A körülöttünk élő világ szabályainak megismerése.
Módszertani ajánlás:
A foglalkozáson lehetőség van több játék megismertetésére, aktív részvételre. Megfigyeléseket és megállapításokat tesznek az emberekkel kapcsolatban. Problémahelyzeteket oldanak meg. Megismerik az emberi élet szakaszait. Megkeresik helyüket ebben a rendszerben.
Téma:
Természeti, társadalmi környezetünk. A mindennapi viselkedés normái.
Előzetes tapasztalat:
Óvodai élmények
Cél: A körülöttünk élő világ szabályainak megismerése.
Téma: Természeti, társadalmi környezetünk. A mindennapi viselkedés normái.
Előzetes tapasztalat: Óvodai élmények
Kompetenciák:
Önismereti: tolerancia, identitás
Szociális: szabályalkotás – követés
Társas: empátia, véleményalkotás, vitakészség, együttműködés
Lehetőséget biztosít a gyerek mélyebb megismerésére. Megfigyelhető mozgásuk, helyzetfelismerésük, szabálykövetésük. A tevékenységek hozzájárulnak, hogy fantáziájuk fejlődjön, kialakuljon az egyén iránti felelősség is.
Módszertani ajánlás: A foglalkozáson lehetőség van több játék megismertetésére, aktív részvételre. Megfigyeléseket és megállapításokat tesznek az emberekkel kapcsolatban. Problémahelyzeteket oldanak meg. Megismerik az emberi élet szakaszait. Megkeresik helyüket ebben a rendszerben.
Támogató rendszer
-Clizia Gussoni: Törődök magammal! Hát te? –
Kíváncsi kölykök sorozat
Móra Ferenc Ifjúsági Könyvkiadó Zrt., 2012.
Óvodai jelek rajzoltatása – névkártya kitűzés
Játék I.: Labdadobás – névjáték
Játék II.: Találkozás – kézfogás – köszönés
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
frontális, bemutatás, gyakorlás
Eszközök:
1. melléklet: játékleírás, névkártyák, színes rajzlap, olló
Fejlesztés
finom mozgás, kapcsolatépítés, koncentráció, térbeli tájékozódás, kommunikáció
Hogyan köszönünk?
Beszélgetés a köszönési illemszabályokról, köszönési formákról (Csókolom, Jó Napot, Jó Estét, Jó reggelt! Szia, Hello!, Cső, Ciao, stb.)
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
beszélgetőkör
Fejlesztés
ismeretek felelevenítése, figyelem, szókincs – beszédfejlesztés, kapcsolatépítés
Piros, zöld, kék, sárga kártyák húzásával csoportalakítás (4 csoport)
Ajánlott időkeret:
2 perc
Módszerek:
csoportmunka
Eszközök: színes kártyák
Fejlesztés
együttműködés
Témák: közlekedés, tisztálkodás, étkezés, öltözködés
Beszélgetés a képekről: Mi jut eszedbe az illemről? Egy kép kiválasztása minden csoportnak. Szabályok alkotása (Nem kell az összes témát feldolgozni, csak egyet! A téma csak ajánlás!)
Ajánlott időkeret:
8 perc
Módszerek:
beszélgetőkör
Eszközök: 2. melléklet: képek vetítése,
számítógép, IKT tábla, projektor
Fejlesztés
szabályalkotás, kommunikációs készség, korábbi ismeretek felidézése, szabálytudat
Párosítsd össze az embereket a táblán (vagy a monitoron) levő tárgyakkal!
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
IKT tábla használat és beszélgetés
Eszközök:
IKT tábla vagy számítógép – projektor vagy csak számítógép
Fejlesztés
finommotorika fejlesztés, szókincs bővítés, mozgáskoordináció
Ügyesek voltatok! Most, hogy sokféle tárggyal ismerkedtünk meg, szeretném, ha le is rajzolnátok őket!
Rajzkészítés 2 csoportban
A képeken bemutatott témák közül 1 – 1 lerajzolása, az elkészült rajzok feltétele a táblára. Csoportképek készítése.
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
csoportmunka, bemutatás, barkácsolás
Eszközök:
csomagolópapír, zsírkréta, fényképezőgép
Fejlesztés
együttműködés, kapcsolattartás
- Hogyan érezték magukat?
- Mi tetszett?
- Miről szólt a mai játék?
Mondatbefejezések:
Jól éreztem magam, mert…
Jobban éreztem volna magam, ha…
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetőkör
Fejlesztés
véleményalkotás, kifejezőkészség, kritika, önismeret
Időkitöltő: körjátékok (10 perc)
Az emberek mellett állatok is élnek körülöttünk, hogy milyenek, azt kiválasztjuk a játékokból. Ahhoz, hogy eljussunk az „ÁLLATOK FÖLDJÉRE”, vonatra kell szállnunk. Van itt egy vasútállomás!
Időkitöltő: Játék: vonatozó + mondóka
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
gyakorlás
Eszközök:
3. melléklet:
Kiss Benedek: Vonatozó
Fejlesztés
kapcsolatépítés, mozgáskoordináció, bizalom, állóképesség, együttműködés
- Kinn a bárány, benn a farkas (fogó)
- Kotlós és a kánya (ügyességi)
- Tekeredik a kígyó (énekes)
- Gólya a körben (fogó)
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
körjáték, fogócska, éneklés
Eszközök:
4. melléklet: Játékleírás
Fejlesztés
kooperáció, nagymozgás fejlesztése
Tűz, víz, repülő = szavakra különböző mozdulatok végrehajtása
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
gyakorlás
Eszközök:
5. melléklet: játékleírás
Fejlesztés
együttműködés, érzelmek