A víz a mindennapi életünk része. Környezetbarát viselkedés tudatosítása.
Módszertani ajánlás:
A víz mindenütt jelen van életünkben. A legmegszokottabb természetes anyag, hiszen ez az első, amivel megismerkedünk. Születésünk előtt a magzatvízben lebegünk, első ételünk java része is víz. Amióta élünk, semmiből sem láttunk annyit, mint a vízből. Mégis az egyik legnagyobb csoda, a legnagyobb titok. A Földfelszín 71%-át borítja, míg más bolygókon egy sem akad. A víz nemcsak azért csodálatos, mert nincs élet nélküle, hanem azért is, mert egészen különleges „trükkökre” képes. A világ sokféle anyagból épül fel, mégis egyik sem hoz létre életet, nem óvja úgy, mint egy anya a gyermekét, nem úgy, mint a víz.
Téma:
A víz felhasználása, játékos kísérletek.
Előzetes tapasztalat:
A víz használata.
Cél: A víz a mindennapi életünk része. Környezetbarát viselkedés tudatosítása.
Téma: A víz felhasználása, játékos kísérletek.
Előzetes tapasztalat: A víz használata.
Kompetenciák:
Önismereti: önkontroll
Szociális: kreativitás, rendszerezés, szabályalkotás, problémamegoldás
Társas: együttműködés, véleményalkotás, beszédkészség
Módszertani ajánlás:
A víz mindenütt jelen van életünkben. A legmegszokottabb természetes anyag, hiszen ez az első, amivel megismerkedünk. Születésünk előtt a magzatvízben lebegünk, első ételünk java része is víz. Amióta élünk, semmiből sem láttunk annyit, mint a vízből. Mégis az egyik legnagyobb csoda, a legnagyobb titok. A Földfelszín 71%-át borítja, míg más bolygókon egy sem akad. A víz nemcsak azért csodálatos, mert nincs élet nélküle, hanem azért is, mert egészen különleges „trükkökre” képes. A világ sokféle anyagból épül fel, mégis egyik sem hoz létre életet, nem óvja úgy, mint egy anya a gyermekét, nem úgy, mint a víz.
Támogató rendszer:
Hol találkoztunk a vízzel? (ivás, mosdás, úszás, eső, kirándulás…).
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetés
Eszközök:
beszélgetőkör
Fejlesztés
emlékezet
Kik, és miért varázsoltak esőt?
Esővarázsló: ritmusjáték
tenyérdörzsölés – csettintés – tapsolás – toppantás
Lassan kezdjük, erősítjük, gyorsítjuk
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetés, játék
Eszközök:
beszélgetőkör
Fejlesztés
emlékezet, ritmus, figyelem
Képek – közmondások: párosítsuk a kivetített képek-kel!
magyarázatok, beszélgetés
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
bemutatás, magyarázat
Eszközök:
1. melléklet:
közmondások
számítógép
projektor
Fejlesztés
gondolkodás, véleményalkotás, együttműködés, tanult ismeret előhívása
Csoportalakítás kiszámolóval.
Mennyi vizet használunk?
1. cs. fogmosás: folyóvízzel – pohárral
mérés vödörbe – összehasonlítás
2. cs. kézmosás: folyamatos –elzárni közben a csapot
mérés vödörbe – összehasonlítás
Lehet-e spórolni a vízzel?
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
megfigyelés, magyarázat
Eszközök:
vödör, pohár, mérőhenger
Fejlesztés
azonosság – különbözőség, következtetés, véleményalkotás
Kattints arra a képre, amelyik nincs összefüggésben a vízzel!
Ajánlott időkeret:
10 perc
Módszerek:
interaktív tananyagfeldolgozás
Eszközök:
számítógép, projektor, IKT tábla
Fejlesztés
logikai gondolkodás fejlesztése
Mindenütt vízzel találkozunk –
most alkossunk mi is vízi világot!
Képalkotás: úgy, mintha búvárok lennétek, és a tenger mélyén a saját szemetekkel látnátok az élőlénye-ket.
Fotózás – kiállítás a képekből!
Ajánlott időkeret:
15 perc
Módszerek:
barkácsolás, egyéni munka
Eszközök:
festés, tempera, világoskék karton, fényképezőgép
Fejlesztés
fantázia, kreativitás, finom mozgás
Levezető helycserés fogójáték.
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
játék
Eszközök:
2. melléklet: Játékleírás
Fejlesztés
együttműködés
Hogyan dolgoztatok együtt? Meg tudtatok egyezni?
Mindenki mosolygós, vagy szomorú arcot rajzol attól függően, hogy érezte magát!
Ajánlott időkeret:
5 perc
Módszerek:
beszélgetés
Eszközök:
papír, ceruza
Fejlesztés
önkontroll, véleményalkotás