A gyerekek megismerjék, hogy a denevér hol él, hogyan táplálkozik. Ne keltsen félelmet a gyermekekben, ismerjék meg hasznosságukat.
Téma: A környezetre nézve nagyon hasznos emlős, veszélyeztetett faj, mert élőhelye a modern gazdálkodás miatt rohamosan csökken, denevérfajok védelmére való fokozottabb odafigyelés, mert itt élnek a városokban köztünk.
Előzetes tapasztalat:
Cél:
A gyerekek megismerjék, hogy a denevér hol él, hogyan táplálkozik. Ne keltsen félelmet a gyermekekben, ismerjék meg hasznosságukat.
Téma:
A környezetre nézve nagyon hasznos emlős, veszélyeztetett faj, mert élőhelye a modern gazdálkodás miatt rohamosan csökken, denevérfajok védelmére való fokozottabb odafigyelés, mert itt élnek a városokban köztünk.
Előzetes tapasztalat:
Kompetenciák fejlesztése:
Szociális képességek: társas magatartás, együttműködési készségek
Kognitív képességek: információfeldolgozás, fogalomismeret, tájékozottság, következtetés, koncentráció, érdeklődés, problémamegoldó képesség
Érzékszervi szféra: testsémaismeret, hallásérzékelés, látásérzékelés, koordinációs működés
Verbális kommunikáció: beszédértés, nyelvi kifejezőkészség
Önismerettel összefüggő kompetenciák: önreflexió
Módszertani ajánlás:
Ma a denevér szó hallatán sok embernek a szuperhős Batman jut eszébe. A denevérek talán titokzatos éjszakai életük miatt alakulhattak képzeletünkben hajunkba kapaszkodó lényekké, de a denevérek védett és hasznos állatok. Magyarországon 28 denevérfaj él, amelyek nemcsak régi pincékben, présházakban, padlásokon telelnek előszeretettel, de például nagyvárosok panelházaiban is, mivel a panelek illesztéseinél található repedésekben, redőnytokokban a lakásokból kiáramló meleg miatt megfelelő feltételeket találnak ahhoz, hogy ott vészeljék át a téli hónapokat. Azért alszanak téli álmot, mert kizárólag rovarokkal táplálkoznak, ezekben a hónapokban ezért bajban lennének.
Támogató rendszer
https://www.youtube.com/watch?v=gGnyvtEE4PQ
Vígh Istvánné-Fraisz Ferencné-Peregi Györgyi: Játék a mozgás? Kiadja: Novum Könyvklub Kft 2014.
Körmöci Katalin: Hová bújt a matematika II.kötet? Kiadja: Sprint Kft
Iván Magdaléna: Hétköznapi csodák. Ötletek az óvodai élet mindennapjaihoz. Kiadja: Novum Könyvklub Kft 2012.
Novum szakkönyvek sorozatból: Honnan hová? Egyénre szabott fejlesztés az óvodában. Kiadja: Novum Könyvklub Kft 2012.
Dobrossi Dénes Denevérek védelme és mesterséges megtelepítése c. jegyzet 1987.
https://zug.hu/allatbarathirek/53/Amit-a-deneverrol-tudni-kell
Puha szárnyakon száll Mese a kis denevérről, aki madár akart lenni .www.dunaipoly.hu/uploads/2016-08/20160815113221-tothb-k9vmv25w.pdf
Frank Greenaway: Csudálatos denevérek c. könyv (Csuda Világ, 1991) http://info.szolnok.hu/hirek-m21/denevervedelmi-program
Tóthárpád Ferenc: Ej, haj denevér! c. vers meghallgatása
„Miről szólt a vers?”
„Ki látott már denevért?”
„Milyen állat, mi jellemezi? Mihez hasonlít?”
„Kell-e félni tőle?”
„Mitől tűnik félelmetesnek?”
„Mitől lehetne barátságosabb?
„Én ismerek egy barátságos segítőkész denevért!”
Bemutatkozik „Demeter Denevér” a báb.
„Szeretné velünk tölteni ezt az időt, és szeretné bemutatni az ő mindennapjait”!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
bemutatás, megbeszélés, beszélgetőkör
Eszközök:
1. Melléklet
- Vers
- Denevér Demeter báb elkészítésének folyamata
Eszközök:
- wc papír guriga, vagy papírhenger
- fekete színű tempera
- fekete fotó karton
- mozgó szem
- fehér ceruza, vagy zselés toll.
Fejlesztés
kapcsolatteremtés, együttműködés, gondolkodás, beszédkészség, szókincsfejlesztés,
kifejezőkészség fejlesztése
1. Játék:
Denevérodú keresése, karikákba való gyors beugrás-odú keresése jelre.
vagy /kisebb hely esetén/
2. Játék:
„Denevér kergető” játék.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
bemutatás, buzdítás, verseny
„Demeter Denevér” hengerbáb
Eszközök:
2. Melléklet
1. Játékleírás
Eszköz:
- hullahopp karika
- síp vagy csengő
- báb
2. Játékleírás:
- síp
- báb.
Fejlesztés
figyelem, emlékezet, koncentráció, mozgáskoordináció, együttműködés, téri tájékozódás
Csoportalakítás és árnyékbarlangban puzzle közös kirakása elemlámpa segítségével, a darabok megfelelő helyének megtalálása.
A nagyméretű anyag alá bújva próbálják meg kirakni a puzzlét és bluetech ragasztóval egy nagy kartonra rögzíteni.
A csoportban lesz egy elemlámpa felelős, aki kezeli a lámpát és jelzi, ha készen vannak a kép kirakásával, úgy,
hogy kibújik az ideiglenes anyagsátorból és felemeli a lámpát.
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
tapasztalatszerzés
Eszközök:
3. Melléklet
Csoportalakítás
Játékleírás
Eszköz:
- Foglalkozáshoz szükséges képek/ a denevérről 3 féle képből puzzle darabok/,
- csoportonként egy elemlámpa
- nagyméretű anyagok
- bluetech ragasztó
- nagyméretű karton.
Fejlesztés
együttműködés, megfigyelés, figyelem, szem-kéz koordináció, tartós, szándékos, figyelem fejlesztése, tolerancia
A denevérek élőhelyének és védelmének bemutatása képek segítségével (lásd mellékelt szöveg tanári magyarázatként)
Mit kell tenned, ha találsz egy denevért?
Miért hasznos?
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
ppt bemutató, beszélgetés
Eszközök:
4. Melléklet
leírás, segédanyag az új anyag feldolgozásához
ajánlott segédlet: denevér etetése vagy denevérmentővel foglalkozó video (lásd támogató rendszer), projektor, laptop
Fejlesztés
emlékezet, korábbi ismeretek felelevenítése, finommotorika
„Készítsd el a saját denevéredet!”
papírgurigából, papírtányérból, kavicsból, sablonból
Ajánlott időkeret:
20 perc
Módszerek:
barkácsolás
Eszközök:
5. Melléklet
papírtányér, fekete karton, mozgó szem, nagyobb méretű lapos kavics, papírguriga, ollók,
ragasztók, fekete és barna színű tempera, színes lapok, alkoholos filc
Fejlesztés
kézügyesség, finommotorika, kreativitás
Demeter Denevér beszélgetése, értékelése: „Hogy éreztétek magatokat? Miért?”
„Melyik feladat tetszett a legjobban? Miért?”
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetés, önreflexió
Eszközök:
Demeter Denevér báb
Fejlesztés
véleményalkotás,önismeret, önértékelés
Elemlámpával a plafonon megkeresni a társam „fényét” és rajzolni a fénnyel.
Módszerek:
bemutatás, magyarázat, gyakorlás
Eszközök:
Eszköz: Elemlámpa
Fejlesztés
mozgáskoordináció, társas kapcsolatok
Egy nagy terepasztalba fekete-fehér kupakokból hurkapálca segítségével a fekete kupakok/ „kis denevérek”/ kiválogatása és egy rajzolt denevérodúba helyezése.
Módszerek:
bemutatás, magyarázat
Eszközök:
Eszköz:
Foglalkozáshoz szükséges eszközök: kupakok, csipeszek, hurkapálcák, egy nagy méretű homok-víz asztal, vagy kagylóhomokozó, előre megrajzolt denevérodú kartonlapra, vagy kis kosár.
Fejlesztés
emlékezet, megfigyelőképesség, figyelem
Egy fehér porcelán tányérra filctollal denevér sziluett rajzolása, és egy kicsi víz ráöntésével a rajz „életre keltése”, mozgatása.
Eszközök:
Eszköz:
fehér porcelán tányér
vastag filctoll
egy pohár víz
Fejlesztés
eszköz, tulajdonságainak megfigyelése, együttműködő képesség, türelem, szociális képességek