Az energiával kapcsolatos tudásterület gazdagítása. Az energiafelhasználás - emberi felelősség kérdésének felvetése. A gyermekek takarékossági szokásainak fejlesztése.
Módszertani ajánlás:
Jó lenne, ha gyermekeink nyitott szemmel járnának a nagyvilágban. A gyermeki kíváncsiságra alapozva játékos formában ismertessük fel, hogy az energia érték, hogy milyen fontos a mindennapi életben a biztonságos és takarékos energiafelhasználás. A környezettudatos magatartás kialakításában is szerepe van a takarékos energiafelhasználásnak.
Téma:
Környezettudatosság megalapozása.
Előzetes tapasztalat:
Otthoni, óvodai ismeretek.
Cél: Az energiával kapcsolatos tudásterület gazdagítása. Az energiafelhasználás - emberi felelősség kérdésének felvetése. A gyermekek takarékossági szokásainak fejlesztése.
Téma: Környezettudatosság megalapozása.
Előzetes tapasztalat: Otthoni, óvodai ismeretek.
Kompetenciák:
Önismereti: önértékelés, önkontroll
Szociális: gondolkodás, figyelem, információgyűjtés – rendszerezés, szabályalkotás
Társas: együttműködés, kommunikáció, véleményalkotás
Módszertani ajánlás: Jó lenne, ha gyermekeink nyitott szemmel járnának a nagyvilágban. A gyermeki kíváncsiságra alapozva játékos formában ismertessük fel, hogy az energia érték, hogy milyen fontos a mindennapi életben a biztonságos és takarékos energiafelhasználás. A környezettudatos magatartás kialakításában is szerepe van a takarékos energiafelhasználásnak.
Támogató rendszer:
Behunyjuk a szemünket és elképzeljük, hogy nincs áram. Milyen problémát okoz ez az életünkben? Mi nem működik?
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
beszélgetőkör
Fejlesztés
kapcsolatteremtés, fantázia, emlékezet
Az energia teszi lehetővé, hogy cselekedjünk, hogy a gépek működjenek. Milyen energiaforrás működtet bennünket, embereket? És a gépeket? Húzz egy kártyát, s találd ki, hogy milyen energiaforrás van rajta? Mit működtet?
Energiaforrások:
• szén, kőolaj, földgáz: kifogyóban vannak
• szél, nap, víz: korlátlan mennyiségben állnak rendelkezésünkre
• biomassza
• geotermikus energia
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
frontális
Eszközök:
1.melléklet: Energiakártyák
Fejlesztés
figyelem, gondolkodás, szóbeli kifejezőkészség
Honnan kapják energiájukat a kék keretben lévő eszközök? Kösd össze a narancssárga keretben lévő energiaforrással!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
interaktív tananyagfeldolgozás
Eszközök:
számítógép, IKT tábla, projektor
Fejlesztés
logikai gondolkodás, finommotorikai készségek
Kép kivetítése
Vegyük sorra a lakás minden részletét!
Képzeljük el az életünket elektromos energia nélkül!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
frontális megfigyelés, bemutatás
Eszközök:
2. melléklet
Fejlesztés
megfigyelés, figyelem, beszédkészség, emlékezet, vizuális észlelés
nem hagyjuk égve a villanyt, bekapcsolva a számítógépet
Ajánlott időkeret:
10 perc
Fejlesztés
véleményalkotás, gondolkodás, szóbeli kifejezőkészség
Nekem a legérdekesebb az energiával kapcsolatban, az, hogy…
Most tudtam meg az energiával kapcsolatban, hogy…
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetés
Fejlesztés
kommunikációs készség, önbizalom, önértékelés
Készítsünk szélforgót, fogjuk munkára a levegőt!
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
barkácsolás, gyakorlás
Eszközök:
3. melléklet: leírás
Fejlesztés
együttműködés, alkotótevékenység, finommozgás