Az emberi szervezet, saját testünk megismerése
Módszertani ajánlás:
Ebből a foglalkozásból megismerhető, hogy mire való a szem, az orr, a fül és minden más fontos testrész. Milyen tevékenységeket végzünk velük, ha nem is gondolunk rájuk, csak jól érezzük magunkat. (Pl. a szem – látjuk a környezetünk szépségeit, „csúnyaságait”) A sok képből, játékból nemcsak az tudható meg, hogy hogyan működik a test, hanem jobban megismerhető a körülöttünk levő világ is.
Téma:
Életműködésünk – érzékszervi tapasztalások
Előzetes tapasztalat:
Óvodában, családban szerzett ismeretek
Cél: Az emberi szervezet, saját testünk megismerése.
Téma: Életműködésünk – érzékszervi tapasztalások.
Előzetes tapasztalat: Óvodában, családban szerzett ismeretek
Kompetenciák:
Önismereti: identitás, tolerancia, önszabályozás
Szociális: információk kezelése – gyűjtése - rendszerezése, szabálykövetés, kreativitás
Társas: kommunikációs készségek, együttműködés
Módszertani ajánlás: Ebből a foglalkozásból megismerhető, hogy mire való a szem, az orr, a fül és minden más fontos testrész. Milyen tevékenységeket végzünk velük, ha nem is gondolunk rájuk, csak jól érezzük magunkat. (Pl. a szem – látjuk a környezetünk szépségeit, „csúnyaságait”) A sok képből, játékból nemcsak az tudható meg, hogy hogyan működik a test, hanem jobban megismerhető a körülöttünk levő világ is.
támogató rendszer:
Milyen vagyok? – megfigyelés a tükörben. Nagy tükör előtt állva megfigyeljük magunkat.
Megbeszélés: külső tulajdonságok felsorolása
Játék: testrészek mutogatása játék segítségével
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
megfigyelés, beszélgetőkör
Eszközök:
nagy tükör
1. melléklet: mondóka
Fejlesztés
korábbi ismeretek felidézése, beszédkészség, memória
Mutassátok meg a fa növekedésének mozzanatait némajátékkal!
hó alatt nyugvó mag – lassan kibúvó gyenge hajtások – fény felé nőnek – egyre erősödnek – nagyra nőnek – virágot bontanak – termésük lesz – lehullajtják leveleiket
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
interaktív tananyag-feldolgozás
Eszközök:
számítógép és projektor, vagy IKT tábla
Fejlesztés:
halmazba rendezés, érzékelés, észlelés, logikai gondolkodás, finommotorikai készségek
Találd ki, hogy kinek melyik a háza? Ha kitaláltad húzd a megfelelő ház ajtajához!
Ajánlott időkeret:
8 perc
Módszerek:
interaktív tananyag-feldolgozás
Eszközök:
számítógép és projektor, vagy IKT tábla
Fejlesztés
hasonlóság, különbözőség, finommotorikai készségek, vizuális észlelés
Az előző feladatban nem használt érzékszervek felismerése.
Ajánlott időkeret:
2 perc
Módszerek:
interaktív tananyag-feldolgozás
Eszközök:
számítógép és projektor vagy IKT tábla
Fejlesztés
érzékelés, észlelés, memória, logikai gondolkodás
Látás: hallgassátok meg Nagy B. András Paletta c. versét!
Körben ülünk – vershallgatás alatt, középen gyertya ég.
Gyűjtsük ki a hallott színeket! Mindenki válasszon a ceruzák közül olyan színűt, ami elhangzott a versben, és a lapra rajzolja is le, amit ábrázoltak vele.
Játék: Vakvezetés.
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
bemutatás, önálló munka
Eszközök:
2. melléklet: vers
csomagolópapír
színesek
3. melléklet: játékleírás
Fejlesztés
figyelem, kreativitás, ismeretek felelevenítése, vizuális észlelés, auditív figyelem, finom mozgás, bizalom, együttműködés
Édes – sós - savanyú - keserű ízek felismerése csoportokban. 2-2 fő kóstol. Mit kóstoltál, milyen ízt éreztél (esetleg a nyelved mely részén)? nyelv hegye: édes hátul: keserű egyik oldal: sós másik oldal: savanyú
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
tapasztalatszerzés, páros munka
Eszközök:
gyümölcsök: citrom, narancs, alma
Fejlesztés:
memória, gondolkodás
Fűszerek vagy virágok felismerése illatuk alapján
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
egyéni tapasztalatszerzés
Eszközök:
szegfűszeg, bors, fahéj, vanília
Fejlesztés:
megfigyelés, memória, gondolkodás
Hogyan érezted magad? Milyen új dolgot tanultál? Mondatbefejezés: nekem az tetszett a legjobban…
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetés
Fejlesztés:
véleményalkotás, kommunikációs készség, együttműködés, szóbeli szövegalkotás
Most nagyon figyeljetek! Hunyjátok be a szemeteket! 1 percig hallgassátok a terem hangjait. Mit hallottatok? Játék: Utánzó Állatok hangján szólaljatok meg – az azonos hangot hallatók keressék egymást
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
tapasztalatszerzés, játék
Eszközök:
4. melléklet: játékleírás
Fejlesztés:
együttműködés, utánzás, figyelem, mozgásfejlesztés
Hoztam egy varázsdobozt. Ebben különböző tárgyak vannak. Egyet kihúzva tapogatással ki kell találni, mi az. A tapogató játékos szemét bekötjük.
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
megfigyelés
Eszközök:
tárgyak: különböző alakú termések (gesztenye, makk, toboz, kagyló, csigaház, tűlevél, stb.)
Fejlesztés:
memória, gondolkodás, emlékezet
Illatos képek készítése. Képkiállítás. Az elkészült képek kiállítása, fotózása. Vélemények megfogalmazása. Kié tetszett a legjobban? Miért?
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
önálló munka, barkácsolás
Eszközök:
5. melléklet: képkészítés leírása, fényképezőgép, album
Fejlesztés:
alkotóképesség, együttműködés, figyelem, finommozgás, kritika, kreativitás