Elemi ismeretek gyűjtése szervezetünk működéséről
Módszertani ajánlás:
Vígan élünk a világban. Eszünk, iszunk, futkározunk, alszunk, beszélgetünk, melegünk van, fázunk, s közben eszünkbe sem jut, hogy hogyan is történik mindez. A játékok során megismerhetjük magunkat kívül – belül. Ez nemcsak azt jelenti, hogy többet tudunk magunkról, meg a körülöttünk levő világról, de képesek leszünk jobban felismerni saját érzéseinket. Ha figyelünk magunkra és a körülöttünk levő dolgokra, akkor egyre többet tudunk majd a világról.
Téma:
Az emberi test működése
Előzetes tapasztalat:
Az emberi test működése
Cél: Elemi ismeretek gyűjtése szervezetünk működéséről.
Téma: Az emberi test működése.
Előzetes tapasztalat: Óvodában szerzett ismeretek, orvosi vizsgálat.
Kompetenciák:
Önismereti: érzelmek
Szociális: kreativitás, szabálykövetés, rendszerezés
Társas: együttműködés, kommunikáció
Módszertani ajánlás: Vígan élünk a világban. Eszünk, iszunk, futkározunk, alszunk, beszélgetünk, melegünk van, fázunk, s közben eszünkbe sem jut, hogy hogyan is történik mindez. A játékok során megismerhetjük magunkat kívül – belül. Ez nemcsak azt jelenti, hogy többet tudunk magunkról, meg a körülöttünk levő világról, de képesek leszünk jobban felismerni saját érzéseinket. Ha figyelünk magunkra és a körülöttünk levő dolgokra, akkor egyre többet tudunk majd a világról.
Támogató rendszer:
Móra Ferenc Könyvkiadó, 2012.
Tessloff és Babilon Kiadó, 2014.
HVG Kiadói Rt. , 2015.
Scolar Kiadó, 2010
Park Kiadó, 2014.
Képek vetítése: élő és élettelen dolgok
Képek megnevezése, különbségek megfogalmazása
Élők: légzés, mozgás, táplálkozás
Ajánlott időkeret:
3 perc
Módszerek:
frontális, beszélgetőkör
Eszközök:
1. melléklet:
állatok, növények, tárgyak képei
Fejlesztés
figyelem, rendszerzés, azonosság – különbözőség felismerése
Mátyás király parancsára
Ajánlott időkeret:
3 perc
Módszerek:
mozgásos játék
Eszközök:
2. melléklet: játékleírás
Fejlesztés
figyelem
Testrészek megnevezése a saját testen
Ajánlott időkeret:
4 perc
Módszerek:
frontális, egyéni
Eszközök:
3. melléklet: mondóka
Fejlesztés
emlékezés, megfigyelés, kreativitás
Mivel tudunk mozogni? Ha a csontok össze lennének nőve, nem tudnánk mozogni.
Ízületek fogalma: ízületekben találkoznak a csontok, ezek mozgathatók.
Mozgatások: ujj, kar, láb, könyök, térd, állkapocs (föl – le), váll, comb (minden irányban)
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
megfigyelés, tapasztalatszerzés
Eszközök:
4. melléklet: képes kártyák
Fejlesztés
utánzás, mozgásfejlesztés
ó hang szád kerekíted
í hang szád széles, keskeny
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
bemutatkozás
Fejlesztés
utánzás
Izmok segítségével mozgunk, de a belső szerveink is ezzel mozognak.
Arcizmok: csücsörítés, hangok kiejtése,
Fejbiccentő izmok: fejmozgások
Mondd ki, mit látsz a képen! A képet húzd ahhoz a szájhoz, amelyiknél a képen levő hangzók kimondása látszik!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
megfigyelés, bemutatás, interaktív tananyag-feldolgozás
Eszközök:
számítógép és projektor,
vagy IKT tábla
Fejlesztés
utánzás, vizuális észlelés
1 perc alatt hányszor veszel levegőt?
20-szor guggolj le, majd ismét számolj!
Mi okozza az eltérést? Szívösszehúzódás – hallani, érezni lehet. Normál állapot 80/perc
Milyen a pulzusunk?
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
megfigyelés, kísérlet
Fejlesztés
összehasonlítás, gondolkodás
Szívecskés képtartó készítése
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
önálló munka
Eszközök:
fénykép, piros karton, ragasztó, olló, ceruza
5. melléklet:elkészítés leírása
Fejlesztés
finom mozgás, kreativitás, együttműködés
Mondatbefejezésekkel:
Akkor éreztem magam a legjobban…
Az tetszett a legjobban…
Most tudtam meg, hogy…
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetőkör
Fejlesztés
önismeret, kommunikáció, véleményalkotás
Szituációk eljátszása:
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
gyakorlás, szituációs játék
Fejlesztés
emlékezet, együttműködés, kreativitás