A vándormadarak életmódjának megismerése.
Téma:
Vándormadarakról szóló ismeretek rendezése, az általuk bejárt tájak megismerése.
Előzetes tapasztalat:
Személyes élmények.
Cél: A vándormadarak életmódjának megismerése.
Téma: Vándormadarakról szóló ismeretek rendezése, az általuk bejárt tájak megismerése.
Előzetes tapasztalat: Személyes élmények.
Kompetenciák: A természet megóvásával kapcsolatos magatartás alakítása
Szociális: információgyűjtés rendezés, szabálykövetés
Társas: empátia, együttműködés
Módszertani ajánlás:
Azoknak ajánljuk ezt a foglalkozást, akik szívesen foglalkoznak madarakkal, szeretnének minél többet megtudni az életükről. A játék során a mozgás, helyváltoztatás érdekességeit mutatjuk be. A bemutató során pantomimes és dramatikus szituációkat kifejező mozgásokat alkalmaznak a gyerekek. Az ismeretek feldolgozása mellett lehetőség van az együttműködési készség fejlesztésére, a térképen és a földgömbön való tájékozódásra is.
Támogató rendszer
Ajánlott időkeret:
10 perc
Tevékenység tartalma:
Személyes élmények, megfigyelések a madarakról.
Mi jut eszetekbe a vándormadarakról?
Hangulati előkészítés: hallgassuk meg Móra Ferenc „A cinege cipője” c. versét! Milyen madarakat hallottál a versben?
Módszerek:
beszélgetőkör
Eszközök:
1. melléklet: Vers
Fejlesztés:
emlékezet
kifejezőkészség
korábbi ismeretek felidézése
szókincsbővítés
ismeretszerző képesség
Ajánlott időkeret:
10 perc
Tevékenység tartalma:
Válogassuk külön a madarakat, aszerint, hogy hol töltik a telet!
Módszerek:
indirekt irányítás
Eszközök:
2. melléklet: Képek költöző és telelő madarakról
Fejlesztés:
információszerzés
rendszerezés
Ajánlott időkeret:
10 perc
Tevékenység tartalma:
Keresd meg a madarak párját és hallgasd meg hangjukat!
Módszerek:
interaktív tananyag-feldolgozás
Eszközök:
IKT tábla
számítógép, projektor
Fejlesztés:
megfigyelés
memória
Ajánlott időkeret:
15 perc
Tevékenység tartalma:
Egyik csoport a költöző, másik a telelő madarakkal dolgozzon! Vágjátok ki a madarak képeit, s készítsetek szép tablót belőle! Rajzzal is kiegészíthetitek a munkátokat!
Módszerek:
bemutatás
Eszközök:
3. melléklet: Madaras képek
ragasztó
karton
olló
színesek
Fejlesztés:
együttműködő készség
rendszerző képesség
szókincsbővítés
összehasonlítás
Ajánlott időkeret:
10 perc
Tevékenység tartalma:
Gólya – fecske
Térkép, földgömb nézegetése, madarak útjának megismerése.
Módszerek:
beszélgetés
Eszközök:
4. melléklet: Madárvonulás
földgömb
Fejlesztés:
információk rendezése
tájékozódás
rendszerező képesség
Ajánlott időkeret:
5 perc
Tevékenység tartalma:
Minden gyerek kiválaszt 2 főt, akit a legügyesebbnek gondolt és a vállára teszi a kezét.
Fotó készítése.
Módszerek:
beszélgetés
Eszközök:
fényképezőgép
Fejlesztés:
önbizalom
csoportkohézió
véleményalkotás
Ajánlott időkeret:
15 perc
Tevékenység tartalma:
Madár hajtogatása – reptetése.
Módszerek:
barkácsolás
Eszközök:
origami papír
5. melléklet: Origami leírása
Fejlesztés:
figyelem, türelem
finommotorika
együttműködés