A telelő madarak megismerése, etetése. Környezettudatos magatartás alakítása
Téma:
Állatokról való gondoskodás. Az erdőről szóló ismeretek bővítése. A természet szeretete.
Előzetes tapasztalat:
óvodai ismeretek
Cél: A telelő madarak megismerése, etetése. Környezettudatos magatartás alakítása.
Téma: Állatokról való gondoskodás. Az erdőről szóló ismeretek bővítése. A természet szeretete.
Előzetes tapasztalat: Óvodai ismeretek.
Kompetenciák:
Szociális: egymásra való odafigyelés, segítés, felelősség, önkontroll, önértékelés
Társas: közös felelősség, feladatok értelmezése, megoldása
Módszertani ajánlás:
Már kicsi gyermekkorban nagyon fontos, hogy a gyerekek ismerjék az állatokról való gondoskodás felelősségét. Ez a játék megteremti ezeket az ismereteket. Felkelti az érdeklődésüket, még közelebb kerülnek a természet megismeréséhez, szeretetéhez.
Támogató rendszer:
Ajánlott időkeret:
10 perc
Tevékenység tartalma:
Kinek van otthon madara?
Körben ülés, labdadobás: 1-1 madárnév mondásával. Akinek dobom a labdát, az mond egy madárnevet. Aki nem tud mondani, az kiesik. Aki a legvégén maradt, az lesz a madarak királya vagy királynője.
Módszerek:
beszélgetőkör
Eszközök:
labda
Fejlesztés:
szókincsbővítés
Ajánlott időkeret:
5 perc
Tevékenység tartalma:
Elrejtett cinege képének megkeresése. Hová bújhatott a cinege? Keressétek meg!
Módszerek:
megfigyelés
Eszközök:
1. melléklet: Játékleírás
Fejlesztés:
figyelem
fegyelem
Ajánlott időkeret:
10 perc
Tevékenység tartalma:
Tavaszi – téli erdő képe – összehasonlítás
Mikor hallunk több madarat? Miért, mi az oka?
Madarak képének húzása, csoportosítása.
Hova költöznek?
Mi történik az itt maradókkal?
TELELŐK KÖLTÖZŐK
Csoportosítva a táblára tesszük.
Módszerek:
indirekt irányítás tapasztalatszerzés
Eszközök:
2. melléklet: Képek
Fejlesztés:
korábbi ismeret felelevenítése
emlékezet
figyelem
azonosság – különbözőség
képfelismerés
ismeretek felidézése
rendszerezés
Ajánlott időkeret:
5 perc
Tevékenység tartalma:
Madár körvonalának körbejárása egyesével, váltott lábbal, nyújtott kézzel, 1-1 tálka a kézben.
Módszerek:
bemutatás
Eszközök:
nagyméretű csomagolópapírra madarat rajzolunk
Fejlesztés:
utánzás
figyelem
kitartás
Ajánlott időkeret:
10 perc
Tevékenység tartalma:
Húzd a téli kép alá a telelő madarainkat, a tavaszi kép alá pedig a költöző madarakat!
Módszerek:
interaktív tananyag-feldolgozás
Eszközök:
IKT tábla
számítógép
projektor
Fejlesztés:
emlékezet
korábbi ismeret felelevenítése
Ajánlott időkeret:
15 perc
Tevékenység tartalma:
Növényi magvak válogatása, mit ehetnek az állatok?
Ki mit eszik?
Madáretetéssel kapcsolatos szabályok megismerése a Szitakötő szövege alapján.
A cikk elmesélése.
Módszerek:
tapasztalatszerzés
beszélgetés
Eszközök:
Különböző magvak: kukorica, napraforgó, köles, búza…
2. melléklet Képek
3. melléklet: Nyiss éttermet szöveg
Fejlesztés:
figyelem
szabályalkotás
következtetés
Ajánlott időkeret:
5 perc
Tevékenység tartalma:
Mondd tovább! Milyen szabályok vannak a madáretetésnél? A kis körben ülve sorban szabályokat mondanak, amíg tudnak. Utána ugyanazokat ismétlik.
Módszerek:
memória
emlékezetfejlesztés
Fejlesztés:
ön- és társértékelés
véleményalkotás
Ajánlott időkeret:
5 perc
Tevékenység tartalma:
Cinege cipője – zenés versre repülő madarak mozgatása
Módszerek:
gyakorlás
Eszközök:
Kaláka CD
Fejlesztés:
mozgáskoordináció
motiváció alakítása tevékenységgel