Foglalkozás címe: Mit tud a levegő?

Foglalkozás leírása
Időkeret: 90 perc
Korosztály: 11< év

Foglalkozás lejátszása
Mit tud a levegő?
 Regisztráltaknak elérhető
Rövid tartalom
Témakör: Levegő
Cím: A levegővel kapcsolatos meglévő ismeretek kiegészítése. Tapasztalatszerzés kísérletekkel, megfigyelésekkel. Egymástól történő tanulás.
Cél:

A levegővel kapcsolatos meglévő ismeretek kiegészítése. Tapasztalatszerzés kísérletekkel, megfigyelésekkel. Egymástól történő tanulás. 

Témakör:

  • A levegő fogalma
  • A levegő észlelése rejtett levegő
  • Halmazállapotok – gázok
  • Légkör

Előzetes tapasztalat:

A levegőről meglévő tapasztalatok, ismeretek. Általános természettudományos ismeretek.

 

Tevékenységlista

Mit tud a levegő? - Foglalkozás leírás
Tevékenység címe: Mit tud a levegő? - Foglalkozás leírás
Típus:    PDF
Leírás:

Ajánlott korosztály/létszám: 8-12 év/6-15 fő

Ajánlott időkeret: 2×45 perc

A foglalkozás közvetlen célja: A levegővel kapcsolatos meglévő ismeretek kiegészítése. Tapasztalatszerzés kísérletekkel, megfigyelésekkel. Egymástól történő tanulás.

A foglalkozás tartalma:

A levegő fogalma. A levegő észlelése rejtett levegő. Halmazállapotok – gázok. Légkör

A kompetenciafejlesztés fókuszai:

  •  személyiségfejlesztés
  •  kommunikációs és együttműködési készség fejlesztése
  •  szociális kompetencia (egymásra való figyelés képességének fejlesztése)
  •  kognitív kompetencia: megismerő-képesség, rendszerező-képesség, holisztikus  szemlélet, kombinatív képesség fejlesztése
  •  kreativitás fejlesztése
  •  tanulást segítő képességek:
  •  figyelem, emlékezet, gondolkodás, lényegkiemelés,
  •  szókincsfejlesztés ismeretterjesztő szöveg megismerésével
  •  IKT-eszközök hatékony használata

Kapcsolódási pontok: A modul többi elemével, illetve a világűr modul foglalkozásblokkjaival. Szövegértés, lényegkiemelés.

Szükséges előzetes ismeretek: A levegőről meglévő tapasztalatok, ismeretek. Általános természettudományos ismeretek.

Produktum: Fényképek a kísérletekről.

Mi a levegő? -Szóháló készítése
Tevékenység címe: Mi a levegő? -Szóháló készítése
Típus:    PDF
Leírás:

A csoport minden tagjának legyen saját színe, amellyel a csomagolópapírra dolgozik.

A lap közepére kerüljön fel a levegő szó, és írjatok köré kulcsfogalmakat, ill. azokhoz tartozó kifejezéseket!

Ezután a szorosan összetartozó kifejezéseket kössétek össze.

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

szóháló

Eszköz:

1. melléklet: szóháló

eszközök: színes filctollak, csomagolópapír, ragacs

Munkaforma:

kooperatív, kis csoportos

Előzetes ismeretek feltárása - Amit már tudok. Amire kíváncsi vagyok.
Tevékenység címe: Előzetes ismeretek feltárása - Amit már tudok. Amire kíváncsi vagyok.
Típus:    ZIP
Leírás:

Gyűjtsétek össze táblázatos formában a két kérdésre a gondolataitokat! Mindenki válasszon egy színes filctollat, és felváltva írjátok fel a táblázatba, ami eszetekbe jut! A lapot mindig add tovább a melletted ülő csoporttársadnak! Addig forog a lap körben, míg le nem telik az idő.

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

kerekasztal

Eszköz:

2. melléklet: A3-as lapon táblázat: Amit már tudok…, módszertan,

eszközök: különböző színű filctollak, ragacs a kész munkák kihelyezéséhez

Munkaforma:

kooperatív kis csoportos

Ismeretszerzés - anyagok csoportosítása
Tevékenység címe: Ismeretszerzés - anyagok csoportosítása
Típus:    PDF
Leírás:

Csoportosítsátok halmazállapotuk szerint a szókártyákon található különböző anyagokat!

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

csoportosítás, halmazokba rendezés

Eszköz:

3. melléklet: szókártyák

Munkaforma:

kis csoportos

Kísérletek a levegő alaptulajdonságainak megtapasztalására
Tevékenység címe: Kísérletek a levegő alaptulajdonságainak megtapasztalására
Típus:    PDF
Leírás:

Végezzétek el a kísérletek a leírások alapján. Fogalmazzátok meg tapasztalataitokat! Közös megbeszélés után a tapasztalatszerzések összegzése és lejegyezése, fotó készítése.

Ajánlott időkeret:

40 perc

Módszerek:

kísérletek

Eszköz:

4. melléklet: kísérletleírások

Az egyes kísérlet leírásoknál felsorolt eszközök, fényképezőgép, mobiltelefon

Munkaforma:

frontális, kis csoportos

Információs kártyák a levegő alaptulajdonságairól
Tevékenység címe: Információs kártyák a levegő alaptulajdonságairól
Típus:    PDF
Leírás:

Minden csoport húzzon egy információs kártyát! Olvassátok el az ott található információkat! Próbáljátok benne kiemelni a lényeget úgy, hogy utána el tudjátok mondani a társaitoknak a legfontosabb információkat.

Téma: levegő, légkör, környezetünk anyagai, gázok

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

mozaik módszer

Eszköz:

5. melléklet: információs kártyák

Munkaforma:

kis csoportos

 

Felhőanagramma - IKT feladat
Tevékenység címe: Felhőanagramma - IKT feladat
Típus:    Beágyazás
Leírás:

Fejtsétek meg az anagrammákat és megkapjátok a levegő néhány tulajdonságát!

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

interaktív tananyag-feldolgozás

Eszköz:

számítógép, projektor, IKT tábla

Munkaforma:

egyéni, kiscsoportos, kooperatív

Keresd a levegős kísérletek párját! - IKT feladat
Tevékenység címe: Keresd a levegős kísérletek párját! - IKT feladat
Típus:    Beágyazás
Leírás:

Párosítsd a kísérletet a levegő tulajdonságaival!

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

interaktív tananyag-feldolgozás

Eszköz:

számítógép, projektor, IKT tábla

Munkaforma:

egyéni, kiscsoportos, kooperatív

Teszteld a levegővel kapcsolatos tudásodat! – IKT feladat
Tevékenység címe: Teszteld a levegővel kapcsolatos tudásodat! – IKT feladat
Típus:    Beágyazás
Leírás:

Válasszátok ki a helyes megoldást!

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

interaktív tananyag-feldolgozás

Eszköz:

számítógép, projektor, IKT tábla

Munkaforma:

egyéni, kiscsoportos, kooperatív

Önértékelés - Gyerekek és foglalkozásvezető visszajelzései
Tevékenység címe: Önértékelés - Gyerekek és foglalkozásvezető visszajelzései
Típus:    Szöveg
Leírás:

Önértékelés: befejezetlen mondatokkal

„Ma legjobban az tetszett, amikor…”

„A legnehezebb feladat az volt, hogy…”

„A mai foglakozáson azt tanultam meg, hogy…”

Csoportok önértékelése: Hogyan sikerült a közös munkájuk? Melyik feladat megoldásával voltak elégedettek? Hogy érezték magukat?

Foglalkozásvezető értékeli a csoportok munkáját. Együttműködést, figyelmet, aktivitást, találékonyságot.

Ajánlott időkeret:

5 perc

Módszerek:

beszélgetőkör

Eszköz:

szőnyeg, párnák vagy székek körben

Munkaforma:

egyéni, csoportos és frontális beszélgetés

Következő foglalkozáshoz gyűjtőmunka kiadása – azoknak, akik várhatóan újra eljönnek, és szívesen kutakodnak
Tevékenység címe: Következő foglalkozáshoz gyűjtőmunka kiadása – azoknak, akik várhatóan újra eljönnek, és szívesen kutakodnak
Típus:    Szöveg
Leírás:

Gyűjtsetek a következő foglalkozásra cikkeket, leírásokat, képeket a szélviharokról, a különböző szélformákról.

Ajánlott időkeret:

2 perc

Módszerek:

gyűjtőmunka

Eszköz:

otthoni háttéranyagok: internet, könyvek

Munkaforma:

egyéni

Időkitöltő - Füllentős játék a levegőről
Tevékenység címe: Időkitöltő - Füllentős játék a levegőről
Típus:    PDF
Leírás:

Minden csoport vagy diák megfogalmaz a témával kapcsolatban két igaz és egy hamis állítást. Az egyik csoport vagy diák felolvassa az állításait, a többi csoport vagy csoporttag megállapodik abban, hogy melyik állítása hamis. A csoportok kijelölt tagja (pl. "A" jelű) az ujjával mutatja a hamis válasz számát.

Ajánlott időkeret:

10 perc

Módszerek:

füllentős

Eszköz:

6. melléklet: füllentős

papír, íróeszköz

Munkaforma:

kooperatív kis csoportos

Időkitöltő - Internetes keresés a levegőről
Tevékenység címe: Időkitöltő - Internetes keresés a levegőről
Típus:    Szöveg
Leírás:

Keressetek az interneten a levegővel kapcsolatos tulajdonságokat, jellemzőket, érdekességeket. Egy vagy két képet vagy filmet mutassatok be a társaitoknak is.

Ajánlott időkeret:

15 perc

Módszerek:

interaktív tananyag-feldolgozás

Eszköz:

számítógép, projektor, vetítővászon, internet

Munkaforma:

egyéni vagy pármunka, nagycsoportos feldolgozással

Időkitöltő - A levegő jelentősége – bemutató
Tevékenység címe: Időkitöltő - A levegő jelentősége – bemutató
Típus:    PowerPoint
Leírás:

Nézzétek végig a következő diákat! Sok hasznos információt megtudhattok belőle a levegőről!

Ajánlott időkeret:

8 perc

Módszerek:

frontális, megbeszélés

Eszköz:

7. melléklet: A levegő jelentősége

eszközök: számítógép, projektor

Munkaforma:

csoportos