbújva a fűszálak között?”
melyik állattal találkoztál már, ami az élménykönyvünkben is van?”
„Mesélj Pempének arról, hogy milyen rovarokkal találkozhat az utcán?”
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
bemutatás, megbeszélés, beszélgetőkör
Eszközök:
1. Melléklet, Dalszöveg, Élménykönyvhöz fotók
Fejlesztés
kapcsolatteremtés, együttműködés, gondolkodás, beszédkészség, szókincs, kifejezőkészség
„Csótány csapda”
ki tud több csótányt gyűjteni adott időn belül a helyiségben
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
bemutatás, buzdítás, verseny
Eszközök:
2. Melléklet, Eszköz: kosár, csótányokról 5x5 cm fotó
Játékleírás
Fejlesztés
figyelem, emlékezet, koncentráció, mozgáskoordináció, együttműködés, téri tájékozódás
Két gyűjtőfogalomhoz kapcsolódó csoportalakítás: rovar, bogár
„Állj oda ahhoz a nagy plakáthoz, amelyhez szerinted odatartozik az általad húzott kis kép”
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
tapasztalatszerzés
Eszközök:
3. Melléklet, Csoportalakítás, képek
Fejlesztés
együttműködés, megfigyelés, figyelem, szem-kéz koordináció, tartós, szándékos, figyelem fejlesztése, tolerancia
Bogarak, rovarok megfigyelése bogárvizsgálón/nagyítón keresztül.
Ezt meg kell, hogy előzze egy gyűjtőmunka, ami lehet közös, illetve egyéni. Mivel élő rovarokat figyelünk, ezért a közvetlen környezetünkből egy csipesz és egy gyűjtő üveg segítségével gyűjthetünk be hangyát, legyet, katicabogarat, csótányt, pókot, és a foglalkozás ideje alatt a bogárvizsgálóba helyezzük és megfigyelésük után a szabadba engedjük.
A látottak megbeszélése (színük, formájuk, életmódjuk, testfelépítésük).
„Figyeljétek meg a bogarakat/rovarokat! Mondjátok el, mit láttok! Hol él, mi hol találkozhatunk velük?”
Figyelem! Az állatokat nem öljük meg!
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
eszközhasználat, bemutatás, magyarázat
Eszközök:
bogárvizsgálók/nagyítók, gyűjtött bogarak, rovarok
Fejlesztés
megfigyelés, szókincsbővítés, figyelem, gondolkodás
„Készítsd el a saját bogaradat”
Homok/gríz kép készítése ragasztással.
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
barkácsolás
Eszközök:
4. melléklet leírás
Eszköz: Rajzlap, ragasztó, ecset, homok vagy gríz
Fejlesztés
kézügyesség, finommotorika, kreativitás
„ Hogyan érezted magad?”
„Mi az, ami a legjobban tetszett a tevékenységek közül?”
„Mit tanultál ma, amit eddig még nem tudtál a rovarokról?”
Pempe, mit tanultál ma?
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetés, önreflexió
Eszközök:
4. melléklet leírás
Eszköz: Rajzlap, ragasztó, ecset, homok vagy gríz
Fejlesztés
véleményalkotás, önismeret, önértékelés
„A pók és a legyek”
Módszerek:
bemutatás, magyarázat, gyakorlás
Eszközök:
5. melléklet, Játékleírás
Fejlesztés
mozgáskoordináció, társas kapcsolatok
Módszerek:
bemutatás, magyarázat
Eszközök:
6. melléklet
Feladatleírás
Margarinos dobozok, föld, kövek, levelek, almadarabkák, salátalevelek, deszkák
Fejlesztés
megfigyelő képesség, figyelem, finommotorika
La Fontaine: A tücsök és a hangya c. mese meghallgatása, beszélgetés a tanulságokról.
Módszerek:
bemutatás, szemléltetés
Eszközök:
7. melléklet, Illusztráció
Mese
Fejlesztés
megfigyelő képesség, figyelem, türelem