A természettel való tudatos ismerkedés.
Téma:
A madarak megismerése, madártani megfigyelések.
Előzetes tapasztalat:
Otthoni, óvodai madáretetés.
Cél: A természettel való tudatos ismerkedés.
Téma: A madarak megismerése, madártani megfigyelések.
Előzetes tapasztalat: Otthoni, óvodai madáretetés.
Kompetenciák:
Önismereti: tolerancia, felelősségvállalás, önállóság
Szociális: környezettudatosság, problémakezelés, információgyűjtés
Társas: empátia, együttműködés, feladatvállalás, önkéntesség
Módszertani ajánlás:
A környezetünkben élő állatok és különösképpen a madarak, óvatos, de mégis kíváncsi jelenlétükkel megszínesíthetik életünket. Szinte mindenütt előfordulnak, és ennek a sokféleségnek a megismerése sokunk életre szóló szenvedélye lesz. ”Hobbival élni – a világ egyik nagy adománya. Ezek az emberek kevésbé unatkoznak, és könnyebben oldják meg mindennapi problémáikat. Egy madarász szinte bárhol és bármikor találkozhat érdeklődése tárgyával. Akár otthonában, az ablakból kipillantva, akár útban a bolt felé, vagy keresztülvágva egy parkon, egy erdei séta során, vagy akár autóvezetés közben összeakadhat egy olyan madárfajjal, amelyet addig még nem látott, vagy nem ismert fel.”[1] A figyelmes szemlélődés képessége és a részletek tudatos érzékelése kisgyermekkorban kialakítható, fejleszthető.
Támogató rendszer:
Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület: http://www.mme.hu/kezdo_madarasz
Ajánlott időkeret:
5 perc
Tevékenység tartalma:
Ma reggel rigófüttyre ébredtem. Mondjátok el ti is, milyen madarakkal találkoztatok ma?
Három kiscsoportot alakítunk: cinke, veréb, harkály (amivel mostanában találkoztak).
Módszerek:
beszélgetőkör
Fejlesztés:
megfigyelés
emlékezet
Ajánlott időkeret:
10 perc
Tevékenység tartalma:
Sokszor találkozunk madarakkal, mit figyeltünk meg róluk?
Gyűjtsétek össze a közös jellemzőket a képek alapján kiscsoportban! Készítsetek rajzokat a jellemzőkről!
Mi jellemzi a madarakat? Nézzétek meg a képeket!
(Testüket toll fedi, két lábuk van, szárnyuk segítségével repülnek, kicsinyeiket tojásból költik ki.)
Módszerek:
megfigyelés
tapasztalatszerzés
Eszközök:
1. melléklet: Madárképek vetítése
Fejlesztés:
emlékezet
figyelem
megfigyelőképesség
hasonlóság - különbözőség
Ajánlott időkeret:
10 perc
Tevékenység tartalma:
Hallgassuk meg a hangjukat is! Gyertek ki a táblához.
3 madarat válasszatok ki, s utánozzátok a hangját!
Módszerek:
kiscsoportos munka
Eszközök:
2. melléklet: Madárképek vetítése hangokkal
IKT tábla, vagy számítógép hangszóróval
Fejlesztés:
megfigyelés
fogalombővítés
auditív észlelés
Ajánlott időkeret:
10 perc
Tevékenység tartalma:
Ismerd fel a madarakat! Ha megmozdítod őket, a hangjukat is hallhatod!
A következő feladatban keresd meg a madarak párjait!
Módszerek:
interaktív tananyag-feldolgozás
Eszközök:
IKT tábla
számítógép, projektor
Fejlesztés:
memória
figyelem
Ajánlott időkeret:
10 perc
Tevékenység tartalma:
Memória kártya - készítés: mindenki két darab ugyanolyan kártyát készít madaras témában.
madártoll…
Módszerek:
barkácsolás
Eszközök:
egyforma méretű üres kartonlapocskák
színes ceruzák
filctollak
zsírkréták
Fejlesztés:
fantázia
kézügyesség
kreativitás
Ajánlott időkeret:
10 perc
Tevékenység tartalma:
Az elkészült memóriakártyákkal játsszunk memóriajátékot!
Módszerek:
csoport
Eszközök:
elkészült memóriakártyák
Fejlesztés:
figyelem
emlékezet
Ajánlott időkeret:
5 perc
Tevékenység tartalma:
Azt tanultam ma a madarakról, hogy…
A végén az összes madárhangot utánozzák!
Módszerek:
beszélgetés
Fejlesztés:
önismeret
önkritika
kritika
véleményalkotás