Cél: A gyerekek barátkozzanak az erdővel, ismerkedjenek meg az erdei kirándulások szabályaival.
Téma: Az erdő 10 parancsolata, turistajelzések megtanulása, fák évgyűrűi.
Előzetes tapasztalat: Erdei kirándulások.
Kompetenciák:
Önismereti: önállóság
Szociális: információkezelés, rendszerező képesség, kreativitás, problémakezelés
Társas: kommunikációs készségek, konfliktuskezelés, együttműködés
Módszertani ajánlás:
Ismeretszerzés a környék, a lakóhely természeti értékeiről, szűkebb környezetünkről. A fa életének megismerésével élettani ismereteket, új dolgokat fedeznek fel. A fa megszemélyesítésével fantáziájuk, játékosságuk kerül felszínre. Egyéni megnyilvánulásaik a közösséget építik.
Támogató rendszer:
Hallgassátok meg a történetet: Gárdonyi Géza - A fa élete.
Az erdőről szóló ismeretek felelevenítése, évgyűrűk.
Az elvágott farönk alapján beszélgessünk az évgyűrűkről!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
megbeszélés, beszélgetőkör
Eszközök:
1. melléklet: A fa élete
elvágott farönk, amiben látszanakaz évgyűrűk
Fejlesztés:
együttműködés, gondolkodás, beszédkészség, szókincsfejlesztés
Mutassátok meg a fa növekedésének mozzanatait némajátékkal!
hó alatt nyugvó mag – lassan kibúvó gyenge hajtások – fény felé nőnek – egyre erősödnek – nagyra nőnek – virágot bontanak – termésük lesz – lehullajtják leveleiket
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
drámajáték
Fejlesztés:
utánzás, beleélés
Csukjuk be a szemünket és próbáljuk megjeleníteni hangban az erdőt!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
frontális tapasztalatszerzés
Eszközök:
2. melléklet: Az erdő hangjai
Fejlesztés:
felfedezés, figyelem, emlékezet, koncentráció
Az erdő 10 parancsolatának megismerése. Ismerd meg a turistajelzéseket!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
tapasztalatszerzés
Eszközök:
3. melléklet: Az erdő 10 parancsolata
4. melléklet: turistajelzések
Fejlesztés:
környezettudatos magatartás alapozása, kreativitás együttműködés, ismeretek alkalmazása
Találd ki, hogy melyik képhez melyik turistajelzés tarozik!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
interaktív tananyag-feldolgozás
Eszközök:
IKT tábla, számítógép
Fejlesztés:
emlékezet, figyelem
Óriásposzter készítése az erdőről az erdőben található természetes anyagokból, 2 csoportban.
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
barkácsolás
Eszközök:
csomagolópapír, színes ceruza, előzetesen gyűjtött anyagok, termések,
Fejlesztés:
finom mozgás fejlesztése, együttműködő készség, szervezőkészség, memória, alkotókészség
3 csoportban:
Mindhárom csoport megoldja mindegyik feladatot 3-3 percben.
A csoportokról a foglalkozásvezető a munka közben képeket készíthet, ezek bemutatásával zárja a foglalkozást.
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
beszélgetés
Eszközök:
papír, ceruza, fényképezőgép és projektor
Fejlesztés:
reflexió, önértékelés, önbizalom