Cél: Víz és vízpart élővilágának megfigyelése. A természethez fűződő pozitív viszony kialakítása, a gyerekek érdeklődésének felkeltése.
Téma: Vízpart, vízi növények és állatok.
Előzetes tapasztalat: Információk növényekről, állatokról.
Kompetenciák:
Szociális: szabályalkotás, szabálykövetés, problémamegoldás, kreativitás
Társas: együttműködés, empátia, kommunikációs készségek, véleményalkotás
Önismereti: önkifejező képesség, önfejlesztő képesség
Módszertani ajánlás: Tovább bővítjük ismereteinket, melyben felfedezhetjük az élő természet sokszínűségét. Személyes tapasztalataikat alkalmazzák a játék során.
Támogató rendszer:
dr. Mester Miklósné Révész Erika: Zöld kalandok. Vizek, vízpartok, Apáczai Kiadó, 2005.
Cél: Víz és vízpart élővilágának megfigyelése. A természethez fűződő pozitív viszony kialakítása, a gyerekek érdeklődésének felkeltése.
Téma: Vízpart, vízi növények és állatok.
Előzetes tapasztalat: Információk növényekről, állatokról.
Kompetenciák:
Szociális: szabályalkotás, szabálykövetés, problémamegoldás, kreativitás
Társas: együttműködés, empátia, kommunikációs készségek, véleményalkotás
Önismereti: önkifejező képesség, önfejlesztő képesség
Módszertani ajánlás: Tovább bővítjük ismereteinket, melyben felfedezhetjük az élő természet sokszínűségét. Személyes tapasztalataikat alkalmazzák a játék során.
Támogató rendszer:
Játék: helycserés, mozgásos bemelegítés. Ezután 4 kiscsoportra osztjuk a csoportot.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
bemutatás
Eszközök:
1. melléklet: Játékleírás
Fejlesztés:
mozgásfejlesztés, ügyesség
Ismerős vízben és víz mellett élő állok képét feldaraboltuk. 4 kiscsoportban dolgozunk.
Képkirakás – megnevezés – táblára felragasztás – tudásfelmérés: mit tudsz róla? (élőhely, táplálék, szín)
Vezetőt választanak a csoportok, majd a vezető képviseli a csoportot. Minden csoport legalább 2-2 képet nézzen meg.
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
4 kiscsoport, kooperatív munka
Eszközök:
2. melléklet: Képek
sebes pisztráng, gólya, tőkés réce, béka
Fejlesztés:
ismeret felidézése, emlékezet, figyelem, együttműködés
Vizuális fantáziajáték: hunyjátok be a szemeteket, mesélni fogok nektek a mai játékunk helyszínéről.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
megfigyelés
Eszközök:
3. melléklet: Vizuális fantáziajáték
Fejlesztés:
figyelem
Nyissátok ki a szemeteket! Mind a 4 kiscsoport a csomagolópapírra rajzolja le a hallottakat! Rajzoljátok bele az előbb kirakott állatokat is.
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
bemutatás
Eszközök:
csomagolópapír, ceruzák
Fejlesztés:
ábrázolás, emlékezés, rendszerezés
Ismerd fel a vízpartra inni jövő állatok lábnyomait! 4 kiscsoportban, minden csoport minden lábnyomot megkap.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
tapasztalatszerzés
Eszközök:
4. melléklet: Nyomolvasó játék
őz, tőkésréce, vaddisznó, vetési varjú
Fejlesztés:
kutatás, megfigyelés
Hol láthatod a képen látható állatokat? Húzd a megfelelő helyre!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
interaktív tananyagfeldolgozás
Eszközök:
IKT tábla, számítógép, projektor
Fejlesztés
a tanult ismeretek felelevenítése, rendszerezés
Pihentető játék
Weöres Sándor: Kacsaúsztató c. versének megtanulása, előadása ritmushangszerekkel.
A 4 kiscsoport más hangszerrel külön is előadhatja a verset.
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
bemutatás
Eszközök:
5. melléklet: Vers
csörgők, dobok
Fejlesztés:
együttműködés, ritmusfejlesztés
Adj piros korongot annak a társadnak, aki szerinted sok okosat mondott, vagy jól rajzolt, vagy a játékokban szépen szerepelt!
Vegyél el kék korongot, ha úgy gondolod, sokat tanultál a mai foglalkozáson!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgető kör
Eszközök:
doboz számolókorong
piros = társnak adni
kék = magamnak adni
Fejlesztés:
önismeret, véleményalkotás
Aranyhal készítése dugó-nyomdázással.
Az elkészült alkotásokból kiállítás, fényképezés.
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
kézműveskedés
Eszközök:
6. melléklet: Kézműves tevékenység
dugó, festék, rajzlap, fényképezőgép
Fejlesztés:
kézügyesség, finommotorika, emlékezet, kreativitás