A levegővel kapcsolatos meglévő ismeretek kiegészítése. Tapasztalatszerzés kísérletekkel, megfigyelésekkel. Egymástól történő tanulás.
Témakör:
Előzetes tapasztalat:
A levegőről meglévő tapasztalatok, ismeretek. Általános természettudományos ismeretek.
Ajánlott korosztály/létszám: 8-12 év/6-15 fő
Ajánlott időkeret: 2×45 perc
A foglalkozás közvetlen célja: A levegővel kapcsolatos meglévő ismeretek kiegészítése. Tapasztalatszerzés kísérletekkel, megfigyelésekkel. Egymástól történő tanulás.
A foglalkozás tartalma:
A levegő fogalma. A levegő észlelése rejtett levegő. Halmazállapotok – gázok. Légkör
A kompetenciafejlesztés fókuszai:
Kapcsolódási pontok: A modul többi elemével, illetve a világűr modul foglalkozásblokkjaival. Szövegértés, lényegkiemelés.
Szükséges előzetes ismeretek: A levegőről meglévő tapasztalatok, ismeretek. Általános természettudományos ismeretek.
Produktum: Fényképek a kísérletekről.
A csoport minden tagjának legyen saját színe, amellyel a csomagolópapírra dolgozik.
A lap közepére kerüljön fel a levegő szó, és írjatok köré kulcsfogalmakat, ill. azokhoz tartozó kifejezéseket!
Ezután a szorosan összetartozó kifejezéseket kössétek össze.
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
szóháló
Eszköz:
1. melléklet: szóháló
eszközök: színes filctollak, csomagolópapír, ragacs
Munkaforma:
kooperatív, kis csoportos
Gyűjtsétek össze táblázatos formában a két kérdésre a gondolataitokat! Mindenki válasszon egy színes filctollat, és felváltva írjátok fel a táblázatba, ami eszetekbe jut! A lapot mindig add tovább a melletted ülő csoporttársadnak! Addig forog a lap körben, míg le nem telik az idő.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
kerekasztal
Eszköz:
2. melléklet: A3-as lapon táblázat: Amit már tudok…, módszertan,
eszközök: különböző színű filctollak, ragacs a kész munkák kihelyezéséhez
Munkaforma:
kooperatív kis csoportos
Csoportosítsátok halmazállapotuk szerint a szókártyákon található különböző anyagokat!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
csoportosítás, halmazokba rendezés
Eszköz:
3. melléklet: szókártyák
Munkaforma:
kis csoportos
Végezzétek el a kísérletek a leírások alapján. Fogalmazzátok meg tapasztalataitokat! Közös megbeszélés után a tapasztalatszerzések összegzése és lejegyezése, fotó készítése.
Ajánlott időkeret:
40 perc
Módszerek:
kísérletek
Eszköz:
4. melléklet: kísérletleírások
Az egyes kísérlet leírásoknál felsorolt eszközök, fényképezőgép, mobiltelefon
Munkaforma:
frontális, kis csoportos
Minden csoport húzzon egy információs kártyát! Olvassátok el az ott található információkat! Próbáljátok benne kiemelni a lényeget úgy, hogy utána el tudjátok mondani a társaitoknak a legfontosabb információkat.
Téma: levegő, légkör, környezetünk anyagai, gázok
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
mozaik módszer
Eszköz:
5. melléklet: információs kártyák
Munkaforma:
kis csoportos
Fejtsétek meg az anagrammákat és megkapjátok a levegő néhány tulajdonságát!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
interaktív tananyag-feldolgozás
Eszköz:
számítógép, projektor, IKT tábla
Munkaforma:
egyéni, kiscsoportos, kooperatív
Párosítsd a kísérletet a levegő tulajdonságaival!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
interaktív tananyag-feldolgozás
Eszköz:
számítógép, projektor, IKT tábla
Munkaforma:
egyéni, kiscsoportos, kooperatív
Válasszátok ki a helyes megoldást!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
interaktív tananyag-feldolgozás
Eszköz:
számítógép, projektor, IKT tábla
Munkaforma:
egyéni, kiscsoportos, kooperatív
Önértékelés: befejezetlen mondatokkal
„Ma legjobban az tetszett, amikor…”
„A legnehezebb feladat az volt, hogy…”
„A mai foglakozáson azt tanultam meg, hogy…”
Csoportok önértékelése: Hogyan sikerült a közös munkájuk? Melyik feladat megoldásával voltak elégedettek? Hogy érezték magukat?
Foglalkozásvezető értékeli a csoportok munkáját. Együttműködést, figyelmet, aktivitást, találékonyságot.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetőkör
Eszköz:
szőnyeg, párnák vagy székek körben
Munkaforma:
egyéni, csoportos és frontális beszélgetés
Gyűjtsetek a következő foglalkozásra cikkeket, leírásokat, képeket a szélviharokról, a különböző szélformákról.
Ajánlott időkeret:
2 perc
Módszerek:
gyűjtőmunka
Eszköz:
otthoni háttéranyagok: internet, könyvek
Munkaforma:
egyéni
Minden csoport vagy diák megfogalmaz a témával kapcsolatban két igaz és egy hamis állítást. Az egyik csoport vagy diák felolvassa az állításait, a többi csoport vagy csoporttag megállapodik abban, hogy melyik állítása hamis. A csoportok kijelölt tagja (pl. "A" jelű) az ujjával mutatja a hamis válasz számát.
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
füllentős
Eszköz:
6. melléklet: füllentős
papír, íróeszköz
Munkaforma:
kooperatív kis csoportos
Keressetek az interneten a levegővel kapcsolatos tulajdonságokat, jellemzőket, érdekességeket. Egy vagy két képet vagy filmet mutassatok be a társaitoknak is.
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
interaktív tananyag-feldolgozás
Eszköz:
számítógép, projektor, vetítővászon, internet
Munkaforma:
egyéni vagy pármunka, nagycsoportos feldolgozással
Nézzétek végig a következő diákat! Sok hasznos információt megtudhattok belőle a levegőről!
Ajánlott időkeret:
8 perc
Módszerek:
frontális, megbeszélés
Eszköz:
7. melléklet: A levegő jelentősége
eszközök: számítógép, projektor
Munkaforma:
csoportos