Alakuljon ki és erősödjön a gyermekekben az állatok védelmének fontossága, az állatok iránti pozitív érzelmi viszony. Ismerjék meg, mi mindent tehetünk az állatok védelme érdekében.
Tudatosuljon bennük, hogy az állatok védelme érdekében az ember az, aki a legtöbbet tehet!
Téma: Miért fontos az állatok védelme? Hogyan lehetünk felelős állattartók? Mit tehetünk már egészen kisgyermekkorban, hogy megalapozhassuk ezt?
Előzetes tapasztalat: A foglalkozást az Állatok Világnapjához, vagy egy ahhoz kapcsolódó projekthez javasoljuk kötni. Nagyon jól előkészíti a foglalkozást, ha a foglalkozás előtt vagy után meghívunk olyan civil szervezetet, akik állatmentéssel foglalkoznak. A szolnoki óvodák és iskolák esetében az Állatok Világnapja alkalmából a Kéz A Mancsért Civil Állatvédő Egyesület állandó vendég lehet, vagy a szolnoki denevérmentőket is vendégül lehet látni. A Kéz a Mancsért Egyesület kutyusaikkal együtt tudják meglátogatni az iskolákat, előadást tartanak a munkájukról, a felelős állattartásról interaktív foglalkozás keretében, kutyasimogatóval és kutyás bemutatóval is kedveskednek a gyerekeknek. Az Egyesületet a gyerekek és családjaik tudják segíteni azzal, hogy élelmet, plédet, kiegészítőket gyűjtenek számukra, ezzel is megalapozva a felelős állattartást! A foglalkozás az állatvédők nélkül is működik természetesen. A szolnoki denevérmentő programról és munkatársairól a „Denevérlesen” című foglalkozásunkban lehet tájékozódni.
CÉL:
Alakuljon ki és erősödjön a gyermekekben az állatok védelmének fontossága, az állatok iránti pozitív érzelmi viszony. Ismerjék meg, mi mindent tehetünk az állatok védelme érdekében.
Tudatosuljon bennük, hogy az állatok védelme érdekében az ember az, aki a legtöbbet tehet!
TÉMA:
Miért fontos az állatok védelme? Hogyan lehetünk felelős állattartók? Mit tehetünk már egészen kisgyermekkorban, hogy megalapozhassuk ezt?
ELŐZETES TAPASZTALAT:
A foglalkozást az Állatok Világnapjához, vagy egy ahhoz kapcsolódó projekthez javasoljuk kötni. Nagyon jól előkészíti a foglalkozást, ha a foglalkozás előtt vagy után meghívunk olyan civil szervezetet, akik állatmentéssel foglalkoznak. A szolnoki óvodák és iskolák esetében az Állatok Világnapja alkalmából a Kéz A Mancsért Civil Állatvédő Egyesület állandó vendég lehet, vagy a szolnoki denevérmentőket is vendégül lehet látni. A Kéz a Mancsért Egyesület kutyusaikkal együtt tudják meglátogatni az iskolákat, előadást tartanak a munkájukról, a felelős állattartásról interaktív foglalkozás keretében, kutyasimogatóval és kutyás bemutatóval is kedveskednek a gyerekeknek. Az Egyesületet a gyerekek és családjaik tudják segíteni azzal, hogy élelmet, plédet, kiegészítőket gyűjtenek számukra, ezzel is megalapozva a felelős állattartást! A foglalkozás az állatvédők nélkül is működik természetesen. A szolnoki denevérmentő programról és munkatársairól a „Denevérlesen” című foglalkozásunkban lehet tájékozódni.
KOMPETENCIÁK:
Kognitív kompetencia - információfeldolgozás
Szociális kompetencia – szabálykövetés, problémamegoldás, együttműködési készség.
Speciális kompetencia - munkamegosztás
Önismerettel összefüggő kompetenciák – önreflexió
Értelmi képességek fejlesztése – gondolkodás, összehasonlítás, ítéletalkotás, szándékos koncentrált figyelem, vizuális-akusztikus figyelem.
Motoros képességek fejlesztése – finommozgások.
Érzékelés, észlelés fejlesztése – keresztcsatornák.
MÓDSZERTANI AJÁNLÁS:
A gyermekek ismeretek, tapasztalatok által válnak érzékennyé az állatok megbecsülésére, védelmére. A modul lehetőséget ad arra, hogy a gyermekek megtanulhassák az állatvédelem legfontosabb szabályait, óvják, védjék a körülöttük lévő állatokat.
TÁMOGATÓ RENDSZER
Margit Auer: Mágikus Állatok iskolája könyvsorozat, Babilon könyvkiadó, 2015.
Bonifert Anna – Állatvédők könyve, Könyvműhely, Miskolc, 2013.
Berg Judit: Cipelő Cicák könyvsorozat, Pozsonyi Pagony Kiadó, 2018.
Az állatmentéshez kapcsolódó könyv a 3. osztályos tanulók számára nagyon komolyan hozzájárul az olvasástanításhoz és a könyvek megszerettetéséhez. Célszerűnek tartjuk, hogy az állatvédelemhez kapcsolódóan a gyerekek számára olyan meséket, ajánljanak a foglalkozásvezetők, amelyek komolyan hozzájárulnak az állatok szeretetéhez.
Kéz a Mancsért Civil Állatvédő Egyesület képeinek nézegetése.
/Az Egyesület minden évben óvodánk vendége az Állatok világnapja alkalmából. Munkásságukról a gyermekek tájékozottak./
„Mit látunk ezeken a képeken? Mondd el, mit gondolsz róluk! Miért fontos az állatok védelme?”
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
bemutatás, megbeszélés, visszakérdezés, összegzés
Eszközök:
1. melléklet
Képek
Fejlesztés
kapcsolatteremtés, együttműködés, gondolkodás, beszédkészség, szókincsfejlesztés
„Nevezd meg azt a tárgyat, amit megfogtál!”
Tapintással fel kell ismerni az állati élelmeket./Előtte bemutatjuk őket./
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
bemutatás, magyarázat
Eszközök:
2. melléklet
Játékleírás
Aranytallérok
Fejlesztés
tapintásos észlelés, emlékezet, vizuális észlelés
Pedagógus adja át a mellékletben található információkat, szerepjátékkal egybekötve.
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
beszélgetés, magyarázat, problémamegoldás, rávezető kérdések alkalmazása
Eszközök:
3. melléklet
Leírás
Plüss kutyák, macskák, kötszerek, fonott kosarak, játék telefon, karton doboz, sztetoszkóp.
Fejlesztés
gondolatok pontos szóbeli kifejezése
/Állatvédelemről szóló képek; képek, amik nem az állatvédelemmel kapcsolatosak./
„Válogasd szét a képeket! Az egyik oldalra húzd azokat a képeket, ami az állatvédelemmel kapcsolatos, a másik oldalra pedig azokat, ami nem az állatvédelemről szól! Indokold meg, miért oda tetted!”.
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
interaktív tananyagfeldolgozás
Eszközök:
Feladatleírás
Fejlesztés
finommotorika, emlékezet, megfigyelő képesség, korábbi ismeretek felelevenítése
„ Mondd el saját szavaiddal, neked mit jelent az állatok védelme!”
Célja, hogy a gyermek meg tudja fogalmazni, hogy számára mit jelent az állatok védelme. Nem baj, ha az egy szó, mert ha csak annyit mond, állatok szeretete, már az magában foglalja az ő gondolatát!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
segítő kérdés, bevonás, tévedések lehetőségének biztosítása
Fejlesztés
gondolkodás, beszédkészség, szókincsfejlesztés, kifejezőkészség fejlesztése
Madáretető készítése barkácsolással.
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
serkentés, kivárás, buzdítás
Eszközök:
4. melléklet
Feladatleírás
Ollók, ragasztó, hurkapálcikák, parafa, rafia.
Fejlesztés
finommotorika, kreativitás, együttműködés, kooperáció
Mik az állatvédelem legfontosabb szabályai? – körben állunk, minden gyerek egy – egy szabályt mond el, lehetőleg ismétlés nélkül.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
bevonás, összegzés, reflexió
Eszközök:
5. melléklet
Képek
Fejlesztés
véleményalkotás, önismeret, önértékelés
„Mókusok a ketrecben”
Ajánlott időkeret:
10 perc
Eszközök:
6. melléklet
Játékleírás
Fejlesztés
figyelem, emlékezet, koncentráció, társra való odafigyelés