Foglalkozás címe: Tükröződés: A periszkóp működése

Foglalkozás lejátszása
Tükröződés: A periszkóp működése
 Regisztráltaknak elérhető
Rövid tartalom
Témakör: Fény
Cím: Tapasztalatszerzés kísérletekkel, alkotó tevékenységgel. Tükörkép létrejöttének tapasztalati úton történő megértetése. Egymástól tanulás.
Cél:

Tapasztalatszerzés kísérletekkel, alkotó tevékenységgel. Tükörkép létrejöttének tapasztalati úton történő megértetése. Egymástól tanulás.

Téma:

A tükröződés megismerése, periszkóp készítése, periszkóp gyakorlati hasznáról internetes keresés, kísérletek elvégzése a tükröződésről.

Előzetes tapasztalat:

A tükörképpel, tükrözéssel kapcsolatos korábbi tapasztalatok, ismeretek. 

Időtartam:

90 perc

Tevékenységlista

Tükröződés: A periszkóp működése - Foglalkozás leírás
Tevékenység címe: Tükröződés: A periszkóp működése - Foglalkozás leírás
Típus:    PDF
Leírás:

Ajánlott korosztály/létszám: 8-12 év/6-15 fő

Ajánlott időkeret: 2×45 perc

A foglalkozás közvetlen célja: Tapasztalatszerzés kísérletekkel, alkotó tevékenységgel. Tükörkép létrejöttének tapasztalati úton történő megértetése.

Egymástól tanulás.

A foglalkozás tartalma: A tükröződés megismerése, periszkóp készítése, periszkóp gyakorlati hasznáról internetes keresés, kísérletek elvégzése a tükröződésről.

A kompetenciafejlesztés fókuszai:

  • személyiségfejlesztés
  • kommunikációs és együttműködési készség fejlesztése
  • nonverbális kifejezőképesség megjelenítése, értelmezése
  • szociális kompetencia (egymásra való figyelés, együttműködés képességének fejlesztése)
  • kognitív kompetencia: megismerő-képesség, rendszerező-képesség, kombinatív képesség fejlesztése
  • kreativitás, fantázia fejlesztése
  • tanulást segítő képességek: figyelem, emlékezet, gondolkodás, lényegkiemelés, szókincsfejlesztés
  • összefüggések felismerése
  • IKT-eszközök hatékony használata

Kapcsolódási pontok: A modul többi elemével, illetve a Világűr és a Levegő modul kapcsolódó foglalkozásblokkjaival. Szövegértés, lényegkiemelés, fegyelmezett kísérletezés.

Szükséges előzetes ismeretek: A tükörképpel, tükrözéssel kapcsolatos korábbi tapasztalatok, ismeretek.

Produktum: Periszkóp, fényképek a kísérletekről. Esetleg felvétel a dramatikus játékról.

A kutya és a tükörképe - Aiszóposz állatmeséje nyomán Mesedramatizálás
Tevékenység címe: A kutya és a tükörképe - Aiszóposz állatmeséje nyomán Mesedramatizálás
Típus:    PDF
Leírás:

Olvassátok el a mesét két kis csoportban! Beszéljétek meg a történet lényegét, és tanulságait! Rövid egyeztetés után játsszátok el, mutassátok be a történetet egymásnak! Hasonlítsátok össze a két csoport produkcióját!

Ajánlott időkeret:

15 perc

Módszerek:

megbeszélés, drámajáték: dramatizálás

Eszköz:

1. melléklet: A kutya és a tükörképe

Munkaforma:

kooperatív csoportmunka

Ismeretszerzés tapasztalati úton - Periszkópkészítés
Tevékenység címe: Ismeretszerzés tapasztalati úton - Periszkópkészítés
Típus:    PDF
Leírás:

Miért látjuk a tükörben a tárgyak tükörképét?

Készítsetek periszkópot, és nyomban választ kaptok rá! A periszkóp segítségével megnézhetitek, mi van a sarkon túl, miközben észrevétlenek maradtok.

Ajánlott időkeret:

20 perc

Módszerek:

alkotó tevékenység, kísérlet

Eszköz:

2.melléklet: Periszkópkészítés

két kis tükör, toll, olló, egy hosszúkás, üres papírdoboz (lehet tejes doboz), keménypapír

Munkaforma:

csoportos

Periszkóp gyakorlati hasznának megismertetése – internetes keresés
Tevékenység címe: Periszkóp gyakorlati hasznának megismertetése – internetes keresés
Típus:    Szöveg
Leírás:

Keressetek a periszkóp gyakorlati használatáról leírást, kisfilmet, képeket az interneten!

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

keresési technikák, beszélgetés

Eszköz:

számítógép, internet, projektor, vetítővászon 

Munkaforma:

IKT tábla használat, internet

A sötét labirintus – IKT feladat
Tevékenység címe: A sötét labirintus – IKT feladat
Típus:    Beágyazás
Leírás:

Segíts barátaidnak átjutni a sötét labirintuson! Rajzold be a tükrök helyét, amiknek a segítségével megtalálhatjátok a legrövidebb utat! Rajzold be az útvonalat is!

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

interaktív tananyag-feldolgozás

Eszköz:

IKT tábla, számítógép, projektor

Munkaforma:

kooperatív kiscsoportos

 

Fénytani kísérletek elvégzése közösen
Tevékenység címe: Fénytani kísérletek elvégzése közösen
Típus:    PDF
Leírás:

Végezzük el közösen a kísérleteket kiscsoportokban.

Figyeljétek meg, mi történik! Jegyezzük le a tapasztalatokat!

Többszörös tükröződés: kísérlet-leírás alapján

Ajánlott időkeret:

15 perc

Módszerek:

kísérlet, bemutató, beszélgetés

Eszköz:

3. melléklet: Kísérletleírás

két tükör, kisebb tárgy, kémcső, üvegpohár, kavics, homok, ceruza

Munkaforma:

kiscsoportos

Rögzítés, összefoglalás – „kilépőkártya”
Tevékenység címe: Rögzítés, összefoglalás – „kilépőkártya”
Típus:    PDF
Leírás:

Idézz fel magadban és fogalmazz meg egy ebben a blokkban megismert és számodra fontos gondolatot!

Fogalmazz meg egy kérdést a témához kapcsolódóan!

Mire lennél még kíváncsi?

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

kilépőkártya

Eszköz:

4. melléklet: Kilépőkártya, kis üres kártyalapok

Munkaforma:

kiscsoportos, kooperatív

 

Önértékelés - gyerekek és foglalkozásvezető visszajelzései
Tevékenység címe: Önértékelés - gyerekek és foglalkozásvezető visszajelzései
Típus:    Szöveg
Leírás:

Csoportok önértékelése: Hogyan sikerült a közös munka? Melyik feladat tetszett a legjobban? Hogy éreztétek magatokat?

Foglalkozásvezető értékeli a csoportok munkáját: együttműködést, figyelmet, kísérletek pontos elvégzését, aktivitást.

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

beszélgetőkör

Eszköz:

szőnyeg, párnák vagy székek körben

Munkaforma:

frontális