A fényképezőgép megismerése, használata, fényképezési módok és szabályok, fényképek felismerése.
Cél: A fényképezőgép megismerése, használata, fényképezési módok és szabályok, fényképek felismerése.
Téma: A fényképezés megismertetése a gyerekekkel, gyakorlatokkal, feladatokkal.
Előzetes tapasztalat: Önálló és csoportban való tevékenység.
Kompetenciák:
Önismereti: önkontroll
Szociális: problémamegoldás, szabálykövetés, nyitottság, kreativitás
Társas: együttműködés, segítségnyújtás, véleményalkotás, kezdeményezőkészség
Módszertani ajánlás:
A gyakorlati megvalósítás során aktív részvételre számítunk. Fedezzék fel a fényképezési módokat, legyenek kreatívok, együttműködők a társaikkal.
Támogató rendszer:
Vers: Zsiráf a fényképésznél
Hallgassátok meg a verset, majd rajzoljátok le, milyen képet készíthetett a fényképész a zsiráfról!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
frontális bemutatás, rajzolás
Eszközök:
1.melléklet: Zsiráf a fényképésznél, rajzlap, színesek
Fejlesztés
vizuális emlékezet, észlelés, megkülönböztetés, figyelem
Képzeljétek el, hogy fényképészek vagytok! Ha hozzá-tok látogatna el a zsiráf, hogyan fényképzenétek le őt? Milyen utasításokat adnátok neki?
Válasszatok egy „zsiráfot” és a „fényképészt”, a többi-ek pedig a segítők lesznek. Játsszátok el, hogyan is zajlik a fényképezés!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
csoportmunka, tapasztalatszerzés, megfigyelés, drámajáték
Eszközök:
szék, fényképezőgép
Fejlesztés
együttműködés, szókincs, ismeretbővítés, önbizalom
Kiosztok Nektek kártyákat! Nézzétek meg jó alaposan őket! Az egyiken távolról, a másikon nagyon közelről nézhetitek meg ugyanazt a dolgot. Keressétek meg, hogy melyik lehet a párja!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
csoportmunka, megfigyelés, csoportosítás, beszélgetés
Eszközök:
2. melléklet: Fényképes kártyák
Fejlesztés
ismeretbővítés, figyelem, összpontosítás
3 csoportban dolgoznak a gyerekek. A csoportokat nevezzük el (pl.: vaku, objektív, fényképezőállvány, stb.).
Minden csoport kap egy-egy borítékot, abban vannak a fényképezőgép alkatrészei. Alkossatok szerelőmű-helyt, s rakjátok össze a fényképezőgépet! Figyeljetek arra, hogy minden alkatrész a helyére kerüljön!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
csoportmunka, megfigyelés, tapasztalatszerzés
Eszközök:
3.melléklet: szétdarabolt fényképezőgéprajz, boríték
Fejlesztés
fogalombővítés, rendszerezés
Most, hogy ismeritek már a fényképezőgépet és össze is raktátok, készítsetek fényképeket!
A: Könnyített változat, azoknak, akik még nem fotóztak
Ismét 3 csoportban dolgoznak a gyerekek. Mindhárom csoport mindegyik tagja készít egy képet a társairól. Kérjétek meg a foglalkozásvezetőt, hogy töltse fel a képeiteket a számítógépre. Válasszátok ki a legjobban sikerült fotókat.
B. Nehezített változat nagyobb gyerekeknek
Ismét 3 csoportot alkossanak a gyerekek. Minden csoport fotózik egy álló képet, egy mozgó képet, egy tárgyat közelről és egy tárgyat messzebbről.
A foglalkozásvezető segítségével töltsétek fel a képe-ket a számítógépre, s hasonlítsátok össze a másik munkájával. Miért sikerült az egyik kép és miért nem a másik?
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
csoportmunka, gyakorlás, fényképezés
Eszközök:
fényképezőgépek, számítógép, kábelek
Fejlesztés
együttműködés, közös tevékenység, kreativitás, egyéni látásmód, kifejezőkészség
Készítsetek a fényképekből tablót!
Valaki véletlenül szétvágta fényképeket! Rakjátok össze őket!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
interaktív tananyagfeldolgozás
Eszközök:
számítógép, projektor, IKT tábla
Fejlesztés
logikai gondolkodás, emlékezet fejlesztése, látás fejlesztése
Álljatok körbe! Mindenki mondjon egy mondatot, amit ma megtudott a fényképezésről.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetőkör
Fejlesztés
szókincsbővítés, önértékelés, véleményalkotás